Aviseringar
Rensa alla

Jag ska flytta!


Ämnesstartare

Så, det är nu officiellt. Jag ska inom en obestämd men relativt snar framtid (några månader, förhoppningsvis) flytta - till ett hus. Jag och Egyptologen ska erövra ett hus mitt ute i ingenstans, närmare bestämt två kilometer från den håla jag bor i nu (och 150 meter från henne), inreda det, och leva där lyckliga i alla våra dagar.

Exakt hur stort huset är vet jag inte, men kanske runt 50-60 kvadratmeter skulle jag gissa på. Tillräckligt stort för två, utan tvekan, och vad som är ännu bättre är den ENORMA trädgård som medföljer. Hittills har vi svarta vinbär, röda vinbär, hallon, hassel, rabarber, mängder med icke-ätbara växter, och hur mycket brännässlor som helst. Det stora arbetet med att rensa upp i trädgården har redan påbörjats, men många manstimmar återstår. Ytterligare har vi tänkt plantera fler frukt- och bärbuskar samt ev. skaffa ett eget litet grönsaksland.

Inuti är stugan ett paradis för en tant - blommiga tapeter (som ska målas över), hemska tavlor på röda hus (som ska kastas ut), en papegoja i trä (som heter Einar) och en öppen spis. Inredning tänkte vi dels köpa, dels hitta, dels bygga, och dels få av vänliga människor som har saker de inte vill ha.

Som det är nu finns två stora hinder för att flytta in:
- Båda måste ha arbete (jag ska på arbetsintervju på onsdag dock)
- Badrum måste fixas (nu är det utedass)

Det här blir första gången jag flyttar hemifrån, och samma sak för henne. Jag kommer vara tvungen att lära mig leva med henne, och hon att leva med mig. Jag tror jag kommer ha det lättast, dels för att jag har svårast att bli irriterad på folk och dels för att jag är mycket mer irriterande själv.

Random bilder där huset kan anas i bakgrunden för de som mot all förmodan är intresserade: 1​​​ 2​​​ 3​​​

Dock är det några saker jag tänkte be er, o UM:are, om råd med.
Vad ska vi plantera i trädgården?
Hur ska vi lyckas hålla sams?
Hur ska vi lyckas hålla ORDNING?
Hur många tantpoäng/vuxenpoäng får man för vedeldad spis?
Övrigt man bör tänka på?

Ytterligare frågor lär komma, inte minst när Egyptologen ger sig in i leken.


   
Citera
Ämnesstartare

fan va nice vill också flytta till hus på landet lär vara fett skoj med rätt människor

förvandla det till riktigt myspysställe


   
SvaraCitera

Stringburka:

en papegoja i trä (som heter Einar)

han var snygg, behåll han![party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vad ska vi plantera i trädgården?

Mangold
Majs
Purjolök
Potatis
Rotselleri
Slätbladig persilja
(frågade pappa vad vi odlade, så han räknade upp lite saker [blush])

Ha en egen kryddträgård osv, det är mysigt.
Om ni lyckas bygga ett litet växthus (lol, lite overkill kanske) så kan ni ha gruka och tomater [blush]

Stringburka:

Hur ska vi lyckas hålla ORDNING?

Städschema!
Och tänk absolut inte "jag gör det senare". Diska efter varje måltid, låt det inte stå. Ha en speciellt städdag då ni dammsuger, dammar och sådant grovgöra. Ha rutiner när det kommer till städning, det är lättast.

Stringburka:

Övrigt man bör tänka på?

Att utedass är väldigt jobbiga att tömma om de blir för fulla [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

fan va nice vill också flytta till hus på landet lär vara fett skoj med rätt människor

Asnajs! Men om du fortfarande är göteborgare kan du säkert få komma på besök :3

Blivande_japan:

han var snygg, behåll han![party]

Klart! Ingen som gör sig av med Einar! [no-no]

Nintendo:

(frågade pappa vad vi odlade, så han räknade upp lite saker [blush])

Tack! Låter asnajs. Funkar alltså majs i Sverige? Trodde det var för kallt här. Majs är gott.

Nintendo:

Städschema!

Jao, får nog bli något sådant. Låter som sunda råd. Får se hur bra det funkar XD

Nintendo:

Att utedass är väldigt jobbiga att tömma om de blir för fulla [no-no]

Ja, det har jag och yohannas pojkvän redan fått känna på. Och idag lade jag en rejäl en, så hon kommer också få känna på det snart [badgrin]
Men innan vi flyttar in ordentligt så är det ju riktig toalett som gäller.


   
SvaraCitera

Tänkte på Ted Borg när jag läste Egyptologen... Lycka till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Tack! Låter asnajs. Funkar alltså majs i Sverige? Trodde det var för kallt här. Majs är gott.

Ja, först måste man förodla den inomhus och sen ska man ha en fiberduk över trädgårdslandet.

Har ni någon kompost? Annars borde ni skaffa en sådan.
Och en eldartunna! Det fina med att bo på landet är att man kan elda all skit.

Stringburka:

Men innan vi flyttar in ordentligt så är det ju riktig toalett som gäller.

Har ni trekammarbrunn, annars måste ni ringa på slamsugare ofta, och det är dyrt.

Stringburka:

Jao, får nog bli något sådant. Låter som sunda råd. Får se hur bra det funkar XD

Haha, ja, städa är det värsta >.< Men det måste göras >.<


   
SvaraCitera

Stringburka:

Klart! Ingen som gör sig av med Einar! [no-no]

[y]

Stringburka:

Funkar alltså majs i Sverige? Trodde det var för kallt här.

inte särskilt bra för oss när vi har provat[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

3

är det nuppi i mitten?[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Ja, först måste man förodla den inomhus och sen ska man ha en fiberduk över trädgårdslandet.

Aha! Men det låter ju jäääävligt najs.

Nintendo:

Har ni någon kompost? Annars borde ni skaffa en sådan.

Det har vi!

Nintendo:

Och en eldartunna! Det fina med att bo på landet är att man kan elda all skit.

Det får man skaffa däremot.

Nintendo:

Har ni trekammarbrunn, annars måste ni ringa på slamsugare ofta, och det är dyrt.

*förstår nada*

postis_per:

är det nuppi i mitten?[blush]

Japp!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Aha! Men det låter ju jäääävligt najs.

Sjukt gott att grilla majs[y]

Stringburka:

*förstår nada*

xD
Hus har ju avloppet kopplat till brunn osv, den behöver tömmas lite då och då. Alla nyare ställen har trekammarbrunn och om man bygger nytt så måste man skaffa det osv (om jag inte blandar ihop det osv [blush])
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trekammarbrunn

Fast ni kanske har kommunalt avlopp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Fast ni kanske har kommunalt avlopp?

Nix, tror min fader sade något om att det troligen kommer att vara någon tank som de kommer och tömmer då och då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Nix, tror min fader sade något om att det troligen kommer att vara någon tank som de kommer och tömmer då och då.

Ja, då har ni nog som mamma, hon bor i ett gammalt hus med gammal brunn/tank som måste tömmas flera gånger per år.
Ett tips är då att varva utedass med riktigt toa, för det drar ner kostnaderna.

Fast sen så är det ju inte så trevligt att tömma utedass heller, så det är nog värt pengarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Ett tips är då att varva utedass med riktigt toa, för det drar ner kostnaderna.

Kan tänkas gå. Och jag som har snowp kan kissa i skogen :3

Nintendo:

Fast sen så är det ju inte så trevligt att tömma utedass heller,

Nej, det är det ju inte, men det är ju smällar man får ta.

Dock är vi ju bara två, så en sådan där tank, om den är stor, kan nog tänkas räcka ganska länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ska hälsa från min fader att ni verkligen borde odla mangold, då det ger mycket mat [no-no]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Stringburka:

Kan tänkas gå. Och jag som har snowp kan kissa i skogen :3

Tjejer kan också kissa i skogen [no-no]

Stringburka:

Dock är vi ju bara två, så en sådan där tank, om den är stor, kan nog tänkas räcka ganska länge.

Jajo, men ni lär ju ha besök osv [wink]
Antagligen är eran större en mammas, för de är två pers också. Eller så går de sjukt mycket på toa O.o


   
SvaraCitera