Forumet - Jaha och då var det dags igen - goda krafter går ut och stoppar rasistisk reklam

Jaha och då var det dags igen - goda krafter går ut och stoppar rasistisk reklam

1368 0 64
Så allköns goda och antirasistiska krafter har nu då på nytt ansamlat sig och denna gång tagit striden mot Gevalias nya reklam som man tycker framställs som stereotypisk, och hör och häpna - rasistisk!

I Reklamen får man följa en svart, uppenbart fiktiv soulsångare vid namn Jah Roast som presenterar Gevalias nya och exotiska, mörkrostade kaffesorter.

Denna gången var det alltså parallellen mellan svart och mörkrost man inte gillade. Andra gånger tar den heliga alliansen upp kampen mot andra diskriminerande reklamer som enligt dessa målar upp falska och diskriminerande bild av den aktuella minoriteten. Oftast rör det sig om minoriteter, men lika upprörd blir man när det kommer till kvinnor och hur dom framställs som okunniga, naiva, eller någon annan valfri stereotyp av kvinnan. Det går egentligen att dra slutsatsen att det är bara män som man kan skämta om, vita män förbehållet.

Frågan är, vem fan bryr sig egentligen? Är det verkliga så många som ser rött när man sammankopplar Svarta med Mocha, kineser med Ris, dvärgar med småbarn att man är villig att gå så långt som att skicka klagobrev? Jag förstår, liksom alla andra att det finns en gräns för hur långt och i vilken utsträckning man kan skämta om olika saker. Men denna reklamen har enligt min uppfattning i varje fall, knappast uppfyllt det det kravet. Det är med glimten i ögat som man driver med den svarta kulturen, och dom flesta uppfattar nog detta och ser humorn i det.

Frågeställningar:
1.Vad tycker du om fallet?
2.Bör man få skämta om minoriteter?
3.Vilka människor är det som sysslar med sånt här?




http://www.dagen​smedia.se/nyheter/kampanjer/article3205154.ece

Därför stoppas Jah Roast-reklamen

UPPDATERAD. Gevalias reklamfilm har anklagats för att vara rasistisk. Nu stoppas den.

Det är Gevalias exotiska kaffenyheter Abyssinian Dawn och Indonesian Lava som lanseras med en reklamfilm där den fiktiva soulprofilen Jah Roast spelar huvudrollen.

Nu stoppas reklamfilmen – som på nätet anklagats för att måla upp en stereotypisk och rasistisk bild av den svarta mannen.

Vi har tagit beslut om att sluta visa filmen, säger Malin Jennerholm, marknadschef på Gevalia, till dagensmedia.se.

Anledningen är att Gevalia har ”tagit emot vissa negativa reaktioner från allmänheten”.

Vi har inte haft för avsikt att förolämpa någon. Vi lyssnar på reaktionerna och väljer att sluta visa filmen.

Men Malin Jennerholm vägrar att gå in på vad kritiken består i.

Det har varit olika saker.
tycker det är rätt löjligt. som den där satans skåningen som tyckte lyckades få DO att införa 100000 i böter för företagare som säljer negerbollar. eller alla nazistiska glassar so gb har

Någonting måste ju alla dem som inte har något vettigt att fylla sin vardag med göra för att få tiden att gå.
precis som 99% av alla som ringer till ring P1.

Spana också in:

farbror gugge:

mh och hm-kläder tillverkas i kina så då skade bara få vara 100% kinesier i reklamerna osv eller vad?^^


För det första är H&M svenskt och för det andra så står det inte "Style from China" eller något sådant i deras reklamer.

Ingen stor grej, tycker bara att det är lite fullt.
Leijonsparf:

det är företaget som bestämt sig för att dra tillbaks den. vem är det egentligen som du anklagar, och för vad, exakt? att folk framför sina åsikter?


Företaget valde att dra in den tack vare viss reaktion från en förmodad liten grupp torra och humorbefriade antirasister. Det är så fjantigt, och frågan är hur representativ denna grupp gaphalsar egentligen är för den resterande delen av befolkningen.
Bryr mig inte nämnvärt åt varken det ena eller andra hållet, utöver att den här typen av symbolfokuserad liberal antirasism är skitkonstig. Filmen är ju bara ett symptom på rasistiska föreställningar och strukturer i samhället, och att ta bort den ändrar ingenting åt varken det ena eller andra hållet. Meningslös symbolpolitik.
Miljötalibanen:

Företaget valde att dra in den tack vare viss reaktion från en förmodad liten grupp torra och humorbefriade antirasister. Det är så fjantigt, och frågan är hur representativ denna grupp gaphalsar egentligen är för den resterande delen av befolkningen.


men det är ju företaget som beslutat om att dra tillbaks filmen, efter att de tagit emot klagomål från allmänheten. menar du att man är en gaphals om man tar kontakt med det ansvariga företaget direkt, alltså? det rapporteras ju inte om någon anmälan till reklamombudsmannen, eller någon anmälan överhuvudtaget.

jag kan bara tolka det som att din åsikt är att folk borde hålla sina åsikter för sig själva, i vilket fall jag föreslår att du lever som du lär, och avregistrerar dig från um med omedelbar verkan.
Tyckte att den reklamen var skitfet, fattar inte riktigt hur den skulle vara stereotyp. Tänker alla rasister på sexiga soulsångare som badar hottub och sjunger så att det blixtrar och bär på lamm? Nigga what.

Roll on:

Har ni lagt märke till att det inte finns en enda svart i reklamen/reklamerna för Drostdy hof, trots att det kommer från Sydafrika?


För att det är vita som har hand om Drodsty Hoff och inte svarta? [wink]