Aviseringar
Rensa alla

Jag har inte anorexi..?


Anorexia.

*StarNoStar*:

men anorexia innebär ju faktiskt att man svälter sig konstant.

Inte nödvändigtvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*StarNoStar*:

[tard]

Ja, jävligt fånigt att säga "jag har inte anorexi för jag svälter mig inte konstant, bara ibland".
Anorektiker behöver inte svälta sig konstant, då har du ingen koll på vad anorexi är.


   
SvaraCitera
smisk

Det behöver inte vara anorexi just, utan en ätstörning rent allmänt. Jag tror de flesta människor ändå lider av någon slags ätstörning, stor som liten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

Ja, jävligt fånigt att säga "jag har inte anorexi för jag svälter mig inte konstant, bara ibland".
Anorektiker behöver inte svälta sig konstant, då har du ingen koll på vad anorexi är.

en som har anorexia äter inte ibland och svälter då och då när det passar denne, anorexia är så mkt värre än så. det kan vara en slags ätstörning ja, men jag skulle inte kalla det anorexi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Inte nödvändigtvis.

jag skulle inte kalla det för anorexia iaf, möjligtvis kan det vara någon ätstörning. men att svälta lite då och då, samt nästa dag vilja gå upp i vikt. låter inte som anorexia i mina ögon iaf.


   
SvaraCitera

*StarNoStar*:

jag skulle inte kalla det för anorexia iaf, möjligtvis kan det vara någon ätstörning. men att svälta lite då och då, samt nästa dag vilja gå upp i vikt. låter inte som anorexia i mina ögon iaf.

Låter mer som en jojo-störning. [sad]
Men en ätstörning är illa hur som helst.


   
SvaraCitera

TjackLuder:

men det har jag väl inte, eller?

Enl. wikipedia: "För att diagnosen ska kunna fastställas måste patienten uppfylla vissa kriterier, varav de somatiska (fysiska) är:

* Vikten understiger minst 15% av den förväntade (minst 15% under normalviktsgränsen) dvs. en undervikt på BMI 17,5 och nedåt.

Hos barn en vikt som bara är 85% av den förväntade enligt barnets individuella viktkurva.

* Hos fullvuxna kvinnor (18 år +): amenorré, dvs. minst tre uteblivna menstruationer i rad

De psykiska kriterierna är:

* Patienten lider av panikartad rädsla för att öka i vikt, sk. viktfobi (uttrycket myntat av engelske professorn Arthur Crisp)
* Patienten har felaktig kroppsuppfattning"

De båda somatiska verkar du ju uppfylla, samtidigt som du har många andra symtom. Hur är det med de psykiska?
Nåväl, nån typ av ÄS verkar du ju ha, bra med den självinsikten! Många förnekar det tills de är nästan ihjälsvultna.

TjackLuder:

jag lider av tvångshandlingar och har svultit mig själv flera gånger

OCD?

TjackLuder:

Min mamma är lite konstig nämligen, hon vill inte att jag ska vara sjuk, får nästan panik när jag tar värktabletter mot mensvärk, huvudvärk etc..

Hon försöker nog intala sig själv att du mår bra eftersom hon tycker det känns för jobbigt... Jobbigt med förnekande föräldrar som hindrar behandling, dock. Du blir ju inte frisk bara för att hon intalar sig att du är det [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*StarNoStar*:

en som har anorexia äter inte ibland och svälter då och då när det passar denne, anorexia är så mkt värre än så. det kan vara en slags ätstörning ja, men jag skulle inte kalla det anorexi.

och varför kan du ta dig rätten att bestämma det?
om du nu inte har anorexi så kan ju inte du veta det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

och varför kan du ta dig rätten att bestämma det?
om du nu inte har anorexi så kan ju inte du veta det.

och vad ger dig rätten att kunna bestämma det?[tard]
jag kanske formulerade mig fel, men enligt mig så låter det inte som anorexia. speciellt om man nu läser om det som står på wikipedia.
och måste man ha anorexia för att kunna veta något om det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*StarNoStar*:

och vad ger dig rätten att kunna bestämma det?
jag kanske formulerade mig fel, men enligt mig så låter det inte som anorexia. speciellt om man nu läser om det som står på wikipedia.
och måste man ha anorexia för att kunna veta något om det?

för att det förmodligen är jävligt svårt att sätta sig in i en anorektikers tankesätt om man inte har det själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

för att det förmodligen är jävligt svårt att sätta sig in i en anorektikers tankesätt om man inte har det själv.

det finns någonting som kallas kriterier. [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*StarNoStar*:

det finns någonting som kallas kriterier.

Ja. Men kriterierna räcker inte för att man ska förstå hur en anorektiker tänker och känner.


   
SvaraCitera

Vet ju inte om du nu är riktigt smal eller om du är naturligt smal (jo, det är skillnad.) men snälla ÄT människa, eller hur, både för min och andras skull... mår psykiskt dåligt av det där, har själv haft någon form av ätstörning och det var ett helvete, såg ut som en levande död ifrån kyrkogården, skoja...inte.

Även om det är svårt, -"men du ät lite va" "GAAHHH!" Men det är ju faktiskt för DIN och din egen skull.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

Ja. Men kriterierna räcker inte för att man ska förstå hur en anorektiker tänker och känner.

eh, jag har heller aldrig påstått att jag vet hur en anorektiker tänker?[tard]


   
SvaraCitera

efter att ha sett bilderna så ser jag att du DEFINITIVT anorexia. jag har också många av de där symptonerna men (tror att många har det)... gå till en psykolog, gå till ungdomsmotagningen, prata med nån vän som du litar på. jag tror även att din BMI säger att du lider av anorexia.
lycka till med allt!
(btw, jag ska äta nu [crazy] )


   
SvaraCitera