Aviseringar
Rensa alla

Jag har gjort nått som är fel. Vad händer nu?


Ämnesstartare

Egentligen ville jag inte men jag hade inget annat val. För jag hade en väldigt elak lärare som gav mig massa F fast jag var duktig i de ämnena. och jag vill gå på universitet men mina kompisar så jag köpte en pdf fil från en sida som säljer sånt man kan redigera själv i betyg och sånt, och så fyllde jag i rätt skola som jag gick på och bra betyg och klippte in lärarens underskrift där så papperet såg väldigt äkta ut och sen så skickade jag det till antagningsservice i östersund och sen så kunde jag se på antagning.se hemsidan att mina betyg finns där som jag hade fejkat och dom verkade inte veta att dom var fejk. och nu har jag fått antagningsbesked att jag är antagen till ett program som jag måste svara på idag. 

men jag undrar vad som händer om dom kommer på mig, hur olagliga brott jag har gjort på en skala och hur allvarligt man kan bli straffad för det? och om straffen kanske är lindrigare om man skiter i att svara och låter någon annan ta platsen eller för jag är ganska rädd och drömt mardrömmar att jag sitter på fängelse och sånt på senaste tiden.

hjälp mig snälla!


   
Citera
b1son

http://www.su.se/medarbetare/service/information-kommunikation/kanaler/medarbetarnotiser/f%C3%B6rfalskade-betyg-vid-antagning-till-utbildningar-1.12052

blir kickad från utbildningen, kan få fängelsestraff upp till två år enligt denna sida (andra träffen på google när jag sökte på förfalska betyg utbildning högskola)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

b1son:
http://www.su.se/medarbetare/service/information-kommunikation/kanaler/medarbetarnotiser/f%C3%B6rfalskade-betyg-vid-antagning-till-utbildningar-1.12052

blir kickad från utbildningen, kan få fängelsestraff upp till två år enligt denna sida (andra träffen på google när jag sökte på förfalska betyg utbildning högskola)

Två år är ganska länge är det säkert att man måste sitta inne så länge om man är snäll annars och aldrig har gjort nått annat brott?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

staffan:

Två år är ganska länge är det säkert att man måste sitta inne så länge om man är snäll annars och aldrig har gjort nått annat brott?

"To win big, you sometimes have to take big risks."
- Bill Gates


   
SvaraCitera

staffan:

Två år är ganska länge är det säkert att man måste sitta inne så länge om man är snäll annars och aldrig har gjort nått annat brott?

Tror det är en oskriven regel att man bara måste sitta två tredjedelar av fängelsetiden i Sverige, så länge man sköter sig hyfsat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

staffan: Två år är ganska länge är det säkert att man måste sitta inne så länge om man är snäll annars och aldrig har gjort nått annat brott?

du kommer inte få fängelsestraff


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

staffan: Två år är ganska länge är det säkert att man måste sitta inne så länge om man är snäll annars och aldrig har gjort nått annat brott?

Det beror lite på hur gammal du var när du gjorde det. Om du gjorde det innan du var 21 får du straffrabatt. I vilket fall får du villkorlig dom istället för fängelse om straffmätningsvärdet är lägre än 1 år. I det här fallet tror jag knappast att någon skulle utdöma fängelse, utan det blir i sådana fall vilkorlig dom som gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk: oskriven regel

Brottsbalken 26 kap. 6 § När två tredjedelar av ett tidsbestämt fängelsestraff, dock minst en månad, har avtjänats skall den dömde friges villkorligt, om inte annat följer av andra eller tredje stycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bra gjort, är lite impad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fank Baude:

Det beror lite på hur gammal du var när du gjorde det. Om du gjorde det innan du var 21 får du straffrabatt. I vilket fall får du villkorlig dom istället för fängelse om straffmätningsvärdet är lägre än 1 år. I det här fallet tror jag knappast att någon skulle utdöma fängelse, utan det blir i sådana fall vilkorlig dom som gäller.

Vad bra för min faster som jag bor med skulle inte klara att sköta sig själv hon behöver mig väldigt mycket. Men om jag skiter i att tacka ja till utbildningen idag blir straffet lindrigare då om jag blir påkommen än vad det skulle bli om jag tackar ja och påbörjar utbildningen med mina kompisar? För om det inte blir det så har jag ju inget att förlora på att testa att plugga kanske bara att risken att åka fast blir större när dom börjar fråga massa frågor om min skola och sånt som jag inte kan svara på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

staffan: Men om jag skiter i att tacka ja till utbildningen idag blir straffet lindrigare då om jag blir påkommen än vad det skulle bli om jag tackar ja och påbörjar utbildningen med mina kompisar?

Tror det blir villkorligt i varje fall, så det är väl skitsamma. Sedan är det ju lite av en risk om du pluggar för att sedan bli kickad från universitetet osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Risken att bli påkommen kanske ökar om du tackar ja dock, vet inte riktigt hur deras rutiner ser ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Testade du att göra högskoleprovet först btw?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det blir fängelse dirr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fank Baude:
Testade du att göra högskoleprovet först btw?

Nej det gjorde jag inte så dom kan inte se att mina betyg inte stämmer överens med hur jag presterar. Det kommer visa sig senare sen om dom bryr sig kanske men det tror jag inte för jag ligger på samma nivå eller högre som mina kompisar fast jag inte fick lika bra betyg som dem, de smörade mycket och sånt.


   
SvaraCitera