Aviseringar
Rensa alla

Jag vill rymma hemifrån (MASSA PROBLEM)


Ämnesstartare

Okay, jag tänker berätta nästan allt nu. Allt började med att jag kom hem en dag och luktade rök, jag hade rökt lite ciggaretter för första gången på 2 månader. Min mamma kände lukten och började prata med mig om det. Efter några veckor så blev det höstlov och jag började hänga med kompisar på kvällarna, inte allt för sent (8-10 tiden). Min pappa började bli argare och argare för varje dag som gick, tillslut igår kväll så slog han mig och tog in min telefon, min dator (skriver från kompis dator), och kollade min facebook och allt. Om en veckar är det utvecklingsamtal och min pappa har för många förväntningar på mig, han vill inte att jag ska uppnå målen, han vill att jag ska uppnå målen väl, I ALLA ÄMNEN. Jag har sagt till han att jag inte kan fullfölja exakt allt han vill, då blir han skit sur och skriker på mig. Han kommer misshandla mig efter utvecklingsamtalet, jag vill inte ha sån pappa, jag vill ha en vanlig, normal pappa. Jag orkar inte mer och jag vill bara sticka hemifrån nu, jag har massa vänner som skulle ta emot mig (äldre). Jag vet inte vad konsekvenserna är? Jag är bara 14 år och jag vet fan inte vad jag ska göra, jag orkar iallafall inte det här skitet längre. Alltid samma sak, igår sa min pappa att han visste att jag skulle bli en dum snorunge när jag blir äldre, riktigt bra att han säger de va? Vad ska jag göra?

Konsekvenser? Positiva saker? Feedback?


   
Citera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Boende och inredning


   
SvaraCitera

Wall of text.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

I övrigt finns det två saker du kan göra.

Antingen kan du stå ut med slagen och försöka möta hans krav och försöka överleva dag för dag.

Eller också så kontaktar du soss och polisanmäler din far. Detta kommer sluta med att du antingen sätts i ensam vårdnad av din mor eller också sätts du i en fosterfamilj.

Ett tredje och mer kontroversiellt förslag är att du biffar upp dig och ger tillbaka mot din far. Det slutar dock inte bra för någon av parterna.


   
SvaraCitera

Kontakta skolkuratorn.


   
SvaraCitera

jakan28:

Konsekvenser? Positiva saker? Feedback?

Jag har förståelse för din pappa som blir frustrerad över att ha ett barn som röker utan föräldrarnas tillåtelse. Däremot har din pappa passerat en gräns. Att utöva våld mot någon är oacceptabelt. Om processen skulle fortsätta ytterligare ett snäpp, vad händer då?

Du har mängder av alternativ för konsekvenserna som din pappa orsakat. Rent juridiskt har du lagen på din sida. Du kan göra hans liv till ett rent helvete om du bara vill och vågar. Något sorts bevismatriel krävs inte, tror jag. Däremot kan du uppsöka en läkare i vart fall. Både för att se över hur pass allvarliga skadorna blivit och intyg. Ifall du känner för att göra en anmälan.

Jag minns att jag fick en hurring av min pappa en gång. Jag gick till motattack och fick in max tre smällar. Men dom tre smällarna var han mer eller mindre förtjänt av, jag njöt. Trots att jag fick stå mitt kast.


   
SvaraCitera

Om det inte var första gången så ska du ju söka upp någon... Dessutom; var det ett direkt hårt slag eller mera en lössmäll på kinden [rolleyes]?

Ang. rökningen kan jag förstå att dem är missnöja. Även fast andra gör det, bör inte du göra det. Finns ingen anledning... Dock har dem absolut ingen anledning att slå dig.

Går du i grundskolan är det enligt mig din skyldighet att få godkänt i ämnerna. Högre betyg är bara plus. Och är inget dina föräldrar behöver tjata ihjäl sig på.

Dock känner jag liknande press själv. Ang. att klara skolan väldigt bra... Dem har aldrig direkt slagit mig, och skulle aldrig kunna se dem göra det heller. Men om dem skulle gjort det så vette fan vad jag skulle gjort. Vem vill liksom anmäla t.ex pappan [surprised] Då måste det gått långt. Beror kanske på relationen oxå. Läser jag direkt din text, så verkar ni inte gillar varandra alls. Dessutom vill väl alla föräldrar att man kämpar i skolan? Men det verkar att dem gått en nivå för långt...

Så svårt att sätta mig i den sittsen själv... Så är nog inte mycket till hjälp... [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sparka gubbjäveln i familjejuvelerna.


   
SvaraCitera

Egyptologen:

Sparka gubbjäveln i familjejuvelerna.

+ prata med skolkurator/skolsköterska


   
SvaraCitera

ring bris


   
SvaraCitera

personligen tror jag att det är MYCKET VIKTIGT att du tar itu och motarbetar rättvisorna som t.ex. misshandel och glåpord av din far och andra tidigt. annars tenderar det att bli rutin, en del av vardagen.
och det kan fullkomligt förgöra en människa.
tänk på det som cancer.

dessutom: din pappa känner ej dig på det sättet som du gör och kan bara tänka på din framtid.
medan du kan analysera och påverka den. [wink]

laggar28:

; var det ett direkt hårt slag eller mera en lössmäll på kinden ?

inget, _INGEN_ form av våld är någonsin accpetabelt. INGET.
jakan, tro aldrig det.


   
SvaraCitera

mopsen:

t.ext

[love]


   
SvaraCitera

Lejonhjärta:

Jag har förståelse för din pappa som blir frustrerad över att ha ett barn som röker utan föräldrarnas tillåtelse.

Det tycker jag inte att han har rätt till att vara. Det är förälderns ansvar att uppfostra barnet, ingen annans. Särskilt inte barnets vänner eller för den delen barnet själv.


   
SvaraCitera

hand + mun + bita samtidigt som du skriker jävligt högt.

Image


   
SvaraCitera

Kontakta soc. [sad]


   
SvaraCitera

Miceparade:

a. Det är förälderns ansvar att uppfostra barnet, ingen annans.

För visso sant.. Detta börjar likna ett mysterium. =/


   
SvaraCitera