Aviseringar
Rensa alla

Jag vill dö.


Ämnesstartare

Chibibbi:

Var bor du?
Frågar det för att kunna ge dig telefonnumret till psykiatrins akutlinje.

Malmö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Tvärtom. Alla som tar sitt liv brukar berätta det för någon innan. Men det är ingen som tar dem på allvar.

Det är ett tecken på att man innerst inne söker hjälp så det finns fortfarande hopp ju!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Tvärtom. Alla som tar sitt liv brukar berätta det för någon innan. Men det är ingen som tar dem på allvar.

nja, jag vet flera som tagit sitt liv som utifrån verkat må bra och som inte sagt ett smack till någon innan.

Mushimush:

vem har sagt att jag inte började ångra mig? vet du vad? om du bara vill vara sarkastisk på um, som du verkar vara, och ta allting som ett skämt. men jag mår inte psykist bra, så jag ber dig att lämna forumet. om det är okej?tack.

Skrev inte dom jag skrev enbart för att vara elak. Så du vet. Vill bara att du ska inse att det är dumt att börja fundera på att ta sitt liv för tidigt. Allt löser sig och allt blir alltid bättre. Med lite vilja. Ta hjälp på traven, men inte från ett forum utan från vänner, familj eller proffs om det behövs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KnightInShiny:

En stor anledning till att folk startar dessa trådar är för att de egentligen inte vill dö utan mer söker bekräftelse och uppmärksamhet.

Fingerprints:

nja, jag vet flera som tagit sitt liv som utifrån verkat må bra och som inte sagt ett smack till någon innan.

Forskning från Karolinska Institutet:

"De som ofta talar om självmord kommer inte att göra ett försök.

Falskt! De flesta som begår självmord har tidigare pratat om det, mer eller mindre tydligt. Men det är inte alltid som omgivningen har fångat upp budskapet."

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?a=88292&d=31504&l=sv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KnightInShiny:

ror också lite på detta.

ja alltså det är ju nästan ett rop på hjälp lite att skriva ut det såhär. Då vill man ju höra anledningar till att livet är bra och värt att leva, vilket även gör att man någonstans vet att så är fallet.

Tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Skrev inte dom jag skrev enbart för att vara elak. Så du vet. Vill bara att du ska inse att det är dumt att börja fundera på att ta sitt liv för tidigt. Allt löser sig och allt blir alltid bättre. Med lite vilja. Ta hjälp på traven, men inte från ett forum utan från vänner, familj eller proffs om det behövs.

Det kan jag förstå att du inte gjorde, of course. Jag skrev klart och tydlig, jag VILL ta mitt liv, menas inte med att jag genomföra detta just nu. Sen beror det på hur man ser på saken också. Jag vill bara ha något att distrahera mig med. Bara det att jag inte har en aning om vad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asså shit alla dessa människor som vill ta livet. Hur är man ens säker på att döden är så mycket bättre?

Slöseri med liv och människors tid om man ska vara så vek å ta sitt egna liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mushimush:

Det kan jag förstå att du inte gjorde, of course. Jag skrev klart och tydlig, jag VILL ta mitt liv, menas inte med att jag genomföra detta just nu. Sen beror det på hur man ser på saken också. Jag vill bara ha något att distrahera mig med. Bara det att jag inte har en aning om vad.

Spela spel. Något som inte är för lätt eller för svårt. Då får du lust att spela vidare och du aktiverar dig och koncentrerar dig på det. Då tänker du på annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mushimush:

kan jag förstå att du inte gjorde, of course. Jag skrev klart och tydlig, jag VILL ta mitt liv, menas inte med att jag genomföra detta just nu. Sen beror det på hur man ser på saken också. Jag vill bara ha något att distrahera mig med. Bara det att jag inte har en aning om vad.

menar inte att tjaffsa emot det och vill inte att du ska känna att du behöver motbevisa det du säger. Men jag tror på riktigt inte att du vill det när du söker efter saker att distrahera dig med. Då har du ju fortfarande hoppet uppe, och det tycker jag att du borde ha. Du verkar ha din livsglöd kvar och behåll den så länge du kan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill bara att alla ska veta att livsglöden kommer nog alltid vara kvar. Men ibland försvinner den, för en stund. Vissa stunder längre än andra.


   
SvaraCitera

Bara för att man vill dö betyder inte att man tänker ta sitt liv.

"Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva"

Mushimush:

Ja, jag vill ta livet av mig.

Så varför vill inte du leva?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trointeattduärnågot:

Så varför vill inte du leva?

För ibland är det bara enkare att ge upp.

Tänk dig såhär:
Du sitter nere i en grotta. Du vill upp. Träffa vänner, familj. Men du ser inte solen. Du vet att den finns men du ser inte den. Och du har inte styrkan att ta dig ur grottan. Utan det är tryggare att sitta kvar. Och en dag, när viljan är stark nog, så klättrar du upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

nej det vill du inte.

[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mushimush:

men jag mår inte psykist bra

Sök hjälp.

Livet är långt ifrån lätt, oavsett vilken ålder man är i, men mår man inte bra så finns det hjälp att få. Få en bättre inställning till livet och dig själv. Förstå varför det är värt att leva.

Men framförallt, sök hjälp.


   
SvaraCitera