Aviseringar
Rensa alla

Jag har Naturkunskaps prov om Ekologi


Ämnesstartare

Jag har ungefär 20 frågor. Dessa kan jag verkligen inte och skulle vara tacksam om någon kan dem!

1. Varför kan inte två organismer ha samma ekologiska nisch?
2. Förklara först vad som menas med biologisk mångfald. Beskriv sedan hur en minskad biologisk mångfald kan påverka en hållbar utveckling negativt.


   
Citera

Det där står utförligt i boken, jävla skitungar som inte ens kan läsa nu för tiden.


   
SvaraCitera

Haha åhh vilka lätta frågor [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Det där står utförligt i boken, jävla skitungar som inte ens kan läsa nu för tiden.

För det första så använder vi inte oss utav böcker. Vi får pdf filar som står om ekologi. Men det står inte utförligt eller direkt vad svaren på dessa frågor är. Jag kan verkligen inte formulera dom. Skitungar? Att man behöver hjälp är det att vara en skitunge? Jag försöker i alla fall lära mig någonting. Jag är inte trettio år och hänger på "ungdomar.se" haha

mrman:

Haha åhh vilka lätta frågor

men åå vad trevligt


   
SvaraCitera

identify:

För det första så använder vi inte oss utav böcker.

Går du på någon friskola eller?

identify:

Jag är inte trettio år och hänger på "ungdomar.se" haha

AHA SÅ DU ÅLDERSDISKRIMINERAR HÄR OCKSÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Går du på någon friskola eller?AHA SÅ DU ÅLDERSDISKRIMINERAR HÄR OCKSÅ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag sa att jag inte är trettio ? Vad har det med diskriminering och göra?

Friskola eller inte det spelar väl ingen roll om jag vill ha hjälp med två frågor?


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Går du på någon friskola eller?

nä de är bara fattiga hahahahaha

identify:

Varför kan inte två organismer ha samma ekologiska nisch?

det blir så trångt. typ av samma anledning som jag inte kan bo med någon i en etta.

identify:

Förklara först vad som menas med biologisk mångfald. Beskriv sedan hur en minskad biologisk mångfald kan påverka en hållbar utveckling negativt.

biologisk mångfald är när det finns många biologer vid ett lärosäte. om det finns för få så får vi dålig hållbar utveckling [sad]


   
SvaraCitera

identify:

Friskola eller inte det spelar väl ingen roll om jag vill ha hjälp med två frågor?

det låter som att du går i en friskola

då får man nästan skylla sig själv

Birgrrr:

nä de är bara fattiga hahahahaha

hahaha wtf[love]


   
SvaraCitera

identify:

1. Varför kan inte två organismer ha samma ekologiska nisch?

Vi kan ta ett exempel. Om två fåglar båda älskar ett speciellt frö som det inte finns mycket utav, så kommer de börja konkurrera om detta frö. Det kommer till slut bli så att den starkaste utav arterna får tag i fröen, och den andra kommer konkurreras ut. Då blir alternativet för den fågeln att äta andra frön, eller att till exempel äta de frön som den andra fågelarten inte får tag på av någon anledning. Arters nischer begränsas alltså utav andra arter och utav konkurrensen, samt utav miljön.

identify:

2. Förklara först vad som menas med biologisk mångfald. Beskriv sedan hur en minskad biologisk mångfald kan påverka en hållbar utveckling negativt.

Det innebär artrikedom. Ett konkret exempel på hur minskad biologisk mångfald kan påverka den hållbara utvecklingen är till exempel våran majs. Den blev utsatt för en speciell typ av skada. Man kunde sedan hitta ett försvar mot denna skada i en av de vilda majssorterna och implementera det i våran majs. Det gjorde att man kunde fortsätta producera våran majs. Mycket av våra mediciner skapas utav olika arter och med mindre artrikedom kan vi förlora de möjligheter till nya mediciner som finns.

Det borde vara lätt att hitta information om dessa två frågor, sök på google och titta i eran bok så hittar du garanterat information om frågorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Vi kan ta ett exempel. Om två fåglar båda älskar ett speciellt frö som det inte finns mycket utav, så kommer de börja konkurrera om detta frö. Det kommer till slut bli så att den starkaste utav arterna får tag i fröen, och den andra kommer konkurreras ut. Då blir alternativet för den fågeln att äta andra frön, eller att till exempel äta de frön som den andra fågelarten inte får tag på av någon anledning. Arters nischer begränsas alltså utav andra arter och utav konkurrensen, samt utav miljön.Det innebär artrikedom. Ett konkret exempel på hur minskad biologisk mångfald kan påverka den hållbara utvecklingen är till exempel våran majs. Den blev utsatt för en speciell typ av skada. Man kunde sedan hitta ett försvar mot denna skada i en av de vilda majssorterna och implementera det i våran majs. Det gjorde att man kunde fortsätta producera våran majs. Mycket av våra mediciner skapas utav olika arter och med mindre artrikedom kan vi förlora de möjligheter till nya mediciner som finns. Det borde vara lätt att hitta information om dessa två frågor, sök på google och titta i eran bok så hittar du garanterat information om frågorna.

Tack så hemskt mycket. Du är gryyyyym! [smile]


   
SvaraCitera