Aviseringar
Rensa alla

jag vågar inte


s481n4
Ämnesstartare

hej jag är en tjej på 12 snart 13 år jag bor med min pappa.
jag har inte fått min mens än men jag har utvecklats väldigt mycket.
eftersom jag bor med min pappa och min mamma bor långt bort och jobbar natt hinner jag aldrig fråga henne. 
jag vet inte hur man rakar sig det är lite pinsamt att fråga sin pappa hur man rakar benen.


   
Citera
Ämnesetiketter

Det är ganska olika när man får sin första mens, det vanligaste är nog 12-13 års åldern men du behöver inte oroa dig, den kommer.. 


   
SvaraCitera
Cobrak

Hår på benen är ju mys :p


   
SvaraCitera

Been there. Done that. 

Ring till din mamma vettja och be om råd? Annars kan du/din pappa åka och titta på bindor, tamponger, rakhyvlar, deos osv senare när det väl är dags. Eventuellt kanske ett syskon/nån kompis vill följa med till affärn om det skulle kännas tryggare.

Det finns flera rakningsmetoder. Googla gärna för att hitta nått du skulle trivas med!


   
SvaraCitera
mens
 mens

Mensen kommer när den kommer, oroa dig inte. Däremot är det väldigt tråkigt att samhället sätter en sådan press på unga tjejer att leka kvinnor och på så sätt tvinga in dem i patriarkatetes bojor. Raka dig om du vill men försök känna efter om det verkligen är för din egen skull du gör det. Bestämmer du dig för att göra det så raka nerifrån och använd en massa raklödder anpassat för kroppen och smörj sen in benen efteråt med någon mjukgörande kräm. 


   
SvaraCitera

När du ska få din första mens så kan det bli lite färgade flytningar på trosorna, lite röttfärgat. Och då är det dags att använda bindor, jag tycker det är bäst att använda bindor första gången. Det står på bindorna hur man använder de. Vänta lite mer med tapongerna, tills du vet hur man gör.
Lycka till!

När du ska raka benen så måste du ha tvål på de innan du rakar de, det är väldigt viktigt!!
Raka aldrig benen när det bara är vatten på de, dina ben kommer bli väldigt torra efter duschen
Mitt tips är att du rakar benen 2 gånger så att du inte missar något så att det blir pinsamt när du väl är ute eller nåt.
Ett annat tips när du efter att du rakar dig så tycker jag att du ska lägga tvål över igen och tvätta bort tvålen med iskallt vatten. Det gör så att det inte kommer upp hår på några dagar och så att du inte får röda prickar(typ små sår under huden) Det gör också så att du tvättar porerna (iskalltvatten)
 Sen är det väldigt viktigt att smörja in benen med bodylotion, prova curaapotek eller nåt.
Efter det så ska du inte ta på dig jeans eller nåt, för att bodylotion måste gå in i din hud ordentligt.
Om jag inte följer dehär stegen så kommer det sticka ordentligt dagen efter. (det är så för mig)


   
SvaraCitera