Aviseringar
Rensa alla

Jag skäms så oerhört mycket över min akne...


Ämnesstartare

Hej, jag är en 16 årig kille som nu går första året på gymnasiet. Jag har idag haft en väldigt tuff dag där min kompis sa att han äcklades av minaarrow-10x10.png finnar. Det tärde på mig oerhört mycket och jag låg och grät ett tag och kände hur livet var värdelöst. Jag har i mina yngre år (mellanstadiet) alltid varit en fin kille som varit "gulligaste killen i skolan" och jag hade en väldigt bra självkänsla och var mig själv hela tiden och tjejerna älskade det.

Tiden gick jag vart som alla andra sedan 14 år och började få finnar, de började bara med nån enstaka i ansiktet och någon på ryggen. Sedan gick tiden och vid 15 års ålder hade jag plötsligt fått en fet och finnig hy och i minaarrow-10x10.png värsta stunder skulle man nästan kunna säga att jag hade akne. Kanske inte riktigt allvarligt akne men på en skala 1-10 så var det nog en 7-8. Jag tänkte dock inte allt för mycket på saken själv eftersom att jag alltid trott jag varit en sån fin pojke och insåg aldrig riktigt hur pass allvarligt det var. 

Jag började nu första året på gymnasiet och inser då att jag inte haft en tjej eller knappt varit på g med någon heller ända sedan mellanstadiet. De var då det slog mig att jag hade blivit ful. När jag kollade bilderarrow-10x10.png på mig sedan 7-9an så skäms jag över nästan alla bilder för hur ful jag var. Sista året i 9:an så ser jag dock nästan bäst ut av alla på några av bilderna, medans jag på någon bild ser ut som sju svåra år.

Aknen har börjat släppt men har fortfarande mycket finnar i ansiktet. Detta tär på mig väldigt mycket. Jag vill inte leva med det här, jag har funderat starkt på att skita i att gå i skolan i typ ett år pga mina äckliga finnar. Ingen har riktigt påpekat dem men man märker hur folk ibland nästan äcklas utav det. 

Idag var dock första gången jag fått höra någon påpeka att det ser lite äckligt ut. Jag vill därför nu strunta helt i skolan och bara vara hemma och använda alla möjliga preparat för att bli av med dem, eftersom att jag med ren hy inte alls är så ful som jag är för tillfället. Hur ska jag göra, gör jag fel om jag säger till mina föräldrar att jag inte vill gå till skolan för att jag skäms över min hy?


   
Citera
time
 time

Alltså, alla har finnar i olika grader. Speciellt i din ålder. Fast det hjälper ju inte dig, så jag kan berätta vad som fick mig att slappna av när jag var väldigt utseendefixerad i högstadiet:

Tänk hur mycket energi du idag har lagt på att fundera kring din hy och hur du tror att folk äcklas av dem. Föreställ dig då att nittiofem procent av de i din omgivning är precis lika fokuserade - på sig själva! Nästan alla går runt och tänker på något de tycker är fel med sig själva, oavsett om det är finnar, kläder, hållning, personlighet, intressen eller något på det sociala planet. Väldigt få fokuserar på andra egentligen. De flesta som säger elaka saker mår själva dåligt över något och då är det så mycket enklare (för dem) att påpeka en "brist" eller "ett fel" hos någon annan. 

Vad din "kompis" gjorde var fruktansvärt oschysst. Så beter man sig helt enkelt inte. Sträck på dig, använd bra krämer för hyn och tänk på att nästan alla har ett eget problem de fokuserar på. Skolka inte från skolan. Kram!


   
SvaraCitera

försök att strunta i det. Jag förstår att det måste vara skitjobbigt, men det kommer gå över så småningom, det är ju ingen kronisk hudsjukdom har. att en person säger till dig att det är äckligt tyder bara på att den personen är jävligt ouppfostrad och eller elak, så försök att inte bry dig om det. om du struntar i skolan är det bara du som får lida av det, så det är inte värt det.

om du har stora problem kan du försöka få läkarhjälp för det, berätta då att det får dig att må dåligt etc.

för övrigt hade inte jag heller varit på g med någon när jag var 16, det är inget konstigt med det, du har inte träffat rätt person bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Alltså, alla har finnar i olika grader. Speciellt i din ålder. Fast det hjälper ju inte dig, så jag kan berätta vad som fick mig att slappna av när jag var väldigt utseendefixerad i högstadiet:

Tänk hur mycket energi du idag har lagt på att fundera kring din hy och hur du tror att folk äcklas av dem. Föreställ dig då att nittiofem procent av de i din omgivning är precis lika fokuserade - på sig själva! Nästan alla går runt och tänker på något de tycker är fel med sig själva, oavsett om det är finnar, kläder, hållning, personlighet, intressen eller något på det sociala planet. Väldigt få fokuserar på andra egentligen. De flesta som säger elaka saker mår själva dåligt över något och då är det så mycket enklare (för dem) att påpeka en "brist" eller "ett fel" hos någon annan. 

Vad din "kompis" gjorde var fruktansvärt oschysst. Så beter man sig helt enkelt inte. Sträck på dig, använd bra krämer för hyn och tänk på att nästan alla har ett eget problemarrow-10x10.png de fokuserar på. Skolka inte från skolan. Kram!

Jo jag vet att han också har brister, och egentligen så ser jag rätt bra ut för att vara kille. Det är inte så att jag är överviktig, ovanligt kort, för stora små ögon eller något annat utan jag har rätt bra anlag på annat vis. Det är egentligen bara min hy som är det stora problemet men de har dock blivit bättre med tiden. Han har ibland sagt bra saker också typ att jag är lite fin eller så men det är inte ofta. Han är kort och något överviktig bör tilläggas så det skulle kunna vara det som han "är missnöjd" över. 
Men många tjejer har sagt att jag ser bra ut också, men det är oftast över internet så det kanske inte räknas. Men de är många tjejer som ser jävligt bra ut som sagt att jag ser bra ut på internet så jag vet ju inte om han bara är avundsjuk eller om han verkligen tycker som han tycker.


   
SvaraCitera

Jag har en känsla av att om jag såg dig skulle jag finna dina bekymmer absurda. Jag tror det är samma fenomen som när jag var i din ålder och skulle gå ut och stöta på tjejer och man skulle gå hemmifrån och funderade på om det var en fläck på skorna eller en liten reva i tyget eller liknande som kunde se illa ut och sabba ens chanser på damerna. Det är nog mest inbillning, men jag förstår ändå att du kan tänka så här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
försökarrow-10x10.png att strunta i det. Jag förstår att det måste vara skitjobbigt, men det kommer gå över så småningom, det är ju ingen kronisk hudsjukdom har. att en person säger till dig att det är äckligt tyder bara på att den personen är jävligt ouppfostrad och eller elak, så försök att inte bry dig om det. om du struntar i skolan är det bara du som får lida av det, så det är inte värt det.

om du har stora problemarrow-10x10.png kan du försöka få läkarhjälp för det, berätta då att det får dig att må dåligt etc.

för övrigt hade intearrow-10x10.png jag heller varit på g med någon när jag var 16, det är inget konstigt med det, du har inte träffat rätt personarrow-10x10.png baraarrow-10x10.png.

Jag försöker att strunta i det. Och jag lyckas ofta göra det också om jag står ensam framför spegeln. Ju närmare jag kommer spegeln ju mindre äckligt tycker jag att det ser ut, bör vara tvärtom?
Jag har tänkt så här: Jag skiter i skolan i 2 veckor, försöker leva livet och tänka extra mycket på att göra rent huden etc. för att då kanske blivit av med en del av finnarna. Sen rensa tankarna efter allting som hänt.
Men det är inte så att tjejer undviker mig eller så, så jag vet inte riktigt hur illa jag framställs bland människor..


   
SvaraCitera

Ja finnar är inte så mysiga att beundra, testa akne medel. 


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Gå till ungdomsmottagningen eller vårdcentralen och få hjälp! Det finns massa bra hjälp att få, och du behöver inte böna och be, det är  lätt att få olika, bra preparat utskrivna.Glad


   
SvaraCitera

skriva en dikt kanske hjälper?  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gasolinerainbow:
Jag har en känsla av att om jag såg dig skulle jag finna dina bekymmer absurda. Jag tror det är samma fenomen som när jag var i din ålder ocharrow-10x10.png skulle gå ut och stöta på tjejer och man skulle gå hemmifrån och funderade på om det var en fläck på skorna eller en liten reva i tyget eller liknande som kunde se illa ut och sabba ens chanser på damerna. Det är nog mest inbillning, men jag förstår ändå att du kan tänka så här.

Nej asså det stämmer inte att jag helt inbillar mig. Innan mina finnproblem så hade jag inga problemarrow-10x10.png över huvudtaget att få tjejer. Jag svär, jag fick de absolut finaste tjejerna utan att ens göra något iprincip. Det var inte heller så att jag var något geni i det sociala utan jag var helt enkelt så "gullig" så tjejerna inte kunde strunta i mig.
Sedan fick jag akne, nu har jag blivit av med de mestaarrow-10x10.png men sitter fortfarande med rätt mycket finnar i ansiktet vilket inte lockar några tjejer precis. Har en lite fet hy också tyvärr. 


   
SvaraCitera

WinterTime:

Nej asså det stämmer inte att jag helt inbillar mig. Innan mina finnproblem så hade jag inga problemarrow-10x10.png över huvudtaget att få tjejer. Jag svär, jag fick de absolut finaste tjejerna utan att ens göra något iprincip. Det var inte heller så att jag var något geni i det sociala utan jag var helt enkelt så "gullig" så tjejerna inte kunde strunta i mig.
Sedan fick jag akne, nu har jag blivit av med de mestaarrow-10x10.png men sitter fortfarande med rätt mycket finnar i ansiktet vilket inte lockar några tjejer precis. Har en lite fet hy också tyvärr. 

Du verkar nästan ha ett maniskt tänkande om "tjejer" du kanske borde försöka fokusera på annat som är viktigare.   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bell:
tillarrow-10x10.png ungdomsmottagningen eller vårdcentralen och få hjälp! Det finns massa bra hjälp att få, och du behöver inte böna och be, det är  lätt att få olika, bra preparat utskrivna.Glad

ja jag vet, och jag använder ett finnmedel nu som enligt experter är något utav det bästa på marknaden för tillfället. Och nej, den gör inga underverk Tumme ned 
Har funderat på att gå till um flera gånger, men är rädd för hur jag ska börja prata. Vad jag ska säga och om de kanske till och med skrattar åt mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FNÖ:

Du verkar nästan ha ett maniskt tänkande om "tjejer" du kanske borde försöka fokusera på annat som är viktigare.   

haha vafan, en kille på 16 bast är de väll ganska givet har tjejer som prio 1? 😉


   
SvaraCitera

WinterTime:

ja jag vet, och jag använder ett finnmedel nu som enligt experter är något utav det bästa på marknaden för tillfället. Och nej, den gör inga underverk Tumme ned 
Har funderat på att gå till um flera gånger, men är rädd för hur jag ska börja prata. Vad jag ska säga och om de kanske till och med skrattar åt mig

Det gör dem absolut inte, det kommer tusentals ungdomar med samma problem som du dit och söker råd.


   
SvaraCitera

WinterTime:

haha vafan, en kille på 16 bast är de väll ganska givet har tjejer som prio 1? 😉

Inte alla.


   
SvaraCitera