Aviseringar
Rensa alla

Jag har väl inte en ätstörning??


Ämnesstartare

Hejsan.

jag är en tjej på 15 år som väger ca 48-49 kg och är ca 168 cm lång. Dvs ett BMI på ca 17.4.
Enligt det så är jag underviktig men stämmer det?
Jag vet att många kommer svara att så länge man mår bra så spelar vikten nästan ingen roll.
Jag kan inte säga att jag mår bra men inte heller dåligt. Fast det har inget med maten att göra utan jag skulle
troligtvis må likadant med ett par fler kilon.

Det är så att jag själv tycker att jag är för smal. mycket för smal. Jag vill lägga på mig flera kilon men det går inte 🙁
Dock så tycker personer i min omgivning att jag INTE är för smal utan att jag är normal. My ass att jag är normalsmal, isånafall är 99 % av sveriges befolkning grovt överviktig, vilket inte stämmer.

Jag har en morsa, som trots våra besvär lagar frukost, lunch och middag varje dag. Jag har även helt okej skolmat. Och ändå fast jag nästan jämt mår dåligt när jag ser mat så äter jag. Jag äter tills jag blir mätt, tills jag inte kan äta mer. Och maten behåller jag. Jag vräker även i mig chips, godis, läsk osv på helgerna men gå upp i vikt gör jag inte!

jag hatar grönsaker och äter det därför inte. Kan det ha ngt med min vikt att göra?

vad ska jag göra?!


   
Citera

Hur lång är du då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bastard:

Hur lång är du då?

anonymajag:

ca 168 cm lång


   
SvaraCitera
smisk

Bastard:

Hur lång är du då?

anonymajag:

168 cm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bastard:

Hur lång är du då?

Hon skrev ju det.

Rent tekniskt är du underviktig ja, men man kan vara underviktig utan att ha ÄS.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bastard:

Hur lång är du då?

anonymjag:

168 cm

Duke:

Rent tekniskt är du underviktig ja, men man kan vara underviktig utan att ha ÄS.

Okej, och ÄS har man väl när man INTE inser att man är för smal. När man spyr ut maten osv för att man vill blir smalare fast man redan är det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan inte lita på BMI, för det kan visa helt fel ibland. Några tips för att gå upp i vikt är att äta större portioner, äta frukost, lunch, middag och gärna mellanmål mellan måltiderna, och att du även äter sent på kvällen. Det är i alla fall vad jag har hört. Men jag tror knappast att du skulle väga lite för att du inte äter grönsaker, men det kan nog vara bra om du gör det ändå för att kroppen behöver det. Varför mår du dåligt när du ser mat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror förresten inte att du har en ätstörning eftersom du inte verkar ha något problem med maten och vikten på det sättet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carrexis:

Några tips för att gå upp i vikt är att äta större portioner, äta frukost, lunch, middag och gärna mellanmål mellan måltiderna, och att du även äter sent på kvällen

Jag äter ju alla dessa mål, förutom minimåltiderna mellan måltiderna och ett sent på kvällen. men räcker det med typ en frukt eller dylikt vid de tillfällerna eller ska det vara mer?
Jag ska försöka börja med det.
men ang de vanliga måltiderna så känns det som att jag inte kan äta mer än vad jag gör nu. Jag äter verkligen tills jag blir mätt :/

Carrexis:

Varför mår du dåligt när du ser mat?

Jag vet inte. Jag mår illa ibland när jag ser mat, eller rättare sagt oftast när jag ser mat. Förutom när jag är sådär JÄTTE hungrig du vet 😛

skönt att höra att jag antagligen inte har e ätstörning.
och jag får väl börja smaka på grönsakerna så kanske jag lär mig gilla dem snart 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Helst ska du nog äta något annat som mellanmål än frukt, det är nog iaf bättre med t.ex. yoghurt (gärna med högre fetthalt). Men det går säkert bra att äta frukt ibland också. Du kan ju alltid ta t.ex. en smörgås förutom frukten. Och så kan du tänka på att dricka mjölk till maten i stället för vatten, och att du äter mycket kolhydrater (d.v.s pasta, ris, potatis) när du äter mat.

Att du mår illa när du ser mat, kan det bero på att du kanske inte har så stor matlust, att du helt enkelt inte är en person som är så jätteförtjust i mat helt enkelt?

När det gäller grönsakerna så finns det säkert någon du gillar om du testar dig fram :).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carrexis:

Att du mår illa när du ser mat, kan det bero på att du kanske inte har så stor matlust, att du helt enkelt inte är en person som är så jätteförtjust i mat helt enkelt?

Så kan det mycket väl vara.

Tack så hemskt mycket för dina svar!
Jag ska verkligen försöka att äta så som du har sagt och jag hoppas verkligen att det ger mig några fler kilon. När börjar jag se en förändring i min vikt efter att ha börjat med detta?, OM det sker en förändring? någon månad eller? med tanke på att kroppen måste vänja sig osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anonymajag:

168 cm

precis som 80% av alla på det här forumet, prove me wrong


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

precis som 80% av alla på det här forumet, prove me wrong

Är inte ca det medelåldern för kvinnor? 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anonymajag:

Är inte ca det medelåldern för kvinnor? 😛

medelåldern 168 cm? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anonymajag:

När börjar jag se en förändring i min vikt efter att ha börjat med detta?, OM det sker en förändring? någon månad eller? med tanke på att kroppen måste vänja sig osv.

Det borde inte ta så lång tid, ett par veckor kanske. [smile]


   
SvaraCitera