Aviseringar
Rensa alla

"Jag betalar dig och då gör du som jag säger..."


Satrid
Ämnesstartare

"Jag betalar dig och då gör du som jag säger!! Och gör du inte det då får någon annan ta ditt jobb!!"
Känner mig... hm vet ej, så sa min chef till mig häromdagen. Han har nog någon sjukdom, för ibland så kramar han mig och är vääldigt kärleksfull(??) Och rätt som det är får jag detta i nyllet. Han brukar också ge mig väldigt mycket komplimanger, och ibland kommer han med hot om att han ska anställa någon annan.
Vetinte vad jag känner om detta, bara läskiga omväxlingar


   
Citera
Ämnesetiketter

helt rätt Rodnar


   
SvaraCitera

Kontakta facket omedelbums! Du borde fö öv anmäla honom också.


   
SvaraCitera

Satrid: Känner mig... hm vet ej, så sa min chef till mig häromdagen. Han har nog någon sjukdom, för ibland så kramar han mig och är vääldigt kärleksfull(??) Och rätt som det är får jag detta i nyllet. Han brukar också ge mig väldigt mycket komplimanger, och ibland kommer han med hot om att han ska anställa någon annan.

Antingen är han rejält bipolär... eller så har han en fet crush på dig och har någon form av hatkärlek ibland.
Eller så är han allmänt skum. Kontakta facket. 


   
SvaraCitera

Du är väl med i facket?


   
SvaraCitera
Satrid
Ämnesstartare

Vicarious: Eller så är han allmänt skum. Kontakta facket.

Johansson: Du är väl med i facket?

isola: Kontakta facket omedelbums! Du borde fö öv anmäla honom också.

Men vad ska jag säga där? Jag kan inte göra så heller. Caféet är nyöppnat, jag vet om att han kämpar som ett as. Jättestressad, han tar inte ut någon egen lön. Samt att det verkligen är världens bästa arbetsplats förövrigt, all personal verkar trivas så bra? Och jag trivs med dem!
Tror bara att det är för att jag är yngre som dem håller på så. Samt att ja det är mitt första jobb och då får man ge och ta, han ger mig utbildning samt lön. Och jag ignorerar faktumet att han är bipolär typ


   
SvaraCitera

Satrid:

Men vad ska jag säga där? Jag kan inte göra så heller. Caféet är nyöppnat, jag vet om att han kämpar som ett as. Jättestressad, han tar inte ut någon egen lön. Samt att det verkligen är världens bästa arbetsplats förövrigt, all personal verkar trivas så bra? Och jag trivs med dem!
Tror bara att det är för att jag är yngre som dem håller på så. Samt att ja det är mitt första jobb och då får man ge och ta, han ger mig utbildning samt lön. Och jag ignorerar faktumet att han är bipolär typ

Självklart kan du göra så. Han beter sig jättefel och det spelar ingen roll hur stressad han är.


   
SvaraCitera
Satrid
Ämnesstartare

isola: Självklart kan du göra så. Han beter sig jättefel och det spelar ingen roll hur stressad han är.

Tror inte att jag hade klarat av det... vad skulle jag säga då?


   
SvaraCitera

Satrid:

Tror inte att jag hade klarat av det... vad skulle jag säga då?

Berätta det du har skrivit här bara.


   
SvaraCitera

Satrid: Tror bara att det är för att jag är yngre som dem håller på så. Samt att ja det är mitt första jobb och då får man ge och ta, han ger mig utbildning samt lön. Och jag ignorerar faktumet att han är bipolär typ

Så han är bipolär eller du utesluter det faktumet att han kanske är det?

Även om man är yngre och inte har så mycket erfarenhet sen tidigare betyder det inte att en person kan hota en på det sättet. Det höjer verkligen inte arbetsmoralen, som du själv antagligen märker.

Berätta för facket precis vad du skrivit här. 


   
SvaraCitera

Var tydlig och  trevlig och säg ifrån eller sätt stopp för hans beteende, t.ex. "jag gör det jag blir ombedd att göra i den mån jag kan, det känns inte roligt att du hotar med att sparka mig eller byta ut mig". då kanske han får en lätt käftsmäll så han inser att du faktiskt inte tycker det är okej.

blir han ännu värre så kan du börja dokumentera eller kontakta ett fackförbund och fråga vad du ska göra. även om det är en bra arbetsplats, har det gått så långt att han beter sig som ett svin har du inget att förlora om du anmäler+säger upp dig. du behöver inte göra en stor grej av det än, OM INTE du tycker det är jättejobbigt och han gjort så många gånger förut.


   
SvaraCitera
Satrid
Ämnesstartare

honolulu: Var tydlig och  trevlig och säg ifrån eller sätt stopp för hans beteende, t.ex. "jag gör det jag blir ombedd att göra i den mån jag kan, det känns inte roligt att du hotar med att sparka mig eller byta ut mig". då kanske han får en lätt käftsmäll så han inser att du faktiskt inte tycker det är okej.

blir han ännu värre så kan du börja dokumentera eller kontakta ett fackförbund och fråga vad du ska göra. även om det är en bra arbetsplats, har det gått så långt att han beter sig som ett svin har du inget att förlora om du anmäler+säger upp dig. du behöver inte göra en stor grej av det än, OM INTE du tycker det är jättejobbigt och han gjort så många gånger förut.

Ja, jag har nog lättare för att säga det till honom. Än att göra det bakom hans rygg om man kan formulera sig så. Så ja nästa gång säger jag det till honom, eller kanske när passet är över kan jag ju säga till honom att jag gör verkligen mitt bästa hela tiden, och att även om han tänker tanken på att byta ut mig. Får han gärna berätta det för mig, men isf när vi är ensamma och inte skrika ut det i cafeet när det är gäster där osv. Också skall jag behöva flina för att visa att han "bara skoja".
Tar till mig det ni säger, ska försöka skaffa lite pondus 


   
SvaraCitera

Boken psykopatiska chefer tänker jag på. Verkar som att din chef kan ha någon diagnos. Det är inte ovanligt att folk med chefspositioner har det. 

 


   
SvaraCitera

Satrid: Tar till mig det ni säger, ska försöka skaffa lite pondus

Bra! Det tror jag är viktigast. Att man är tydlig och sätter gränser men ändå trevlig, då vet dem att de inte kan gå på dig lixom.

Maki:
Boken psykopatiska chefer tänker jag på. Verkar som att din chef kan ha någon diagnos. Det är inte ovanligt att folk med chefspositioner har det.  

intressant. står det något i boken om åt vilket håll sambandet går, eller om det öht finns en kausalitet?


   
SvaraCitera

Håller med om detta:

isola:
Kontakta facket omedelbums! Du borde fö öv anmäla honom också.

Man ska aldrig under några som helst omständigheter acceptera hot från arbetsköpare. Oavsett hur bra vänner man är eller vad man tycker om personen privat. Ens privata relation och ens arbetsrelation är två olika saker.

Att det är ditt första jobb spelar ingen roll och man ska inte acceptera sämre behandling eller sämre villkor för det. De regler som finns på arbetsmarknaden gäller alla företag, stora som små, och det finns ingen ursäkt för en företagsägare att bryta mot dem. Oavsett hur glad man är att ha ett jobb så ska man aldrig gå med på dålig behandling. Det förstör inte bara för dig själv utan för alla andra i branschen. Om några arbetare accepterar sämre villkor än andra så blir de andra också tvungna att gå med på sämre villkor för att kunna konkurrera om jobben, vilket tillslut leder till att alla tävlar i vem som går med på minst lön och sämst villkor.

Är du inte med i något fackförbund bör du genast gå med i ett. Restaurangbranschen är en bransch med mycket fusk i och många ungdomar blir lurade för att man inte vet vilka regler som gäller och vad man ska acceptera eller inte acceptera. De två fackförbund som organiserar restaurangarbetare är Hotell- och restaurangfacket och SAC Syndikalisterna.


   
SvaraCitera