Aviseringar
Rensa alla

Jag vet en person som våldtar


Axelinaaas:
Tycker verkligen inte att du ska säga till andra att någon våldtar och så kanske han / hon aldrig gjort något? Man kan inte gå runt och säga alvaliga saker om personer utan underlag. 


   
SvaraCitera

Du är medveten om att ifall du har kännedom om att personen är en våldtäktsman och du inte anmäler så gör du dig skyldig till skyddande av brottsling?


   
SvaraCitera

Nu är du medveten om en brottsling utan att anmäla honom. Nu är du också skyldig till skyddande av brottsling.


   
SvaraCitera

Birger Schlaugh:
Du är medveten om att ifall du har kännedom om att personen är en våldtäktsman och du inte anmäler så gör du dig skyldig till skyddande av brottsling?

Nu är du medveten om en brottsling utan att anmäla honom. Nu är du också skyldig till skyddande av brottsling.


   
SvaraCitera

Punda: Nu är du medveten om en brottsling utan att anmäla honom. Nu är du också skyldig till skyddande av brottsling.

Nej, eftersom jag inte vet vem personen är som han skyddar.


   
SvaraCitera

Birger Schlaugh:

Nej, eftersom jag inte vet vem personen är som han skyddar.

 Den som skyddar brottslingen är ju också en brottsling. Du har till och med bild på den som skyddar brottslingen. Du bör tala om allt du vet till polisen annars gör du dig skyldig till skydd av brottsling du med!


   
SvaraCitera

Birger Schlaugh:
Du är medveten om att ifall du har kännedom om att personen är en våldtäktsman och du inte anmäler så gör du dig skyldig till skyddande av brottsling?

Brottet är redan polisanmält av samma person som berättade om det för TS


   
SvaraCitera

Punda: Den som skyddar brottslingen är ju också en brottsling. Du har till och med bild på den som skyddar brottslingen. Du bör tala om allt du vet till polisen annars gör du dig skyldig till skydd av brottsling du med!

Är ju inget som säger att det är personen själv på bilden och han använder ju inte sitt riktiga namn, så blir lite svårt för polisen att ha något att gå på.


   
SvaraCitera

Birger Schlaugh:

Är ju inget som säger att det är personen själv på bilden och han använder ju inte sitt riktiga namn, så blir lite svårt för polisen att ha något att gå på.

Inga problem att få ungdomar.se att lämna ut IP:n till en sådan usling! Sätt igång nu innan jag anmäler dig också.


   
SvaraCitera

Punda:

Inga problem att få ungdomar.se att lämna ut IP:n till en sådan usling! Sätt igång nu innan jag anmäler dig också.

Tror inte de skulle göra det utan domstolsbeslut och domstolarna brukar sällan begära det om maxstraffet är under 2 års fängelse, vilket SAB är.

Hela den här diskussionen är dock onödig då det tydligen redan var polisanmält.


   
SvaraCitera

Birger Schlaugh:

Tror inte de skulle göra det utan domstolsbeslut och domstolarna brukar sällan begära det om maxstraffet är under 2 års fängelse, vilket SAB är.

Hela den här diskussionen är dock onödig då det tydligen redan var polisanmält.

Kände bara att det var viktigt att poängtera hur ologiskt ditt påstående var. Det är absolut inte olagligt att skita i att berätta att ett brott har begåtts.


   
SvaraCitera

Punda: Det är absolut inte olagligt att skita i att berätta att ett brott har begåtts.

Jo.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddande_av_brottsling


   
SvaraCitera

Birger Schlaugh:

Jo.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddande_av_brottsling

"Brottet kan bestå i att man hjälper den som begått ett brott undkomma eller genom att undanröja bevis. Straffet är böter eller fängelse i högst ett år."

Man hjälper inte någon att undkomma genom att vara passiv. Isåfall blir alla som inte ingriper mot en rånare skyldiga till skydd av brottsling.


   
SvaraCitera

Eller om jag ger dig min adress och namn och bevis på att jag piratkopierar hur jävla mycket som helst så gör inte du dig skyldig till skydd av brottsling om du skiter i det.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Birger Schlaugh:
Du är medveten om att ifall du har kännedom om att personen är en våldtäktsman och du inte anmäler så gör du dig skyldig till skyddande av brottsling?

Nej, så är det inte alls. Glad


   
SvaraCitera