Aviseringar
Rensa alla

Jag vill ha en riktig kamera =(


Ämnesstartare

Wää! Jag vill ha en ordentlig kamera. De här bilderna hade vart så mycket snyggare om jag hade tagit dem med en ordentlig systemkamera. (De är tagna med min mobil, sedan något redigerade, t ex mer kontrast). Tänk vilket djup de kunde ha fått. Tänk vad fint skuggorna hade kontrasterats mot väggen. Jag gillar dock färgerna och skuggorna av vattendropparna 🙂

Jag har sparat ett tag nu och vill ha tips på en bra digital systemkamera som jag kan utvecklas med. Gärna för under 6000 kr. Gärna långt under [cute]

bänken.jpg

Bild004.jpg


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

jag vill också ha en sån.. men jag har inga pengar.. [n]
fina bilder ;D men aa, dom hade vart finare med en "riktigt" kamera..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hade du inte en rik pojkvän?


   
SvaraCitera

NUJÄVLARR:

hade du inte en rik pojkvän?

SPIS DE RIKE!!! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NUJÄVLARR:

hade du inte en rik pojkvän?

Jag nej? Var har du fått det ifrån?


   
SvaraCitera

misfits:

Jag har sparat ett tag nu och vill ha tips på en bra digital systemkamera som jag kan utvecklas med. Gärna för under 6000 kr. Gärna långt under [cute]

En begagnad, några år gammal nikon-modell, t.ex nikon d50, d70, d80 försök hitta någon med lite tillbehör, gärna ett 50/1.8 som är ett riktigt bra billigt objektiv.

Håll dig ifrån canon, (deras instegsmodeller är skit), samt nikon-modellerna d40, d40x och d60, de är skit med.

Lite länkar:

http://www.blocket.se/vi/18965617.htm?ca=4_s
http://www.blocket.se/vi/18005677.htm?ca=4_s
http://www.blocket.se/vi/18147123.htm?ca=4_s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

En begagnad, några år gammal nikon-modell, t.ex nikon d50, d70, d80 försök hitta någon med lite tillbehör, gärna ett 50/1.8 som är ett riktigt bra billigt objektiv.

Tack så mycket! Jag har en gammal canon-systemis hemma, men den är inte digital tyvärr. Annars tar den väldigt fina bilder. Dock har jag inte tillgång till något fotolab, och man vill ju inte direkt skicka in film. Då blir ju inte bilderna som man vill ha dem =/

Ska läsa på en aning mer om kameror också. Det viktigaste är väl egentligen att man kan välja mellan många olika slutartider, ljus och så vidare. Den får inte ha digital zoom heller [n] men blä, jag kan ingenting om kameror. Får be en fotokunnig vän leta åt mig ^^


   
SvaraCitera

misfits:

Ska läsa på en aning mer om kameror också. Det viktigaste är väl egentligen att man kan välja mellan många olika slutartider, ljus och så vidare. Den får inte ha digital zoom heller [n] men blä, jag kan ingenting om kameror. Får be en fotokunnig vän leta åt mig ^^

En systemkamera har ALDRIG digital zoom och kan ALLTID ändra slutartid, bländare, iso osv så att ha det som enda krav när man köper en DSLR är lite som att ha som krav att en bil ska ha jul, man kan få vilken dynga som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

En systemkamera har ALDRIG digital zoom och kan ALLTID ändra slutartid, bländare, iso osv så att ha det som enda krav när man köper en DSLR är lite som att ha som krav att en bil ska ha jul, man kan få vilken dynga som helst.

Jag har sett många digitala systemkameror med digital zoom jo. Men ja, det är det jag säger - jag kan ingenting om kameror, så jag behöver verkligen någon som kan välja ut en hyfsat bra kamera åt mig. Jag tycker väldigt mycket om att fota och eftersom jag är ute i naturen mycket i och med den utbildning jag går, så vill jag kunna dokumentera. Och så vill jag utvecklas lite så att jag blir en bättre naturfotograf 🙂

Har du några tips på vad jag ska tänka på med tanke på att jag gärna tar bilder på både panoraman och väldigt nära håll, samt mycket djur och natur. Du verkar vara duktig!


   
SvaraCitera

misfits:

Jag har sett många digitala systemkameror med digital zoom jo.

Va, nej? Du måste ha missförstått begreppet digital systemkamera isåfall.


   
SvaraCitera

misfits:

Har du några tips på vad jag ska tänka på med tanke på att jag gärna tar bilder på både panoraman och väldigt nära håll, samt mycket djur och natur.

Läs på internet, ut och fota, titta på bilder, titta på dina egna bilder och kolla vad som är fel, visa för folk och be om kritik, som med allt annat foto antar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

Va, nej? Du måste ha missförstått begreppet digital systemkamera isåfall.

Det har jag troligen gjort. Kan ju hända att jag har tittat på regelrätta digitalkameror, men som ser ut som systemkameror?

Klorofyl:

Läs på internet, ut och fota, titta på bilder, titta på dina egna bilder och kolla vad som är fel, visa för folk och be om kritik, som med allt annat foto antar jag.

Jo, det låter bra. Just nu tar jag bilder med mobilen (fail) eftersom det är den enda kamera jag har. Dock gillade jag faktiskt den första bänkbilden. Jag tyckte hela upplägget på den var fin. Den andra var mindre snygg, kan bero på vinkel?


   
SvaraCitera

misfits:

. Dock gillade jag faktiskt den första bänkbilden. Jag tyckte hela upplägget på den var fin. Den andra var mindre snygg, kan bero på vinkel?

Om jag ska vara absolut ärlig så är ingen av bilderna särskilt bra och det beror inte på kameran, men det är klart man inte kan vara bra på något i början.

Det är ett tråkigt motiv, en parkbänk är inget särskilt och bilderna är ganska vanliga.

Om man verkligen vill börja fota och har lust att spendera pengar så är det klart man ska köpa en DSLR ändå, så ta det inte som att jag avråder dig från att börja fota "på riktigt".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

Det är ett tråkigt motiv, en parkbänk är inget särskilt och bilderna är ganska vanliga.

Om man verkligen vill börja fota och har lust att spendera pengar så är det klart man ska köpa en DSLR ändå, så ta det inte som att jag avråder dig från att börja fota "på riktigt".

Ok, tack för kritiken! Jag vet att jag verkligen måste öva, och det är svårt att hitta roliga motiv som inte känns allt för klichéaktiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

misfits:

Var har du fått det ifrån?

Var han typ inte läkare?


   
SvaraCitera