Aviseringar
Rensa alla

Jaget


svartarosen:

Vad menar du? Vad är det som inte stämmer?

jag anser att jaget inte förändras , och det jag menar är om man får en skada och minnena man har försvinner så har jaget ju förändrats 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Jaget är mitt medvetande, och visst är jaget i ständig förändring. Jag håller inte med dig att kroppen är en del av jaget, om jag överförde mitt medvetande till en dator skulle det fortfarande vara jag.

Jo, jag förstår hur du menar...anledningen till att jag säger att kroppen är en del av jaget är för att jag även tar hänsyn till hur man uppfattas av andra. Jag tycker att hela ens uppenbarelse är en del av jaget, då hela altet påverkar hur jag uppfattar och uppfattas.

dinga:

Den är oförändrad sålänge man lever.

Hmm, är denna grund något fysiskt som DNA eller är den någon sorts medfödd mental karta?

Flodhästen:

Lr personligheter [no-no]
Får ofta höra att jag blir "som en annan person" så jag antar att man kan ha flera jag och då måste man ju även ha flera själar.

Jag ser det mer som att det är ett enda jag, fast i olika sinnesstämning.
Säg att ett krigsskepp går ut i strid, när det kommer tillbaka till hamnen så lagar man det, man sätter dit några nya plankor och målar det. Ett skepp förr kunde vara i tjänst i hundra år och ofta fanns det inte en planka som var orginal när man skrotade det, men det var fortfarande samma skepp fram till dess att alla delar låg i en hög.
Jag tycker det är sambandet som gör jaget.

dinga:

och det jag menar är om man får en skada och minnena man har försvinner så har jaget ju förändrats 🙂

Precis:P Du måste förklara den här grunden mer ingående![smile]


   
SvaraCitera

hixaren:

Jag ser det mer som att det är ett enda jag, fast i olika sinnesstämning.

Jo så är väl de flesta komponerade, jag tänkte mer på de som har flera personligheter, tex multipel personlighetsstörning.
Då ser ju varje personlighet på världen genom olika glasögon, fattar olika beslut och kan vara i olika sinnesstämningar. Det är ju inte en glad och en ledsen person, utan alla personer har ju alla känslor.
Ett jag är en sån konstig sak. Det är underligt att folk vaknar upp varje dag och fortfarande har samma favoritmat, musiksmak, åsikter, sätt att vara, man skulle ju egemtligen kunna välja precis vad som helst. Vad är det som håller ihop det, vad håller ihop jaget?
Det har jag alltid undrat.
Tex de finns jättemånga sätt att gå på, men när man ser nån på långt håll så känner man igen den på gångstilen, en person får en viss gångstil. Man kan ha hur många röster som helst, men folk väljer att ha samma, sätt att röra sig/föra sig, ja allt.


   
SvaraCitera

Flodhästen:

Vad är det som håller ihop det, vad håller ihop jaget?

vet inte exakt vad jaget är för något, men tror att du lättare kunde förstå den frågan genom att inse hur medvetandet är kopplat till hjärnan ( http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=259447 ) enligt min förståelse. jaget är påvisbara egenskaper som kan kopplas till en viss person som skapas av hjärnan. Hjärnans benägenhet att skicka vissa signaler i en viss situation är därmed vad som ger upphov till ett "ihophållet" jag.


   
SvaraCitera

förr accepterade jag bara att jaget var en produkt av den kemiska sammansättningen i hjärnan
men jag tror inte på detta längre
då borde alltså jag finnas i alla samtidigt
och det gör det ju uppenbarligen inte
så det måste vara så att den observatör, som känner djurets känslor, förflyttar sig mellan oss, men stannar i en hel livstid
alltså, detta är min reinkarnationsteori, men jag vet inte varifrån "observatören" kommer


   
SvaraCitera

Kondylom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flodhästen:

Jo så är väl de flesta komponerade, jag tänkte mer på de som har flera personligheter, tex multipel personlighetsstörning.

Akej du menar så, enligt mig är de fortfarande samma person då den fysiks kedjan fortfarande är intakt. De har fortfarande samma kropp även om de inte delar varandras minnen och erfarenheter...Så de är samma person fast bara fysiskt:P

Infraröd:

då borde alltså jag finnas i alla samtidigt
och det gör det ju uppenbarligen inte
så det måste vara så att den observatör, som känner djurets känslor, förflyttar sig mellan oss, men stannar i en hel livstid

Det är ett evigt jag som flyttar sig mellan olika människor? När en människa dör flyttas jaget till en nyfödd människa? Eller?[crazy]
Hängde inte riktigt med där...heh


   
SvaraCitera

hixaren:

Det är ett evigt jag som flyttar sig mellan olika människor? När en människa dör flyttas jaget till en nyfödd människa? Eller?[crazy]

ja, typ


   
SvaraCitera

Infraröd:

då borde alltså jag finnas i alla samtidigt
och det gör det ju uppenbarligen inte

varför borde ~jag det, och varför uppenbarligen inte?

Infraröd:

kvantmekanisk

[tard]


   
SvaraCitera

variabel:

~jag

[bigsmile]

variabel:

varför borde ~jag det

därför att alla tkr att de upplever sina känslor

variabel:

och varför uppenbarligen inte?

för att man är 1 person


   
SvaraCitera

Infraröd:

därför att alla tkr att de upplever sina känslor

variabel: och varför uppenbarligen inte?

för att man är 1 person

hänvisar igen till min medvetande-tråd, i hjärnan kan flera saker existera samtidigt, men det är fortfarande bara en upplevelse som skickas till dig.


   
SvaraCitera

variabel:

hänvisar igen till min medvetande-tråd, i hjärnan kan flera saker existera samtidigt, men det är fortfarande bara en upplevelse som skickas till dig.

1vill ha länk till din medvetande-tråd
2vad är "dig" då?


   
SvaraCitera

Infraröd:

1vill ha länk till din medvetande-tråd
2vad är "dig" då?

1. http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=259447
2. medvetandet tänkte jag på. fast jag vet inte riktigt vad det pratas om i den här tråden 😛


   
SvaraCitera

variabel:

2. medvetandet tänkte jag på. fast jag vet inte riktigt vad det pratas om i den här tråden 😛

medvetandet ?? jag vill ha en definition på det och inte en massa basic trams
har läst din tråd och den är rolig med smileysen och så men den säger ingenting om vad medvetandet är

för jag tänker såhär:
det är "inte" spec konstigt att alla organismer finns, att de fungerar på det viset de gör, dvs allt sett ur tredje person
vad som är konstigt, enligt mig, är att man observerar 1 av de här djuren, dvs jag (för tillfället)

förklara plx mr science


   
SvaraCitera

Infraröd:

vad som är konstigt, enligt mig, är att man observerar 1 av de här djuren, dvs jag (för tillfället)

håller verkligen med! det är fucked up.


   
SvaraCitera