Aviseringar
Rensa alla

Jag blir rastlös av sommarlov. Hjälp?


Vilh
 Vilh
Ämnesstartare

Hej alla studerande (och ni andra också, för den delen)!

Jag har precis avslutat första gymnasieåret, men jag har ett litet problem. Jag blir så fruktansvärt rastlös av den här oändligt långa ledigheten. Nu skulle jag hemskt gärna vilja ha tips på vad jag kan hitta på i sommar.

Till att börja med vill jag bara tala om att jag är litet av en ensamvarg som njuter av att bara vara med mig själv. Ibland är jag med kompisar och pojkvännen, men det jag söker nu är saker som jag kan sysselsätta mig med på egen hand. Ni behöver alltså inte kommentera "lev livet för fan och va med vänner". Så, nu är det sagt.

Jag ska jobba den första delen av sommaren, men endast under en treveckorsperiod, så majoriteten av min lediga tid återstår. Då hade jag tänkt läsa lite böcker och så vidare (har också lånat hem en mattebok för kommande mattekurs som jag tänkte skumma igenom), men det kliar i fingrarna efter mer.

Har ni några grymma tips? Gärna någonting man lär sig lite grand av. Jag är alltså inte ute efter tips på sommaraktiviteter som typ "gå och köp en glass" eller "åk till stranden". Jag vill ha tips på roliga hemsidor, bokrekommendationer eller andra saker som ni tror skulle passa mig att syssla med i sommar. Allt sådant är varmt välkommet!

Ha en bra sommar!


   
Citera

Typ lära dig ngt du vill lära dig, ett nytt språk lr så?? 


   
SvaraCitera

Ja, vad man än gör så är det fel. Är man ledig så har man ångest, jobbar man så har man ångest för att man inte har nån ledighet. Det finns helt enkelt inget tillfredställande levnadstillstånd.


   
SvaraCitera

Har tyvärr inget att tipsa dig om. Men du hade alltså tänkt att plugga på sommarlovet? 


   
SvaraCitera

Är också lite av en ensamvarg. Jag brukar alltid av någon anledning bli extra motiverad till att lära mig nya saker på lov, kanske är det för att man får mer tid till att engagera sig i vad man själv vill...

Själv läser jag mycket biografier om amerikanska presidenter / presidentkandidater (som Ronald Reagan, Marco Rubio, Kennedy) detta är väl dock få som finner intressant, men letar du efter en mer kommersiell bok kan jag varmt rekommendera Stephen King - 22/11/1963 om du inte redan läst, det är nog någon av de bästa böcker jag läst. 

Är du intresserad av matte så bara måste du kolla in ''Numberphile'' på Youtube, det är nog första gången någonsin som någon på ett otroligt lättsamt sätt lyckats väcka intresse hos mig för matematik. Där finns massa intressant om ex Enigma. 

Vill du bara bli allmänt motiverad är ''Ted Talks'' alltid härligt, kan rekommendera den här bla: 


   
SvaraCitera

Språk är en grymt bra idé! Man kan lära sig otroligt mycket på kort tid utanför skolan bara man ger det tid. Det finns  forum där man typ kan matcha med andra som studerar samma språk och därmed öva talet. Man lär sig väldigt mycket på att bara se på film, snappa upp ord och självklart också läsa på språket.


   
SvaraCitera

Läs böcker om något ämne som intresserar dig. Sen kommer du vara expert på det Mycket glad


   
SvaraCitera

Titta på filmer. Titta på serier. Titta på dokumentärer. Läs böcker. Spela TV-spel. Lär dig om ett ämne som intresserar dig. Träna.


   
SvaraCitera

Gör som jag då, fuck bitches get money.


   
SvaraCitera

Världen är allt liten. Såg din tråd på pluggakuten


   
SvaraCitera

börja blogga, lära dig att redigera bilder, lär dig ett nytt språk, skriv en bok, utveckla en app / spel, lära dig programera, leta efter ett till sorts sommar jobb, sy dina egna kläder ( det tar tid 🙂 ) , läs klart kursen, påbörja ny kurs, plugga som fan, skaffa / "hyr" en hund. finns väldigt mycket saker man kan göra som tar massa tid 🙂 


   
SvaraCitera

Börja forografera! Det är roligt och avkopplande Tumme upp


   
SvaraCitera

lifta till något festligt land.


   
SvaraCitera

Gillar du att träna? Du skulle kunna börja göra det, springa i spår, utmana dig själv och bygga upp det.

Annars kanske det finns något spel du aldrig spelat förr? Rekomenderar Portal 2


   
SvaraCitera

Typ träna på utegym?


   
SvaraCitera