Aviseringar
Rensa alla

Jag blev utnyttjad


Ämnesstartare

Jag har många gånger blivit sexuellt ofredad, obehagliga beröringar eller kommentarer och dylikt. Men ett par gånger har riktigt obehagliga saker hänt, och jag skulle vilja diskutera detta ur ett samhällsperspektiv då jag är intresserad av sådana frågor.

1. vid ett tillfälle för inte så längesedan när jag var på en fest, var en kille jag smågillat ett tag där. vi har vid några tillfällen gjort grejer, men han är inte egentligen intresserad av mig tillbaka och jag kände inte för det just då och det fanns andra omständigheter som gjorde att jag inte ville. vi söp och hade det trevligt och var väl inga problem egentligen förrän vi skulle lägga oss, mängden sängar var begränsade så vi skulle sova tillsammans. när jag gått och lagt mig och han kom och kröp ner började han försöka dra av mig byxorna, jag stoppade honom och höll honom borta men han bara fortsatte försöka gång på gång (jag är rätt stark och han är rätt svag så var inte svårt att fysiskt hindra honom, men var jävligt jobbigt och jag var också jävligt full). han drog av sig byxorna och började jucka mot mitt ben, trots att jag försökte hindra honom, och det hela var väldigt obehagligt. han fortsatte hela tiden försöka få upp mina byxor och kyssa mig, men det lyckades jag hindra honom från. till slut var det två vänner som agerade och lyckades få honom att sluta, och han var aspackad och somnade ganska snart efter. dagen efter bad han om ursäkt och sade att det berodde på fyllan...

2. vid ett annat tillfälle som var ett par år sedan var jag på en annan fest och var där en kille som gillat mig ett tag, fast jag var normalt inte så intresserad av honom. när jag druckit lite blev han snyggare, så blev att vi raggade lite på varandra. vi hånglade lite och så, men sen började jag må illa och gick på toa och kräktes osv. efter det var jag rätt opepp minst sagt, så jag gick och lade mig och däckade. vaknade senare av att jag inte hade byxor på mig och hans huvud var mellan mina ben! sköt direkt bort honom och letade upp mina byxor, men jag visst ju inte hur länge han varit där och det var också jävligt obehagligt.

nu till det jag ville diskutera...
juridiskt sett, vilka brott var det här? jag vet att det inte var lagligt, men var det sexuellt ofredande, eller våldtäkt?

samt, varför tror ni att sånt här förekommer? vad tror ni om det här att det bara är för att de är kåta, eller om det är makt det handlar om? hur ser ni på det ur ett könsperspektiv?


   
Citera

wonderwoman1992:

samt, varför tror ni att sånt här förekommer?

för att det finns jävla idioter som inte har vettiga föräldrar som lärt dem hur man ska bete sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför tror ni att sånt här förekommer?
för att störda människor alltid kommer finnas.

vad tror ni om det här att det bara är för att de är kåta, eller om det är makt det handlar om?
tror att alla har sitt.

hur ser ni på det ur ett könsperspektiv?
störda finns bland båda könen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är rätt säker på att det skulle rubriceras som sexuellt tvång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wonderwoman1992:

juridiskt sett, vilka brott var det här? jag vet att det inte var lagligt, men var det sexuellt ofredande, eller våldtäkt?

2005 kom en lagändring som gör det till våldtäkt att sexuellt utnyttja någon som är berusad.

wonderwoman1992:

samt, varför tror ni att sånt här förekommer? vad tror ni om det här att det bara är för att de är kåta, eller om det är makt det handlar om? hur ser ni på det ur ett könsperspektiv?

Killar ses och behandlas som sexuellt okontrollerade, offer för sin sexualdrift. Vi förutsätts vara dominanta och ta för oss, och en kille som inte är dominant ses och behandlas som mindre manlig. De killar som är dominanta är de som belönas socialt. I att vara dominant ingår ju bland annat att ta för sig av det man vill ha och vara den som tar första steget och tar saker ett steg längre i relationer. Det finns utförliga vetenskapliga studier som visar att människor blir som de behandlar, belönas socialt och förväntas bete sig, jag tror denna roll killar förväntas inta för med sig att vi killar (kanske främst undermedvetet för att vi lärt oss att det är så det ska vara och därför agerar så rent naturligt) ofta ser det som att vi har fri tillgång till tjejers kroppar (särskilt om du förutom denna roll som dominant tar in att kvinnors roll är undergivenhet, och den könsmaktsordning dessa roller medför). Ta en titt på random gymnasieskola och se hur mycket friheter killar tar sig med tjejernas kroppar liksom.

Att denna syn på "killars natur" finns i samhället har väl också en ganska stark koppling till den helt efterblivna men hegemoniska bilden av kön och könat beteende som främst biologiskt och inte socialt. Konservativa och ovetenskapliga sätt att se på samhället är ju ofta lättare att acceptera då de erbjuder enkla förklaringar utan tanke och teori bakom. Sociologisk och genusvetenskaplig forskning pekar ju snarare åt det motsatta hållet, nämligen att det finns/funnits samhällen med mer än två kön och där du t.o.m. kan byta mellan olika kön i vissa åldrar. Även att dagens traditionella bild av kvinnan är inlärd. När den borgerliga kärnfamiljspolitiken började föras hade man ju bland annat statliga program för att lära arbetarklasskvinnor att blir kvinnliga. Lära dem rätt ideal, moderskapsideologin, osv. De s.k. "traditionella könsrollerna" är alltså inte alls särskilt traditionella rent historiskt utan relativt nya.

Det svåra är väl hur man ska bryta denna under- och överordning och dessa roller. Ska man lära nya "jämställda" roller eller försöka avskaffa rollerna helt? Att erbjuda alternativa sätt att "göra" manligt kön på är kanske lättare, men det kan ju samtidigt leda till helt andra maktordningar och annat negativt.

(är jättetrött nu mot slutet p.g.a. ätit dåligt så blev lite knarkigt avslut fast jag egentligen ville fortsätta)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

2005 kom en lagändring som gör det till våldtäkt att sexuellt utnyttja någon som är berusad.

Det rubriceras bara som våldtäkt om utnyttjandet är samlag eller "annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det rubriceras bara som våldtäkt om utnyttjandet är samlag eller "annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag".

Ah okej, det visste jag inte!

Men att slicka nåns fitta (som jag förstod det som?) måste väl ändå räknas, eller? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Men att slicka nåns fitta (som jag förstod det som?) måste väl ändå räknas, eller?

Jag tror inte det. Vet att införande av fingrar eller andra föremål i folks kroppsöppningar har bedömts vara våldtäkt i några fall, men jag känner inte till att någon skulle dömts för våldtäkt efter att ha påtvingat någon oralsex.


   
SvaraCitera

wonderwoman1992:

1. vid ett tillfälle för inte så längesedan när jag var på en fest

Ja här tappade mig med en gång...

wonderwoman1992:

vi har vid några tillfällen gjort grejer

Du får nog vara mer specifik här.

wonderwoman1992:

vi söp och hade det trevligt och var väl inga problem egentligen förrän vi skulle lägga oss

My god. Dumheterna bara rullar på. Värre än en skräckfilm [surprised]

wonderwoman1992:

jag var också jävligt full

Kan du skylla på det, så kan även han göra det.

wonderwoman1992:

till slut var det två vänner som agerade och lyckades få honom att sluta

Jävla tur där [censur]

wonderwoman1992:

dagen efter bad han om ursäkt och sade att det berodde på fyllan...

Dåsa. Ingen fara skedd och han bad faktiskt om ursäkt. Mer än du kan förvänta dig av de flesta [no-no]

wonderwoman1992:

vid ett annat tillfälle som var ett par år sedan var jag på en annan fest

Du lär dig verkligen ingenting... Suck....

wonderwoman1992:

juridiskt sett, vilka brott var det här? jag vet att det inte var lagligt, men var det sexuellt ofredande, eller våldtäkt?

Tror mediakatt har hand om det här [smile]

wonderwoman1992:

samt, varför tror ni att sånt här förekommer?

Tja dels har det ju med makt att göra. Den hjälplösheten du utsatt dig för triggar vissa killar att agera. De går igång på det helt enkelt.
Sedan måste man förstå hur alkohol funkar.
Det är ett sinnesvridande ämne och man gör saker man annars inte skulle ha gjort. Kan dock se det som att alkoholen alla gånger kan förstärka de dominanta tendenserna som Rödingajävel tar upp.

wonderwoman1992:

hur ser ni på det ur ett könsperspektiv?

Förstår att många vill ''Demonisera'' hela situationen och peka finger att alla dessa män som gör detta är kvinnohatande bästar som förtjänar att dö och riktigt så enkelt är det inte.
Precis som att alla mord inte begås av psykiskt störda monster likt Ted Bundy.

Sedan har Sverige en liten kostig syn på vad som kategoriseras som ''våldtäkt''. Massa små underkategorier har bakats in i samma ord och det har lite tappat sin mening enligt mig.
För mig är våldtäkt ett grovt sexuellt övergrepp som, namnet antyder, behöver begås med någon form av våld i. Att ''peta ett finger'' eller ''övertalningssex'' skulle räknas på samma villkor är inte rätt enligt mig.

Rödingajävel:

Det svåra är väl hur man ska bryta denna under- och överordning och dessa roller.

Det är väl har jag lite tappar det som du annars skriver väldigt bra.
Jag är övertygad hur starkt kopplat vår biologi är med hur vi betér oss men är även säker på det sociala mönsterna trycker på från sitt håll med. Men jag tror snarare att de sociala och kulturella mönstrerna snarare är grova överdrivet av det biologiska.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Du lär dig verkligen ingenting... Suck....

Va? Menar du att tjej inte sku kunna gå på fester/bli fulla utan att bli antastade?[shake]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Va? Menar du att tjej inte sku kunna gå på fester/bli fulla utan att bli antastade?

Märker att detta är samma typ av argument som brukar köras när tjejer får sin ''frihet begränsade''.

Livet är ingen rak väg att ''Jag ska få göra exakt vad jag vill och ska inte behöva ta konsekvenserna av mitt handlande''.

Världen är full av människor som tycker sig att de har rätt till andras kroppar, deras pengar eller saker. Och inte fan bryr de sig om vad du tycker eller de tjejerna eller andra offerna ''tycker''?

Det roliga här är givetvis att när det gäller andra saker så är det helt jävla självklart:

Jag lägger mina pengar på ett sparkonto för att slippa ha en massa kontanter hemma - fine.
Jag låser min dörr när jag går hemmifrån så inte mina saker blir stulna - fine.
Men när det gäller detta så gäller helt plötsligt andra regler och det köper jag inte.

Kolla på den här tjejen. Hon är förmodligen snart 19 år gammal och ni ser ju mönstret om hur oansvarlig hon är och vilka onödiga risker hon utsätter sig för SPECIELLT när hon berättar att liknande saker hänt tidigare och hon gör om och om det igen.

Kan definitivt tänka mig att hon levt hela sitt liv med att hon inte har något som helst ansvar för sina handlingar som direkt bidragit till hennes omogna och arroganta inställning och betéende. Och detta är tyvärr väldigt vanligt bland speciellt unga tjejer.

Sedan kommer givetvis inte dessa svin till killar undan med något.
Något har gått allvarligt fel här. Antingen har de en fucked up syn på tjejer/psykopatiska tendenser eller så klarar de fan inte av sitt dricka.
Fan är föräldrarna föressten? ''Some of these parents need to go to jail for some of this shit''.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Störda människor finns alltid. Därför måste du lära dig att ta hand om dig själv och inte bli sådär aspackad och försvarslös.
Att du inte lärde dig detta från första gången.


   
SvaraCitera

isola:

Störda människor finns alltid. Därför måste du lära dig att ta hand om dig själv och inte bli sådär aspackad och försvarslös.
Att du inte lärde dig detta från första gången.

Stående ovationer Isola. Konstigt nog verkar du förstå dig på det här.
Jag tycker dock inte ens att det ska behöva vara en ''första gång'' innan man lär sig.

Man borde ha det på känn eller iallafall en förälder som pratar om riskerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Va? Menar du att tjej inte sku kunna gå på fester/bli fulla utan att bli antastade?[shake]

Tyvärr ser det ju i princip ut så idag. Särskilt om man är ung och dum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag tror inte det. Vet att införande av fingrar eller andra föremål i folks kroppsöppningar har bedömts vara våldtäkt i några fall, men jag känner inte till att någon skulle dömts för våldtäkt efter att ha påtvingat någon oralsex.

Ah okej. Trodde väl att våldtäktslagstiftningen var lite progressivare än den är i så fall. 😛

FreeWay89:

Det är väl har jag lite tappar det som du annars skriver väldigt bra.
Jag är övertygad hur starkt kopplat vår biologi är med hur vi betér oss men är även säker på det sociala mönsterna trycker på från sitt håll med. Men jag tror snarare att de sociala och kulturella mönstrerna snarare är grova överdrivet av det biologiska.

Ok, fast du har inte vetenskapen i ryggen för den teorin. Föreslår att du studerar genusvetenskap om du vill lära dig lite, jag orkar tyvärr inte ge någon grundlig genomgång av hur kön skapas och har skapats historiskt. Men ett exempel på att t.o.m. kroppens kemi och hormoner är socialt konstruerat, åtminstone till en viss del, är ju t.ex. att forskning visar att kvinnor utvecklar "manliga" stresshormoner när de hamnar i chefspositioner, alltså positioner som traditionellt varit reserverade för män.

Och du kan säkert även titta på egna upplevelser ifall du träffat t.ex. kvinnliga fotbollsspelare eller fotbollssupporters, här finns ju oftare en jargong som är väldigt mycket "manligare" än bland exempelvis manliga reklamarbetare (för att ta stereotypiska och lätta exempel). Om du menar att beteendet mellan könen är biologiskt så måste det stämma på alla inom könen, inte bara på de populära killarna/tjejerna eller de inom traditionellt manliga/kvinnliga subkulturer/yrken/osv.


   
SvaraCitera