Aviseringar
Rensa alla

Jag blir så jävla lack! Behöver hjälp!


S3ON:

I dagens samhälle är det ju så, tyvärr. Absolut, men bättre i tid än sent. 😉 

Man kan ju skaffa grejer själv också utan att få dem gratis av mami å papi, men det tar ju längre tid ofc.


   
SvaraCitera

isola:

Man kan ju skaffa grejer själv också utan att få dem gratis av mami å papi, men det tar ju längre tid ofc.

tkr nog att hennes moder i fråga inte har någon vidare bra bild utav hur samhället ser ut idag.

M.SS5: Hon själv tog det när hon var 25 och hon säger att "det var inte en dag för sent".

Samhället har indeed förändrats sedan dess! 🙁   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheNumberOneWriter: Mitt tips till dig är att åka på någon intensivutbildning. Då brukar man bo där under typ två veckor och man pluggar teori och kör bil hela dagarna. Sådana utbildningar brukar dessutom vara rätt billiga

Japp, har också funderat på det! Skulle passa bra nu till sommarlovet då jag är ledig från allt plugg Glad Är dock rädd för att det ska bli alltför intensivt för mig som inte har någon erfarenhet alls. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

M.SS5:

Japp, har också funderat på det! Skulle passa bra nu till sommarlovet då jag är ledig från allt plugg Glad Är dock rädd för att det ska bli alltför intensivt för mig som inte har någon erfarenhet alls. 

Jag tror att du kommer klara det! Hade en klasskompis som gick en sådan intensivutbildning och hon sa att det var tufft, men att ledarna var väldigt förstående. Det fanns mycket hjälp att få! Glad


   
SvaraCitera

Håller på att ta körkort, har kört med min pappa sen hösten och för ca 2 veckor sen skrev jag in mig. Har iaf köpt ett paket som inkluderar 10 körlektioner, teori, riskettan + risktvåan och lån av bil vid uppkörning. Hoppas det ska räcka.

Tycker du kan säga till din mamma att det är bra med ett körkort om du ska söka till vissa sommarjobb/jobb över huvudtaget, ett bra argument? 🙂


   
SvaraCitera

isola: var glad att du har en mamma som övht kan och vill övningsköra med dig.

fail


   
SvaraCitera

10-15 lektioner är kanske en aning lågt om man inte övningskör hemma. Tror dessvärre att detta är för lite..

Såvida din mamma inte vill övningsköra med dig eller överhuvudtaget diskutera ämnet, finns det ingen annan som är villig att stötta dig? Som en släkting eller äldre familjevän?
Annars anser jag att du i princip bevisar dig själv vara mogen genom att klara det.
Körkortsboken och körproven är inte utformade efter ren fakta gällande bilens funktion och trafikregler, utan även hur man mentalt bör vara aktiv i en trafikmiljö. Jag säger inte att det finns 0 chanser till att man tar fel beslut ibland eller bara glömmer regler - det gör till och med trafiklärarna, men ibland kan även konsekvenserna forma oss till en egen person med individuella erfarenheter man har lärt sig av. Det är det som vanligtvis leder till att man mognar och utvecklas som person, medan att om man hindras dessa möjligheter kanske istället drar ut på processen..

Kort och gott verkar det iallafall som att du är redo och villig att verkligen ta körkort. Du är antagligen mogen nog.


   
SvaraCitera

019linnea:
10-15 lektioner är kanske en aning lågt om man inte övningskör hemma. Tror dessvärre att detta är för lite..

M.SS5
Det beror också på vart man bor, skillnad på Stockholm och nått större samhälle. Min syrra tex tog 9 lektioner, min kusin gjorde det på en helg, min andra kusin tog 18 lektioner Förvirrad 
Men sant, det tar ungefär ca 10-15 lektioner. Nårra mer på större städer och mindre vid mindre städer. Samt på hur kunnig du är och hur snabbt du lär dig.


   
SvaraCitera

Xuzkie:

M.SS5
Det beror också på vart man bor, skillnad på Stockholm och nått större samhälle. Min syrra tex tog 9 lektioner, min kusin gjorde det på en helg, min andra kusin tog 18 lektioner Förvirrad 
Men sant, det tar ungefär ca 10-15 lektioner. Nårra mer på större städer och mindre vid mindre städer. Samt på hur kunnig du är och hur snabbt du lär dig.

Ja, det beror mycket på person också. Blir lite imponerad om din syster tog 9 lektioner? Hade hon ingen övningskörning hemma?


   
SvaraCitera

Tamburinmannen:

fail

mvh bortskämd


   
SvaraCitera

isola: mvh bortskämd

Det som var fail var din kommentar.


   
SvaraCitera

M.SS5: 1. Hur många körlektioner behövde ni ta för att få ert körkort?
2. Hur länge övningskörde ni privat innan ni började på körskolan? 
3. Vad kostade det er?

1.  Tog cirka hälften av vad som rekommenderades då jag hade en hel del förkunskap från privatkörning. Kanske 5-6. Bokade in uppkörningen på egen hand, för att slippa vänta på körskolans godkännande
2. Körde en hel del innan man fick börja, men var väl kanske från när jag var 15 (tog körkort dagen efter jag fyllt 18)
3. Minns ej vad uppkörningen å det kostade, men kanske 7000 för alla lektioner eller något. 


   
SvaraCitera

Tamburinmannen:

Det som var fail var din kommentar.

Jag förstod att du tyckte det.
Det står som sagt ingenstans att hans mamma inte tänker övningsköra med hn när hn är äldre.


   
SvaraCitera