Aviseringar
Rensa alla

Jag behöver spara.


Ämnesstartare

Hej!

Jag är 13 år och ett troget sims-fan. Problemet är att min speldator har dragit sin sista suck och nu sparar jag till en ny. Jag fyllde år för ett par veckor sedan och fick en del pengar då, och jag håller på att sälja min gamla cykel som jag har växt ur. Men fortfarande fattas 2500kr vilket är ganska mycket pengar för en trettonåring att samla ihop till. Jag bor långt ut på landet och har ingen möjlighet att dela ut tidningar eller reklam. Har ni några andra tips på hur man kan tjäna lite större pengar? Det här är en seriös tråd och jag vill inte ha några "fejka körkort, råna en bank" svar, som jag har sätt på andra trådar. Bara vanliga tråkiga 13 års sysselsättningar.[smile]

Tack på förhand.
The Secret One.


   
Citera

Hur mycket pengar har du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Hur mycket pengar har du?

Ca 4000 kr.


   
SvaraCitera

The Secret One:

Ca 4000 kr.

Köp en begagnad dator istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Köp en begagnad dator istället.

Det var ioförsig en smart idé. Ska fundera på det.


   
SvaraCitera

The Secret One:

Det var ioförsig en smart idé. Ska fundera på det.

Tycker absolut du ska göra det. Datorer tappar i värde fort och finns bättre begagnade speldatorer med I5 processor för runt 4k


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Tycker absolut du ska göra det. Datorer tappar i värde fort och finns bättre begagnade speldatorer med I5 processor för runt 4k

Det låter bra. Hade jag ingen aning om. Tack för tipset [smile]


   
SvaraCitera

The Secret One:

Det låter bra. Hade jag ingen aning om. Tack för tipset

Men ska du bara spela sims kan du gott köpa en ännu billigare dator.


   
SvaraCitera

The Secret One:

Ca 4000 kr.

Det räcker, sims kräver typ ingenting och du får en helt ok dator för de pengarna. Att köpa begagnat skulle jag inte rekommendera iom att om man inte är så haj på datorer kan man fort vara tvungen att lämna in den, många delar är rena förbrukningsvaror och om du köper nytt har du ju åtminstone ett par års garanti.

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10700

Här är en helt ok dator du antagligen har råd med ganska snart om du sparar.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

förbrukningsvaror

Vilka? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Det räcker, sims kräver typ ingenting och du får en helt ok dator för de pengarna. Att köpa begagnat skulle jag inte rekommendera iom att om man inte är så haj på datorer kan man fort vara tvungen att lämna in den, många delar är rena förbrukningsvaror och om du köper nytt har du ju åtminstone ett par års garanti.Här är en helt ok dator du antagligen har råd med ganska snart om du sparar.

Jag vet inte. Innan jag startade den här tråden tittade jag lite smått på en annan, bättre dator. Tyckte dock att den var ganska dyr och beslöt att hitta en annan. Nyss gick jag tillbaka till den och upptäckte att det ingick tangentbord, mus och ett antivirusprogram. Och frakten var gratis så jag tyckte att det verkade bra. Antivirusprgram är alltid bra att ha. Särskilt så mycket som jag laddar ner till mitt sims XD.


   
SvaraCitera

mrman:

Vilka?

Hårddisk, cd-läsre (inte ofta man sliter ut den men still)

The Secret One:

Antivirusprgram är alltid bra att ha.

det kan man få gratis som fungerar ypperligt, avast tycker jag är helt ok.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Hårddisk, cd-läsre (inte ofta man sliter ut den men still)

Hårdiskar brukar inte bli utslitna men ibland har man otur och dom går sönder. En optisk enhet kostar inte mycket och jag har aldrig varit med om att en sådan gått sönder pga slitage. Sedan använder dom flesta knappt den optiska enheten. Det som blir slitet är väll fläktar men innan fläktarna är slut har nog datorn gått väldigt många timmar och en sådan gammal dator duger ju inte till spel.

På äldre datorer tidigt 2000-tal var det vanligt att elektrolytkondensatorerna blev utslitna och började läcka. På moderna moderkort har man ofta använt bättre elektrolyskondensatiorer som klarar högre temperatur alternativt ersätt dom med modernare utan elektrolyt i.

I bärbara datorer är det dock en annan femma då man bär mycket på datorn samt att batterier definitivt är förbrukningsvara.


   
SvaraCitera

mrman:

Hårdiskar brukar inte bli utslitna men ibland har man otur och dom går sönder.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.439198/sa-undersoker-du-harddisken---och-hittar...

"Hårddiskar är förbrukningsvaror."


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

"Hårddiskar är förbrukningsvaror."

Allt är ju relativt, men är inte svårt att kolla smartdatan på en disk. I princip är ju alla konsumtionsvaror förbrukningsvaror. Eller så köper man en dator med SSD [wink]
Men det är lika mycket förbrukningsvara det med egentligen.


   
SvaraCitera