Aviseringar
Rensa alla

Jag vill ha en hund!!!! :O


Ämnesstartare

Hej, jag vill så gärna ha en hund men då har jag ju en mamma som tvunget ska tjafsa emot...

Min bror och pappa är helt klart med på att skaffa hund eller ja att jag gör det och har den hos oss tills jag flyttar hemifrån?

Har planerat att flytta hemifrån nästa år men mamma förbjuder mig "Normalt folk flyttar inte hemifrån fören 18-20 års åldern...." 

Men jag som då vill ha hund får inte skaffa det fören jag flyttat hemifrån?

Jag ser inte problemet i det hela jag vet att det är mycket ansvar att ha en hund men har haft en innan som tyvärr gick bort och det var bara jag som var ute på promenader med den?

SNÄLLA HJÄLP!! Söt


   
Citera

Lyssna på din mamma. Hon vet bäst!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur gammal är du? 
Hur planerar du att ha ekonomi att både ha hund och flytta hemifrån när du är <18? 
Dumt att anta att du får ta med dig husdjur till ditt första boende. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har pengar till hus och hund?Jag är 17 år gammal? Hade gärna bott kvar hemma problemet är att jag går på skola långt ifrån "hemma" och hatar att ta tåget varje morgon? Pengar är absolut inget problem? >koalan<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tips isf:

flytta hemifrån nu?
skaffa hund nu? 

vad hindrar dig? Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du säger att du har råd att flytta hemifrån och skaffa hund vid 17 års åldern, att både tid och pengar inte kommer vara något problem, så varför skaffar du inte hund när du har flyttat då? Du behöver bara vänta ett år till. 

 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tjatade massor på mina föräldrar om ett eget husdjur, men jag fick inget för vi hade inte tid med djur sa som, sen skaffade dom varsin hund själva?! om nu måste jag ta hand om dom hela tiden så nu ångrar jag att jag tjatade, men du verkar vara en tjej med mycket ansvar. om du skaffar dig ett jobb så kan du säkert om ett tag ha råd att flytta hemmifrån och skaffa hund:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har själv en hund vid som är 2 år. Det är riktigt jobbigt med att ta hand om en hund ensam, tyvärr kommer den att skita ner hemma då och då om du tar hand om hunden själv. Jag kan säga att du absolut inte kan klara dig med att ta hand om hunden själv, det krävs ett riktigt hårt jobb. Tänk på att hunden behöver mat, som du då måste köpa så fort det går slut. Du måste klippa klorna på hunden, vissa hundar låter inte matten klippa deras klor så det brukar kosta 75kr att ta hunden till någon som gör det åt dig. Hunden behöver mycket kärlek, och du måste även leka med den då och då. 

Du måste ta ut hunden minst 5-6 gånger när den är en valp, sedan minskas det och när den väl blir 2-3 år äldre tar man ut dem 3 gånger. Det kanske låter enkelt, men när du väl skaffat dig en så kommer du att förstå vad jag menar. Första veckorna kommer hunden att skita hemma, då är den inte rumsren än. Det tar någon månad tills den slutar skita ner hemma, men om du inte tar ut hunden ofta så kommer den bli van med att smutsa ner där hemma. Just nu tänker du säkert att det skulle vara jätte mysigt med en hund,  men du kommer tröttna väldigt lätt om du är tvungen att ta hand om den själv. 

Hunden kommer gråta i en vecka och kommer att sakna sin familj, därför måste du ge den massiv med kärlek den första veckan. Första veckan tog jag ut min hund varenda dag, mer än 2 gånger per dag. Sedan slutade jag, men som tur är vi många i familjen som turas om med dagarna. Vi är 4 stycken som tar hand om hunden, och ändå kan det bli lite tjafs om vem som ska ta ut hon ibland. Jag älskar min hund, jätte mycket faktiskt. Men det krävs mycket om du köper en hund, det är inte bara så att man köper en och tror att allt kommer bli ok. 

Om det inte funkar med hunden, så kommer du inte kunna sälja den p.g.a du kommer bli helt förälskad i den och samma sak med hunden. Försäkring måste du också vårda åt din hund, vilket är dyrt väldigt dyrt när den är över 4 månader (inte valp längre). 4 tusen ungefär. Om du inte betalar försäkringen och hunden skadas kan skadan kosta upp till 50+ tusen. Om du inte betalar kan hunden dö. Sedan tappar de päls också, inte min för hon är en shih-tzu och den rasen tappar inte päls. Observera att alla hundar gör det förutom den rasen. 

Tack för mig.


   
SvaraCitera