Aviseringar
Rensa alla

Jag ska skaffa fadderbarn


Ämnesstartare

Ja jag tänkte skaffa ett fadderbarn, ge lite pengar till någon som uppskattar dem mer än jag.

Något som är oerhört viktigt för mig är vilken organisation jag väljer. Jag vill att organisationen ska lägga alla pengar på livsnödvändiga saker och inte en massa trams. Jag vill även att organisationen ser det stora i landet eller området barnet befinner sig i och inte bara individen. I vissa fall har det hänt att några barn har det riktigt bra och andra barn har det ruskigt dåligt. 

Jag vill även ha en organisation som bryr sig om kontakten mellan fadderbarn och fadder. Jag vill ha brev och kontakt med barnet för att veta att pengarna når fram som de ska.

Så har ni fadderbarn? Vilken organisation har ni valt  och varför? Eller är ni bara insatta och kan en del av organisationerna? Dela med er om all information ni har.

 Valde fråge-tråd för att se vilka svar som blir upp och nedröstade. 

Sen får ni gärna ge förslag på länder ni tycker är "vikigast" också.


   
Citera
Ämnesstartare

Har kollat mycket på Actionaid, någon som vet något om??


   
SvaraCitera

Vet bara att min mor har sos barnbyar och att hon får brev å sånt ibland. Men bara för att du får brev av barnen betyder det väl inte att pengarna går dit de ska? Det kan ju vara så att de får "hjälp" att skriva breven etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror de mest kända organisationerna driver den största andelen stålar ner i egen fick i slutändan, på ett eller annat vis... 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svara hellre på min fråga istället för att ge andra förslag. Jag har bestämt mig för att fadderbarn är ett bra alternativ för mig som vill hjälpa just nu. Så ge tips om det tack.


   
SvaraCitera

UNICEF är ju en av världens största organisationer och dessutom ett FN-organ, så de känns ju väldigt säkra. Dock har de så vitt jag vet bara möjligheten att bli världsförälder, vilket innebär att du inte bara hjälper ett specifikt barn. Jag tycker personligen att det känns mer långsiktigt att vara världsförälder eller liknande, men förstår om man vill få den där personliga kontakten man får när man har ett fadderbarn.

Om du vill kika på andra organisationer - se till att de granskas av Svensk Insamlingskontroll och kika på hur de använder sina pengar. Många organisationer anger någonstans på sin hemsida hur många procent av pengarna de får som faktiskt går till verksamheten för att hjälpa barn. Så länge du kör på en välkänd organisation tror jag inte att du behöver oroa dig så mycket. 


   
SvaraCitera
mynona

Fingerprints: Sen får ni gärna ge förslag på länder ni tycker är "vikigast" också.

Haiti. 

Det var ett förslag i alla fall. Det är vackert tänkt av dig, 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som jag skrev till Mynona:

Jag har nu valt SOS Barnbyar efter mycket eftertanke, research och funderingar. De har ett alternativ som matchar min ekonomi bäst, jag gillar deras kontaktsystem (där jag får skriva hur många brev som helst men barnet har inga krav på sig att skriva tillbaka, vilket de verkar ha i andra) och hur måna de är om att familjer håller ihop. Jag älskar dessutom deras byar de bygger med föräldralösa barn där de får en extra-mamma. Jag stödjer en hel barnby men har valt att följa ett barn, istället för en hel by. För att jag då får en personlig kontakt men samtidigt kommer få information om byn i helhet. Tycker det känns fint.

Valde inget land utan fyllde i "där behovet behövs". De får välja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha vad stelt att ha kontakt med ett fadderbarn som man vet "skriver till en" för att de måste. "Skriv nu till kärringen i Sverige att allt är så bra och rita en fin häst åt henne annars får du inge ris Mamboko!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Se till att åtminstone inte stödja organisationer marknadsför sig själva som främjare för CSR, bara i syfte att ses som ett bra val, något som i dagens läge många gärna vill låta påskina. Där större delen av de pengar som kommer in går till allt annat än vad som är tanken till att de ska användas för.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärta

action aid kanske


   
SvaraCitera

Gammal tråd men hur går det för dig med fadderbarn? Annars har jag bra tips på vart man kan donera, den här serien måste vi kolla på !  http://www.tv4.se/en-resa-f%C3%B6r-livet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snacka med Röda Korset dom är tillförlitliga.............


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag rekommenderar ActionAid 
 

 

Rapporter om utvecklingen i det område du stödjer.2 ggr om året.Meddelanden från fadderbarnet.två gånger om året.E-nyhetsbrev ett par gånger om året.Vårt nyhetsbrev Re: Action 2 gånger om året.Möjlighet att skriva till ditt fadderbarn direkt via vår fadderbrevssajt.Möjlighet att hälsa på ditt fadderbarn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aha visste ej att d va gammal tråd

 


   
SvaraCitera