Aviseringar
Rensa alla

Jag vill bli psykolog


Leijonsparf:

vad fan ska du göra efter det? bli präst eller?

Ja jag kan ju jobba med dig. Du verkar ha bra chans att bli en long term patient. [wink] Dålig erfarenhet av psykologer eller?


   
SvaraCitera

som psykolog lär du själv behöva besöka en efter att ha lidit dig igenom allas problem


   
SvaraCitera

Min kusin är psykolog, inriktad på att utveckla terapimetoder för barn med "schizoida" symptombilder typ. Han kom in på 2,0+20,0. Han är en riktigt envis en, skrev HP två gånger.
Det är ett enormt söktryck, man kan i praktiken bli läkare istället.


   
SvaraCitera

Tja, för att bli bättre på högskoleprovet så kan du ju bli bättre på att läsa kartor & diagram, matematik, läsförståelse på engelska och svenska. Orddelen är väl rätt svår att träna för om du inte råkar vara märklig savant som kan lära dig en ordbok utantill.


   
SvaraCitera

Djungelvrålet:

Ja jag kan ju jobba med dig. Du verkar ha bra chans att bli en long term patient. [wink] Dålig erfarenhet av psykologer eller?

nej, det skulle jag inte vilja hävda. jag är däremot, till skillnad från psykoterapins förespråkare, inte helt blind för den statistik som finns på området.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djungelvrålet:

Du vet om att du måste ha ett års arbetserfarenhet innan du söker in?

Inte längre, tydligen :S http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=5988.html

Djungelvrålet:

läsa extra meriterande kurser på komvux hade det ju höjt dina chanser om jag inte har helt fel.

Jag har redan full merit, jag måste nog bara höja mina betyg isåfall :/ eller lixom.. verkligen satsa på högskoleprovet, fick fan 0,8 första gången, öka med 1,0, någon??

Leijonsparf:

som sällan är särskilt användbar.

är du dum eller?

enhimmelskdrog:

som psykolog lär du själv behöva besöka en efter att ha lidit dig igenom allas problem

uh-huh, well aware of that. eller alltså, du var nog sarkastisk och jag kan nog hålla med hah, men under utbildningen får jag iaf egenterapi + gruppterapi.

Mårran:

Det är ett enormt söktryck, man kan i praktiken bli läkare istället.

Vill verkligen inte bli läkare :< och fan, 100% i allt, meh venne.. ger jag upp har jag lixom inget annat, slitit som fan och har nästan mvg i allt, men förgäves lixom..


   
SvaraCitera

honolulu:

uh-huh, well aware of that. eller alltså, du var nog sarkastisk och jag kan nog hålla med hah, men under utbildningen får jag iaf egenterapi + gruppterapi.

jag var faktiskt seriös [crazy]


   
SvaraCitera

honolulu:

är du dum eller?

är du? psykoterapi används för att behandla typ alla som är diagnoserade med någon typ av depression, detta trots att statistiken som finns på området säger att psykoterapi inte är mer effektivt än placebo, oavsett vilken form som används. medicinering är däremot mer effektivt än placebo. så, hur kommer det sig att det verkar finnas fler psykologer inom statens tjänst än det finns psykiatriker? jag menar, den överväldigande majoriteten av tillstånd som kräver psykiatrisk behandling verkar ju vara tillstånd som inte har något, eller helt oproportionerligt jättelite, att vinna på psykoterapi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jag var faktiskt seriös [crazy]

valfritt, då alltså?

Leijonsparf:

.

äh, är inte så insatt i de olika typerna, vet bara att psykologer och psykiatrer har helt olika sorters yrken, behandlar olika sorters patienter osv. Dessutom man kanske inte är intresserad av att bli läkare? och så som det ser ut i dagens samhälle idag behöver många psykisk vård [rolleyes]


   
SvaraCitera

Mårran:

Det är ett enormt söktryck, man kan i praktiken bli läkare istället.

Det är ju ett bättre yrkesval. Så kan man bli psykiatrier och göra lite nytta.


   
SvaraCitera

honolulu:

äh, är inte så insatt i de olika typerna, vet bara att psykologer och psykiatrer har helt olika sorters yrken, behandlar olika sorters patienter osv.

nej, du blir väl sällan skickad till en psykolog utan kontakt med en psykiatriker före, om du inte blir skickad via någon allmänläkare på en vårdcentral. att det överhuvudtaget är lättare för en randomläkare till en psykolog (psykoterapi är fortfarande en behandlingsform) än till en psykiatriker, som faktiskt kan göra en utredning, komma fram till vad som är fel, och sen komma fram till en vettig behandling för problemet, är vansinne. om du inte kan inse varför det är vansinne så har du inget inom sjukvården att göra, överhuvudtaget.


   
SvaraCitera

honolulu:

valfritt, då alltså?

vadå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

så har du inget inom sjukvården att göra, överhuvudtaget.

"ok"

enhimmelskdrog:

vadå?

Nä jag är förvirrad, nvm!


   
SvaraCitera

honolulu:

"ok"

bra, ett erkännande. gå och bli rörmockare, nu.


   
SvaraCitera

honolulu:

och så som det ser ut i dagens samhälle idag behöver många psykisk vård [rolleyes]

Japp, kommer nog att bli fler och fler som blir deprimerade i framtiden. Sedan finns det alltid galna personer. De är trevliga.


   
SvaraCitera