Aviseringar
Rensa alla

Jaktläger för unga - najs eller bajs?


Ämnesstartare

Zymba: Att döda ett djur för att äta det skulle jag kalla att göra det för sitt eget nöjes skull

Det finns folk som jobbar till exempel med att söka skadade djur för att avliva dessa.
Det finns folk som späder ut sin ekonomi med jakt för att de inte har så bra ställt(känner iaf två från mina hemtrakter)

Men du konsumerar inte animalier själv då antar jag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det finns folk som jobbar till exempel med att söka skadade djur för att avliva dessa.
Det finns folk som späder ut sin ekonomi med jakt för att de inte har så bra ställt(känner iaf två från mina hemtrakter)

Men du konsumerar inte animalier själv då antar jag?

Då är det ju dock för att de vill hjälpa djuren eller för att de inte har något val, dvs. det faller under de undantag jag nämnde.

Stämmer, äter fortfarande ägg och ost men jag har tänkt sluta med det när jag flyttar hemifrån. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Stämmer, äter fortfarande ägg och ost

Förvirrad

Zymba: Då är det ju dock för att de vill hjälpa djuren eller för att de inte har något val,

Och de kanske också behöver börja någonstans? Synd att tro det "värsta" om alla på lägret eller? Men tycker själv att jakt är ok så länge man sköter det regelrätt och tar reda på alltihopa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Förvirrad

Vad förvirrade dig?

aristoteles: Och de kanske också behöver börja någonstans? Synd att tro det "värsta" om alla på lägret eller? Men tycker själv att jakt är ok så länge man sköter det regelrätt och tar reda på alltihopa.

Ja, kanske. Jag utgår dock inte från att folk som jagar gör det för att de absolut måste, eftersom verkligheten faktiskt för det mesta inte ser ut så. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba:

Vad förvirrade dig?

Ja, kanske. Jag utgår dock inte från att folk som jagar gör det för att de absolut måste, eftersom verkligheten faktiskt för det mesta inte ser ut så. 

Mm, fördomarnas underbara värld.


   
SvaraCitera
Kudhos

Jakt är en hobby som unga människor kan ta lära sig mycket av. Det är mer till jakt än att vara skjuta allt som rör sig. Att tro folk jagar endast i syfte för att mätta ett blodigt nöje är trångsynt och ignorant. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Att tro folk jagar endast i syfte för att mätta ett blodigt nöje är trångsynt och ignorant.

Om du syftar på det jag skrev så var det inte det jag menade och jag tycker att det framgår väldigt tydligt. Nöje betyder inte att man kommer i byxan tio gånger när man dödar ett djur, och det har jag aldrig antytt ens pyttelite. Att jaga innebär i praktiken att man dödar. Det går inte att komma ifrån. Oavsett om man jagar pga. exempelvis det du beskriver ("det är mer till jakt än att bara skjuta allt som rör sig") så gör man det ju för sitt eget nöjes skull.


   
SvaraCitera
Kudhos

Zymba:

Om du syftar på det jag skrev så var det inte det jag menade och jag tycker att det framgår väldigt tydligt. Nöje betyder inte att man kommer i byxan tio gånger när man dödar ett djur, och det har jag aldrig antytt ens pyttelite. Att jaga innebär i praktiken att man dödar. Det går inte att komma ifrån. Oavsett om man jagar pga. exempelvis det du beskriver ("det är mer till jakt än att bara skjuta allt som rör sig") så gör man det ju för sitt eget nöjes skull.

Har du jagat någon gång?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Har du jagat någon gång?

Nej! Skulle som sagt aldrig kunna tänka mig att göra det.


   
SvaraCitera
Kudhos

Zymba:

Nej! Skulle som sagt aldrig kunna tänka mig att göra det.

Då har du ingen aning hur det går till, vad man gör, vad man måste tänka på, reglerna, och allt annat som kommer med jakt. Det är sällan man skjuter(och man skjuter för att döda, betydligt skonsamare än köttindustrin), det är inte precis så att man skogen kryllar med vilt, och många som jagar gör sitt yttersta så att 100% av djuret kommer till användan med minst lidande. Jägare är  människor som bryr sig om naturen och vildmarken. Tänker på ekosystemet. 

Om du ska hate:a jakt så borde du iaf ha testat det eller allafall följt med när någon annan jagar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Då har du ingen aning hur det går till, vad man gör, vad man måste tänka på, reglerna, och allt annat som kommer med jakt.

Det stämmer. Det jag vet är dock att konsekvensen av att jaga är att djur dör.

Kudhos: Det är sällan man skjuter(och man skjuter för att döda, betydligt skonsamare än köttindustrin), det är inte precis så att man skogen kryllar med vilt, och många som jagar gör sitt yttersta så att 100% av djuret kommer till användan med minst lidande. Jägare är  människor som bryr sig om naturen och vildmarken. Tänker på ekosystemet.

Men målet med jakten är väl att skjuta, så vitt jag förstår det? Du skulle ju t ex inte gå på jakt utan gevär antar jag. Du får gärna rätta mig om jag har fel, men som jag uppfattat det så är målet med jakt att man ska få hem ett byte. Målet är väl inte allt runt omkring, även om det säkert är en stor och väsentlig del av upplevelsen. Obs. tvivlar inte på att jägarna vet vad de gör och vill att djuren ska lida så lite som möjligt, som sagt - jag tror inte de kommer i byxan av att "DÖDA". Men faktum är att de tar ett annat djurs liv, oavsett.

Kudhos: Om du ska hate:a jakt så borde du iaf ha testat det eller allafall följt med när någon annan jagar.

Varför kan man inte hata någonting (som innebär att djur dör) utan att ha testat själv? Det låter som ett väldigt dåligt argument. "Jag har aldrig slaktat ett djur så jag kan inte säga att jag tycker det är hemskt".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

+ sluta komma med argumentet att det är skonsammare än köttindustrin, jag har aldrig påstått något annat. Har tvärtom varit tydlig med det.


   
SvaraCitera
Kudhos

Zymba:

Det stämmer. Det jag vet är dock att konsekvensen av att jaga är att djur dör.

Människor som vill ha mat så naturligt, ekologiskt, och smärtfritt för djuret jagar maten. Många jägare kommer hem utan fångst. Det var inte rätt att döda det som de såg. Det kan ha varit en djurfamilj, eller ett djur som de såg men utom räckvidd för att garantera djurets död. En bra jägare skjuter bara om djuret kommer dö vid första skottet. 

annan konsekvens är att man har mat som räcker för för hela släkten(man kan ge mat till familj som inte har tillgång till köttet), man kan sälja köttet inom sitt egna företag och köttindustrin förlorar på det. Det är bra.

Zymba:

Men målet med jakten är väl att skjuta, så vitt jag förstår det? Du skulle ju t ex inte gå på jakt utan gevär antar jag. Du får gärna rätta mig om jag har fel, men som jag uppfattat det så är målet med jakt att man ska få hem ett byte. Målet är väl inte allt runt omkring, även om det säkert är en stor och väsentlig del av upplevelsen. Obs. tvivlar inte på att jägarna vet vad de gör och vill att djuren ska lida så lite som möjligt, som sagt - jag tror inte de kommer i byxan av att "DÖDA". Men faktum är att de tar ett annat djurs liv, oavsett.

Målet är att skjuta OM bytet uppnår ett gäng kriterier. Och gör man inte det så kommer man förlora sin licens. Jaktklubbar har stenkoll på alla sina medlemmar. Många går ut och jagar och kommer hem med en tom termos och inget mer. Målet är att skjuta, men du får/kan inte skjuta varje gång. Många går ut på jakt främst för att njuta av att få komma ut i vildmarken. Därför är det nyttigt för ungdomar. Att få förstå vildmarken, att få se hur jakt faktiskt är, samt att få uppleva hur naturen är. Många ungdomar får inte uppleva den svenska vildmarken. Att få vara i naturen är mediterande i sig. Det finns djur som lider i vildmarken som kommer komma till mer användning av jakt än att lida tills de dör naturligt i skogen. 

Zymba:

Varför kan man inte hata någonting (som innebär att djur dör) utan att ha testat själv? Det låter som ett väldigt dåligt argument. "Jag har aldrig slaktat ett djur så jag kan inte säga att jag tycker det är hemskt".

Okej. Men jakt är helt enkelt något man måste uppleva för att begripa helt. På ytan säger det något annat än vad det är. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att skjuta levande, kännande, vackra varelser e ju kul!


   
SvaraCitera
Kudhos

Zymba:
+ sluta komma med argumentet att det är skonsammare än köttindustrin, jag har aldrig påstått något annat. Har tvärtom varit tydlig med det.

Såg detta efter jag hade skickade. Skriver på mobilen och käkade middag...


   
SvaraCitera