Aviseringar
Rensa alla

Jag börjar få en känsla kring vad jag inte skulle kunna leva utan.


Asha
 Asha
Ämnesstartare

staymob:

Vad är det då?

Nej men det är många saker jag inte ens reflekterat över som jag ser ett värde i nu. Som städutrustning exempelvis. Eller bra lampor.


   
SvaraCitera
mynona

Exner:

Det blir missvisande att ifrågasätta ur det perspektivet. I så fall kan vi skriva "syre" och låsa tråden. 

Mer intressant är vad folk skulle sätta överst i Maslows behovstrappa:

1146945_697691150245997_485008288_o_0.pn

Det emotionella/självutvecklande är förstås viktigast, det är bara det att man sällan har möjlighet att gå upp i det när kroppens och bekvämlighetens grundläggande behov inte är tillgodosedda.

Jag sätter Self-actualisation högst upp, men jag inbegriper Love i denna, då jag ser dem som oundvikligt kombinerade och sammanlänkade. Denna ger också self-esteem. Safety och Physiological ser jag även den som en kombination: i sig är den inget värd, men den får sitt värde av att vara en förutsättning för att man ska kunna uppgå i vad som är viktigast: Self-actualisation-Love


   
SvaraCitera

pastakatt:
vänner och familj, tror jag. 

Va söt du e


   
SvaraCitera

Nageltång, dator, internet.

Hjärta


   
SvaraCitera

schim:

Va söt du e

<3


   
SvaraCitera
Exner

Petros Synthea:

Ah, definitivt WiFi. Jag tror de två översta är väldigt överskattat. Givetvis har man intressen, men vem säger att man ska uppnå något, eller vara kreativ själv? 

Uppnå något kan här likställas med att vara en så bra version av sigsom man någonsin kan vara. 


   
SvaraCitera

en ordentlig soffa


   
SvaraCitera

säng, jacuzzi, musik och närhet


   
SvaraCitera

Maslows trappa är bra, men skulle byta plats på säkerhet och tillhörighet, rentav sätta tillhörighet tillsammans med de fysiologiska behoven. Spädbarn, har man under etiskt tveksamma experiment kommit fram till, överlever inte utan närhet.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Exner:

Uppnå något kan här likställas med att vara en så bra version av sigsom man någonsin kan vara. 

Låter extremt neurotiskt sammanfattningsvis. 


   
SvaraCitera
Exner

Nachac:
Maslows trappa är bra, men skulle byta plats på säkerhet och tillhörighet, rentav sätta tillhörighet tillsammans med de fysiologiska behoven. Spädbarn, har man under etiskt tveksamma experiment kommit fram till, överlever inte utan närhet.

Beteendevetenskap är ditt expertisområde, så har ingen anledning att säga emot.


   
SvaraCitera
Exner

Petros Synthea:

Låter extremt neurotiskt sammanfattningsvis. 

Vi kan kalla det extremt neurotiskt om du vill. 

Motsatsvis, bör människor sträva efter att bli så dåliga som möjligt?


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Nachac:
Maslows trappa är bra, men skulle byta plats på säkerhet och tillhörighet, rentav sätta tillhörighet tillsammans med de fysiologiska behoven. Spädbarn, har man under etiskt tveksamma experiment kommit fram till, överlever inte utan närhet.

Tumme upp


   
SvaraCitera

islam?


   
SvaraCitera
mynona

,.-.-,-.-,:
islam?

HjärtaTumme upp


   
SvaraCitera