Aviseringar
Rensa alla

jag vill bli barnskötare men vad fan är det?


Ämnesstartare

isola:

Fast det är väldigt svårt och man tjänar väldigt mycket mindre än som förskolelärare.

av min erfarenhet så är det inte alls speciellt svårt och ja, det är klart man tjänar mindre, man pluggar ju 2,5 år mer till förskollärare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

av min erfarenhet så är det inte alls speciellt svårt och ja, det är klart man tjänar mindre, man pluggar ju 2,5 år mer till förskollärare

Att få en fast tjänst är väldigt svårt som ickeutbildad överallt nuförtiden, och det ska det ju någonstans vara. Dock kan man självklart vara helt fantastisk med barn och människor utan utbildning också. Vet en massa förskolelärare som är totalt inkompetenta och borde jobba med att sitta och stämpla papper i något ensamt hörn någonstans istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Att få en fast tjänst är väldigt svårt som ickeutbildad överallt nuförtiden,

fast som barnskötare är man ju inte outbildad

isola:

Dock kan man självklart vara helt fantastisk med barn och människor utan utbildning också.

poängen var att jag har i alla fall bara mött arbetsgivare där det är lika relevant som utbildningen och som ger outbildade unga en chans, även om det ibland är i förhoppnings att de ska vilja utbilda sig senare.

isola:

Vet en massa förskolelärare som är totalt inkompetenta och borde jobba med att sitta och stämpla papper i något ensamt hörn någonstans istället.

JA!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

fast som barnskötare är man ju inte outbildad

Nä men det känns ju lite som att jämföra psykologer med kuratorer. Men jag tycker som du att utbildningen inte skall väga högst då det är personkemi och social kompetens ska väga tyngst.

Fingerprints:

poängen var att jag har i alla fall bara mött arbetsgivare där det är lika relevant som utbildningen och som ger outbildade unga en chans, även om det ibland är i förhoppnings att de ska vilja utbilda sig senare.

Vilket är jättebra, men det är som sagt svårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nä men det känns ju lite som att jämföra psykologer med kuratorer.

håller med dig! Men sen gör ju barnskötaren mer praktiska saker(omsorg osv) medan förskolläraren i regel ska styra det pedagogiska. Men så ser det ju inte alltid ut.

isola:

Men jag tycker som du att utbildningen inte skall väga högst då det är personkemi och social kompetens ska väga tyngst.

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Men sen gör ju barnskötaren mer praktiska saker(omsorg osv) medan förskolläraren i regel ska styra det pedagogiska. Men så ser det ju inte alltid ut.

Nej det är ju oftast två personer på typ 74747 barn så det går ju knappt att ha någon pedagogisk utbildning då all tid går åt åt att ta hand om dem. Känns alldeles galet. Särskilt ute i de "sämre" förorterna. Jobbade i en klaustrofobiskt liten lokal överfull med ungar. Vi var utomhus den mesta av tiden, men när det var dåligt väder (de andra fröknarna var inte så pigga på att ta ut barnen i regn, vilket jag tyckte var trams då de hade full regnmundering med sig och det egentliga problemet var att de själva inte ville vara ute när det regnade) och vi alla tvingades vara inomhus ville jag nästan springa ut på gården bara för att få andas frisk luft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

av

Du gillar överdriven användning av skiljetecken, va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nej det är ju oftast två personer på typ 74747 barn så det går ju knappt att ha någon pedagogisk utbildning då all tid går åt åt att ta hand om dem.

precis

passaro:

Du gillar överdriven användning av skiljetecken, va?

var nog väldigt omedvetet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som alla redan har sagt så är det förskollärarna som får jobb idag, det krävs en hög akademisk nivå för att kunna säga åt Albin att sluta dra i Tindras flätor har min elitistiska förskollärarmor förklarat för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Som alla redan har sagt så är det förskollärarna som får jobb idag, det krävs en hög akademisk nivå för att kunna säga åt Albin att sluta dra i Tindras flätor har min elitistiska förskollärarmor förklarat för mig.

Lättare var det förr när barnaga var lagligt. En redig lavett och ungjäveln får lite vett.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Lättare var det förr när barnaga var lagligt. En redig lavett och ungjäveln får lite vett.

Detta ordspråk står faktiskt över dörren till hennes förskola (om jag kallade det för dagis skulle jag ej få sova inomhus)

Ja men det är ett jävla daltande faktiskt, om ungen gör något fel så får man inte visa dom hur man gör det på rätt sätt tex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Ja men det är ett jävla daltande faktiskt, om ungen gör något fel så får man inte visa dom hur man gör det på rätt sätt tex.

Nä, den kanske blir efterbliven senare i livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Nä, den kanske blir efterbliven senare i livet.

Det blir alla på ett eller annat vis ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

ååh då kan du ju bli au pair, det verkar jätte kul speciellt om man inte ar något emot att ta hand om andras barn

nej.

isola:

Man får tyvärr inga jobb på att bara vara barnskötare längre :(man måste bli förskolelärare, även när man jobbar med små barn. Vikariat brukar gå bra, men inga fasta jobb sålänge man inte hunnit bli lasad.

då får jag vikariera och plugga på distans

isola:

Vet en massa förskolelärare som är totalt inkompetenta och borde jobba med att sitta och stämpla papper i något ensamt hörn någonstans istället.

en av anledningar till att jag ska arbeta med barn.

isola:

det.

Fingerprints:

det.

tack så jättemycket för hjälpen, blev glad[blush][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

tack så jättemycket för hjälpen, blev glad

så bra [smile] bara att säga till om du undrar något!


   
SvaraCitera