Aviseringar
Rensa alla

Jag har en ätstörning.


Ämnesstartare

Hej, jag är 15 år och har haft en ätstörning i över ett år nu, det började antagligen med att jag var med två stycken som var helt viktfixerade och var också mycket smalare än mig. En av dem spydde upp maten och jag kände att, vad finns det att förlora? Fast, jag fick inte ätstörningar fören jag slutade vara med dem, då började jag också spy.

Kort därpå började jag också träna, men trots allt detta så gick jag inte ner i vikt, det var inte fören nu i år i april-maj som jag rasade i vikt och fick en jävla massa kommentarer om det. 
Saken är den, att jag var nära på övervikt, är nu nära på undervikt,, jag tycker fortfarande att jag är jävligt fet och äcklig.
Jag gick ner från 59,7kg till 54 på ca en och en halv månad, sedan yttligare 3kg under sommaren. Jag spyr fortfarande upp min mat (middagen och mellanmål om jag kan) , hetsäter som en idiot, tycker inte att jag tränar tillräckligt. Ätstörningar suger, men den ynka månaden då jag lät bli att spy, längtade jag liksom efter att kunna göra det igen. Jag kämpade, verkligen KÄMPADE för att få bort mina ätstörningar som höll på att vrida om skallen på mig och nu är de tillbaka igen.
Ingen står på min sida, ingen förstår mig. (har inte berättat för någon med ämnet om ätstörningar kommer ju upp ibland) har alltså ingen att snacka om det med.

Hur som helst, detta handlar ju bara om mig, nu vill jag veta med er, vad är eran historia? Vad tycker ni om min? Vill gärna lära känna några fler i samma sits Glad


   
Citera

Hej! Har också varit ätstörd, och är nu frisk, någonting som är viktigt för tillfrisknande är att prata med någon vuxen, det kan vara en lärare, en kompis förälder eller någon annan du har förtroende för om det känns jobbigt att prata med din förälder/dina föräldrar. Nästa steg är att kontakta en kurator på ungdomsmottagningen, hen kan då remittera dig till en psykolog/ätstörningsexpert som kan hjälpa dig!

Här kan du se var din närmsta ungdomsmottagning ligger:  http://www.umo.se/Att-ta-hjalp/Ungdomsmottagning/Hitta-din-mottagning/

Vi kan prata här i tråden, men du kan pm:a mig om du vill prata mer!


   
SvaraCitera

I min förra skola var de feta poppis och allt haha börja där så slipper du kommentarer 😉


   
SvaraCitera

Hej! Ta kontakt med ungdomsmottaning/BUP/scä/capio och framförallt berätta för någon vuxen så att de kan hjälpa dig!! <3


   
SvaraCitera

Det främsta tipset är att söka professionell hjälp men vill att du vet att det inte är lösningen på problemet. Det kan vara lösningen men jag tror professionell hjälp handlar om att få ett stöd snarare än att bli frisk

Du måste vara redo för att bli frisk och hitta annat i livet än att kontrollera maten/vikten
För mig kom tillfrisknandet "med livet". Man måste hinna inse att man är ätStörd och ta in allt som hänt; vad man gjort mot sig själv och sin kropp.

När man ser skillnaden mellan sina vanor och andras, märker man att man lever ett jobbigare liv och inser att det är dags att lägga av och istället vara snäll mot sig själv


   
SvaraCitera