Aviseringar
Rensa alla

Jag vill lära mig skejta!


Ämnesstartare

Jag vill börja skejta. (skate:a, stavning, whatever?)

Någon där ute som kan det och vill ge lite tips till en nybörjare? [y]


   
Citera
Ämnesstartare

Så tänkte jag också förut. Köpte en bräda och åkte väl typ 5 gånger. :'(

Den ligger här vid min säng och väntar på mig fortfarande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oggelgoggel:

Så tänkte jag också förut. Köpte en bräda och åkte väl typ 5 gånger. :'(

Den ligger här vid min säng och väntar på mig fortfarande.

Gav du upp eller? Eller varför slutade du? Jag tänkte låna min pojkväns bräda först innan jag köper en egen... fast den suger. För den är typ hundra år gammal och han fick den av en kompis. Han kan inte heller åka, annars hade jag bett honom om tips. haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TjockAnka:

Gav du upp eller? Eller varför slutade du? Jag tänkte låna min pojkväns bräda först innan jag köper en egen... fast den suger. För den är typ hundra år gammal och han fick den av en kompis. Han kan inte heller åka, annars hade jag bett honom om tips. haha

Hade ju fan inte så jävla mycket tid eller ork, sen åkte jag med en kompis som hade ännu mindre tid och jobbade kvällar (o jag dagar) så det sket sig oftast eftersom ingen av oss hade någon lust att åka ensamma. [n] Köp min [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oggelgoggel:

Hade ju fan inte så jävla mycket tid eller ork, sen åkte jag med en kompis som hade ännu mindre tid och jobbade kvällar (o jag dagar) så det sket sig oftast eftersom ingen av oss hade någon lust att åka ensamma. [n] Köp min [wink]

Fan vad surt. Men jag tycker inte du ska sluta! Ta tag i det igen! Mitt första mål är att kunna stå på den och putta lite med benet. Haha!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TjockAnka:

Fan vad surt. Men jag tycker inte du ska sluta! Ta tag i det igen! Mitt första mål är att kunna stå på den och putta lite med benet. Haha!

Det lär du dig nog fort. 🙂 Men ah, sommarn snart slut... Och fan, dör om jag ramlar och pajar nåt (= kan ej gymma?). :< *whiinewhienwiheinwihwniwnwewwwwhhhiiiiiiiiine*

Förresten, var inte du här förut under ett annat nick för ganska länge sen? 😮


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oggelgoggel:

Förresten, var inte du här förut under ett annat nick för ganska länge sen? 😮

jo jag tror jag hade en annan. men minns inte vad jag hette då. Har väl hetat tjockanka ett bra tag nu i alla fall.. haha! vadåda? Känner du igen mig? :>


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det går nog inte...man måste nog skejta i flera år för att ens lära sig o åka en lång bit utan o ramla... iaf om man har sämst balans


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill lära mig att skratta, läste jag, och skrattade högt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TjockAnka:

jo jag tror jag hade en annan. men minns inte vad jag hette då. Har väl hetat tjockanka ett bra tag nu i alla fall.. haha! vadåda? Känner du igen mig? :>

Ja, jag tyckte det iaf. Du kanske hette TjockAnka då med men jag kan ju ha glömt. ^^

Angelize:

det går nog inte...man måste nog skejta i flera år för att ens lära sig o åka en lång bit utan o ramla... iaf om man har sämst balans

Haha nej :S Jag lärde mig på en dag? Åka och pumpa dvs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

det går nog inte...man måste nog skejta i flera år för att ens lära sig o åka en lång bit utan o ramla... iaf om man har sämst balans

ja men då får det ta lång tid. jag vill i alla fall lära mig... jag är för fan bara 21, jag lär ju kunna när jag är 50 iaf? [bigsmile]

Ricochet:

Jag vill lära mig att skratta, läste jag, och skrattade högt.

ett gott skratt förlänger livet ;>

oggelgoggel:

Ja, jag tyckte det iaf. Du kanske hette TjockAnka då med men jag kan ju ha glömt. ^^

hm , har vi snackat här innan? :> det är inte dig jag camade med en gång eller? haha, du jag o en till tjej typ?

oggelgoggel:

Haha nej :S Jag lärde mig på en dag? Åka och pumpa dvs.

du ger mig hopp! [y]


   
SvaraCitera

Har en kompis som är 20 och har skejtat i tre månader, han är jätteduktig, så ... så svårt kanske det inte är. Om han inte har sjukt bra balans, förstås......


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TjockAnka:

hm , har vi snackat här innan? :> det är inte dig jag camade med en gång eller? haha, du jag o en till tjej typ?

Nä, haha... aldrig ens ägt en cam. Vi pratade inte men känner bara igen ditt fejs från förr. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bara att köra 😀
Jag köpt en billig men ändå hyfsat bra bräda, sen bättrade jag på mitt balanssinne och lärde mig lite grundtekniker. Åkte säkert i 1 år, men jag tröttnade med tanke på att det var väldigt tråkigt.

Man får helt enkelt inte ge upp och inte tycka att man är värdelös och pinsam om man ramlar eller ser ut som en stel kärring i början, för det blir bättre och man måste börja någonstans 🙂


   
SvaraCitera

Okej, här kommer en hel TLDR med tips. Lite fundamentala grejer som jag brukar tänka på.

För det första, har du nån du känner som skejtar/tänker lära sig skejta?
Jag började med några kompisar, sen slutade de och jag flyttade till ny ort, jag var ensamvarg på skateparken i åratal, sen nu i sommar har jag fått ihop ett gäng glada nybörjare. Det är så mycket roligare att ha någon att skejta med, och ju fler desto bättre. [wink]
För det andra, finns det något bra spot där du bor?
Om det finns en skatepark eller ett hyggligt flatland-spot nära till hands borde du inte ha några problem.
För det tredje så undrar jag om du känner någon med en bräda.
Jag började med att låna en kompis bräda (early 80s type [cool]) så att jag inte la ut massa pengar på något jag inte skulle fortsätta med. Låna någons bräda och bestäm dig sedan om du vill fortsätta.

Sen när du väl är all set måste du tänka på några grejor.
Skejta för att ha kul, inte för att va cool. När du börjar skejta (och när du fortsätter också) kommer du möjligtvis tycka att det är pinsamt att vara dålig runt andra bra skejtare eller när du bailar. Mitt tips är att skita i vad andra tycker och vara positiv och ha rätt inställning.

Det krävs tåla, mod, och tålamod, och alla dessa tre hör ihop. Med tåla menas att du måste uthärda en trög inlärningskurva och att du måste tåla de oundvikliga skadorna; man måste köra om igen och igen för att sätta ett trick, vilket kan vara ganska uthärdande. Tålamod är jätteviktigt, du får ställa in dig på att det kommer att ta tid, man får inte ge upp bara för att det för tillfället är tråkigt. Om det är tråkigt så beror det oftast på något annat än att skejta (kan vara att man bara håller på med samma sak eller bara skejtar på samma ställe). Om du har tålamod kommer du att lära dig åka skateboard, så enkelt är det. Förutom dessa två krävs det också mod. Man måste satsa när man skejtar, annars utvecklas man inte. Man får helt enkelt ta sig mod till att göra det där lilla dropet, det där som verkar otänkbart, den nästa punkten. Ibland lyckas man, ibland wipar man och då skadar man sig. So what om man skadar sig, man får inte vara rädd för smärta. Just do it!

Sen gäller det bara att öva, öva, intensivt eller så fort man har tid. Om man övar ofta märker man hur fort det går.
Om du är fast eller ett frågetecken, skaffa hjälp. Be om det eller utforska teh internets. Lär dig hur man ska göra, sen öva på att göra just så. Exempelvis, om du inte har rätta stancen när du ska börja lära dig ett trick så kan det ta mycket längre tid att få det rätt (Jag körde pressure ollies i kanske fem år innan jag insåg att man skulle ha främre foten på mitten utav brädan [rolleyes]).
Ha kul! Gör nåt av skejtningen. Om du har kompisar med brädor så dra bara ut och gör något kul ihop! Skejta till stället och skejta lite casual där ni är. [cute]

Så, det var väl det mesta, antar jag. Har säkert glömt nåt men så brukar det vara när man skriver så här mycket. Phew...


   
SvaraCitera