Aviseringar
Rensa alla

Jag har en viktig fråga -- Hjälp snälla


Ämnesstartare

Hej alla.

Jag har länge tänkt på att bli läkare och nu håller jag på att gå ut mitt första år i NV-programmet. Det har rent sagt gått åt skogen... VG i snitt på alla betyg, Matte A+B, SV A, ENG A SAM A etc etc.

Jag vet att komma in på läkarlinjen kräver att man får MVG på alla ämnen, åtminstånne 20.0 i gymnasiepoängen.

Det problem som uppstått nu för mig är att detta är har helt gått åt skogen. Jag har faktiskt tänkt på att gå om första året igen så att jag kan få MVG i ämnerna.

Undrar, är det värt att gå om eller kommer jag att kunna höja mitt snittbetyd poång till 20.0 om jag satsar på att få MVG i andra och tredje året?

Jag har fortfarande MA C+D+E, Biologi A+B, Fysik A+B, Kemi A+B, Svenska B+C, Engelska B+C och några valbara ämnen kvar.

Finns det någon chans för mig att få upp poängsnittet till 20.0? Eller ska jag helt enkelt på om Första året på gymnasiet?

Snälla hjälp mig... Jag vet inte vad jag ska göra.


   
Citera

du kan ju läsa till läkare i något annat land[party]
typ polen[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gå om första året**


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aa jag har hört talas om det. Men jag vet inte hur effektivt det blir att hitta jobb i Sverige som läkare när man gått läkarlinjen i Polen.


   
SvaraCitera

Jag tror inte att du får läsa om kuser som redan har fått godkänt i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har dom inte ändrat så man kan få mer än 20.0 nu för tiden?


   
SvaraCitera

aristoteles:

Jag tror inte att du får läsa om kuser som redan har fått godkänt i.

Stämmer

Du kommer inte kunna höja ditt snitt till 20,0. du kan ej heller gå om ämnen som du har ett godkänt betyg i. Din chans ligger i högskoleprovet om du tänker bli läkare. Varför man nu vill bli det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men betyder det att jag fortfarande kan komma in på läkarlinjen om jag får 2.0 på högskoleprovet?

Jag vill verkligen komma in på läkarlinjen och jag är villig är lägga hur mycket tid som helst för att bli det.

En fråga till. Vad gör man på ett högskoleprov? Vad är det man har prov på. Är det enbart matte? Eller svenska eller Engelska, eller Biologi, kemi, fysik etc etc.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

//liten:

Har dom inte ändrat så man kan få mer än 20.0 nu för tiden?

Jo det är sant. Men det gäller bara speciella ämnen som språk. Om du läst språk steg 2 och 3 eller steg 1 och 2 kommer du få +0,25 på ditt meritvärde. Då kommer du ex få 20.25.


   
SvaraCitera

Lollet:

Jag vill verkligen komma in på läkarlinjen och jag är villig är lägga hur mycket tid som helst för att bli det.

Ett annat alternativ är att välja bort de ämnen du har för låga betyg i och ersätta dessa med kurser som kan prestera bättre i. Om det inte råkar handla om kärnämnen eller ämnen som är obligatoriska för läkar-utbildningen. Men då krävs det mycke tid och arbete.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu ska hjelpa sig lite.

Do go kvar i din skolan och sen skriva hokskoleproven, va. Du ovfa her inne: hpguiden

Där dy hitta monga i ditt situation och kan hjelpa dig lite.

Lykka till fifan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angående dem här högskoleproven. Med vilka poäng kommer man in på högskolan/universitetet. Är det med högskoleprovens poäng eller gymnasiets poäng?

EXEMPEL:

Om någon har 20.0 i betygen. Och fick 1.8 poäng på högskoleprovet.

Och om jag får 18.0 poäng på gymnasiebetygen. Och 2.0 på högskoleprovet.

Vem har störst chans att komma in? Personen som fick 20.0 i betygen eller jag som fick 2.0 på högskoleprovet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lollet:

2.0 på högskoleprovet

2.0 på högskoleprovet, vilket dock är ganska svårt att få.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nja, enligt dem här kommentarerna blir jag tvungen att få det om jag vill komma in på läkarlinjen. Det finns ju ingen annan chans...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad du än gör, dra inte till polen och plugga till läkare sen. Om du inte är rik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ett annat alternativ är att välja bort de ämnen du har för låga betyg i och ersätta dessa med kurser som kan prestera bättre i. Om det inte råkar handla om kärnämnen eller ämnen som är obligatoriska för läkar-utbildningen. Men då krävs det mycke tid och arbete.

Man får inte den möjigheten efter år 2010.


   
SvaraCitera