Aviseringar
Rensa alla

Jag känner mig en smula dålig


Ämnesstartare

Idag för en stund sen  när jag skulle iväg till Hemköp och köpa något att dricka så ringer det på dörren. Öppnar dörren och får se en fattig utlänning han ger mig en lapp och börjar packa upp saker ur en väska. På lappen kan jag läsa att han behöver pengar till sin sons njurtransplantation.  Han frågar om jag vill köpa något men jag svarar "Sorry, no money" nästan på reflex. Sanning var ju också att jag inte har några kontanter tillgängliga.  Fortsätter klä på mig och beger mig till hemköp.
 Känner mig en smula dålig för att jag inte kunde ge han några pengar eller köp vad det nu var han hade i sin väska(kollade inte så noga.) Fast åt andra sidan det kan ju vara bluff.

Borde jag ha agerat annorlunda?


   
Citera
Ämnesetiketter

My dreams are her: Borde jag ha agerat annorlunda?

Man öppnar inte dörren för främlingar :O


   
SvaraCitera

Den senaste tiden tycker jag att det är varit väldigt många människor som försöker sälja något eller sitter ute på gatan och tigger pengar. De flesta av dem brukar ha en skylt där det står att de behöver ha pengar till sitt sjuka barn. Jag vet inte om man ska tro på det eller inte men det känns lite osannolikt. Tycker inte du borde reagerat annorlunda för du hade ju dessutom inga kontanter att ge bort Glad


   
SvaraCitera

vem vet vad han har haft i väskan 


   
SvaraCitera

Kände mig också dålig först när jag sa nej till en sån, men sen reagerar man inte längre om du får höra det av flera. Det är så många som tigger efter pengar till sina barn och så, men dom använder säkert det mesta till äckligt smutsknark och fettomat, så tycker inte man ska ge det till någon man inte känner. Lite skabbigt att visa upp bilder på sin familj när man sitter på gatan, sånt visar inte normala människor för vem som helst om det inte är något allvarligt fel på dem.


   
SvaraCitera

FNÖ: vem vet vad han har haft i väskan

Marsvin?


   
SvaraCitera

Samma sak hände mig i måndags. Jag kom hem och så stod det en lortig man utanför min dörr. Hejj sa jag men fick inget svar utan han höll fram en lapp där det stod att han behövde pengar till nått. Jag bara skakade på huvet och så gick han och plingade på hos grannen istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen: Man öppnar inte dörren för främlingar :O

Man kikar genom titthålet först är det lugnt kan man öppna.


   
SvaraCitera

My dreams are her: Man kikar genom titthålet först är det lugnt kan man öppna.

Hur vet du om det är lugnt innan du öppnat? Du känner ju inte personen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen: Hur vet du om det är lugnt innan du öppnat? Du känner ju inte personen.

Ibland känner man det bara, bor inte i ett stökigt område faktiskt superlugnt. Visst ska man vara försiktigt men det får inte gå till överdrift.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Ibland känner man det bara, bor inte i ett stökigt område faktiskt superlugnt. Visst ska man vara försiktigt men det får inte gå till överdrift.

gillar detta inlägg


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

My dreams are her:

Man kikar genom titthålet först är det lugnt kan man öppna.

Om man inte skulle ha något titthål. Vad göra då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ice: Om man inte skulle ha något titthål. Vad göra då?

Antigen öppnar man eller ej.  Har man ett fönster man kan kika genom vid sidan om är ju de bra annars kan man ju ropa genom dörren och fråga vem det är.


   
SvaraCitera

Nej, det är bara lurendrejeri.


   
SvaraCitera
mynona

Spontant låter det som ett bedrägeri. Men vem vet. Man får helt enkelt göra ett val mellan vilken risk som är värst: att ha gett till någon som inte förtjänar det eller att inte gett till någon som gör det - vad är värst? Det som gynnar en själv etiskt bäst är avsikten. 

Själv slipper jag dock allt sådant. Min distans gör att jag sällan lägger märke till personer som tigger pengar vare sig de är äkta eller inte utom när de ber om dem, och i de fallen är jag så häpen över att bli tilltalad och få min tankebubbla spräckt att jag bara automatiskt rabblar upp frasen: "Jag har inga pengar på mig" och reagerar först när stunden sedan länge är över. 


   
SvaraCitera