Aviseringar
Rensa alla

jag gillar inte sd för jag är född i norrland och vi norrlänningar är inte svenskar enigt sd


urbacbv223:
han sa samer är inte svenskar som är sverige ursprungsbefolkning och dom har varit i norrland hella titten 

Citera för mig exakt vad han sa och inte vad någon journalist har klistrat ihop (eftersom att de hoppar över fundamentala delar av vad han egentligen har sagt och klipper ihop delar av vad han har sagt så att det ska låta som den själv vill att det ska låta som).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:

Citera för mig exakt vad han sa och inte vad någon journalist har klistrat ihop (eftersom att de hoppar över fundamentala delar av vad han egentligen har sagt och klipper ihop delar av vad han har sagt så att det ska låta som den själv vill att det ska låta som).

asså han har sagt det. 

men inget om nåt utöver etniciteten vad jag minns. tror det var ett effektivt trick han körde. säg nåt som egentligen inte är konstigt eller inkorrekt men som blir extremt fel och nazistämplat och obehagligt i kontexten. sen är folk got.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: hm? syftar du på nån obskyr gammal etnicitet eller på att det samerna tidigare levde i inte var nationen sverige?

urbacbv223: jo dom har varit i norrland hela titten

De var eventuellt först i norrland, men när de första folken bosatte sig i södra sverige så var norrland fortfarande ett obeboeligt helvete täckt av inlandsis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman:

De var eventuellt först i norrland, men när de första folken bosatte sig i södra sverige så var norrland fortfarande ett obeboeligt helvete täckt av inlandsis

aight, ok Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lyssar på den är låten så lär ni nåt 


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

asså han har sagt det. 

men inget om nåt utöver etniciteten vad jag minns. tror det var ett effektivt trick han körde. säg nåt som egentligen inte är konstigt eller inkorrekt men som blir extremt fel och nazistämplat och obehagligt i kontexten. sen är folk got.

Jo men det är ju vad någon journalist har sagt och att lyssna på någon av dem är det ingen idé eftersom att det är självklart att en intervju med en SD:are blir vinklad, speciellt om det är någon som står högt upp i skiktet.

Det som han menade var att som politiker ska man inte bestämma över vad folk ska se sig som, om man bor i Sverige men inte anser sig vara svenska ja då är ju personen inte det.
Verkligen är det så!


   
SvaraCitera

urbacbv223:
han sa samer är inte svenskar som är sverige ursprungsbefolkning och dom har varit i norrland hella titten 

Samer är samer, inte svenskar, till etniciteten. Dessutom är de ofta stolta över att de är just samer, och de vill ofta vara just "annorlunda" för att kunna bevara sin egen kultur. Nu tycker jag visserligen inte så mycket om Björn Söder, men han har rätt i sak och jag funderar varför folk blir så upprörda av det uttalandet. Är det ultimata att vara just svensk?

För övrigt:  http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar


   
SvaraCitera

urbacbv223:

lyssar på den är låten så lär ni nåt 

Mycket bra låt, håller med den verkligen.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Samer är samer, inte svenskar, till etniciteten. Dessutom är de ofta stolta över att de är just samer, och de vill ofta vara just "annorlunda" för att kunna bevara sin egen kultur. Nu tycker jag visserligen inte så mycket om Björn Söder, men han har rätt i sak och jag funderar varför folk blir så upprörda av det uttalandet. Är det ultimata att vara just svensk?

För övrigt:  http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mattias-ahren-samer-ar-inte-svenskar

+1 Tumme upp


   
SvaraCitera