Aviseringar
Rensa alla

Jaktläger för unga - najs eller bajs?


Ämnesstartare

Jag är inte säker på om det är positivt att unga går på ett läger som innebär att döda andra levande varelser. Jag tror att jag anser att den typen av aktiviteter är bäst att låta vara tills man är äldre, för att ta ett beslut då. Det är trots allt andra liv det handlar om, och man bör ha full förståelse för vad det innebär innan ett engagemang startas. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Det är ett rätt trevligt sätt att umgås för den som tycker om att vara i naturen... gå upp bajstidigt... sitta och frysa flera jävla timmar på samma ställe... Men det är jävligt trevligt när laget sen träffas.


   
SvaraCitera
Kudhos

subhuman girl:

varför vill man inte det? jobbigt med alla hälsofördelar? det tar emot att göra någonting gott för miljön? att ta hänsyn till djuren känns onödigt?

och ja, det får man väl. men det är fortfarande helt analt. 

Folk ska få äta vad de vill. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos: Folk ska få äta vad de vill.

pax på att äta din förstfödda. 


   
SvaraCitera
Kudhos

subhuman girl:

pax på att äta din förstfödda. 

Ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

but that is not the way the samhälle funkar

Inte på alla plan, men här funkar absolut det argumentet 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig:

Inte på alla plan, men här funkar absolut det argumentet 

nej det gör det inte då det drabbar andra

NEMI:
Det är ett rätt trevligt sätt att umgås för den som tycker om att vara i naturen... gå upp bajstidigt... sitta och frysa flera jävla timmar på samma ställe... Men det är jävligt trevligt när laget sen träffas.

allt detta kan man göra som fågelskådare också


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: nej det gör det inte då det drabbar andra

Vilka andra drabbar det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig:

Vilka andra drabbar det?

Djuren, vilket ju är rätt självklart - men också samhället i stort då dessa ungar sedan ska växa upp och delta i samhället och träffa på oss andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Djuren, vilket ju är rätt självklart - men också samhället i stort då dessa ungar sedan ska växa upp och delta i samhället och träffa på oss andra.

Jakt går ut på att jaga och döda djur? Vad är problemet med det? Förstår inte riktigt vart du vill komma? Det är väl bra att unga får träffa nya människor som gillar att göra samma saker som en själv? Vad hör deras senare deltagande i samhället med saken att göra? De är väl inga problem med det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig:

Jakt går ut på att jaga och döda djur? Vad är problemet med det? Förstår inte riktigt vart du vill komma? Det är väl bra att unga får träffa nya människor som gillar att göra samma saker som en själv? Vad hör deras senare deltagande i samhället med saken att göra? De är väl inga problem med det?

Jag tycker att flera stycken här har skrivit rätt bra argument för varför det inte är speciellt etiskt eller främjande. Självklart ska man avliva djur som lider men här handlar det ju inte om det. Hade alla slakthus och djurindustrin avskaffats till förmån för jakt så vore det ju en annan sak men här handlar det om att mörda för att det är roligt. Och nej, att samlas i ett intresse är inte alltid bra då det helt beror på vad intresset är. Att dessa människor ses och får vänner är bra, sättet de träffas på är mindre bra.
Det blir det då deras gränser i tidig ålder flyttas när de får lära sig att att döda inte är en sådan stor grej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Jag tycker att flera stycken här har skrivit rätt bra argument för varför det inte är speciellt etiskt eller främjande. Självklart ska man avliva djur som lider men här handlar det ju inte om det. Hade alla slakthus och djurindustrin avskaffats till förmån för jakt så vore det ju en annan sak men här handlar det om att mörda för att det är roligt. Och nej, att samlas i ett intresse är inte alltid bra då det helt beror på vad intresset är. Att dessa människor ses och får vänner är bra, sättet de träffas på är mindre bra.
Det blir det då deras gränser i tidig ålder flyttas när de får lära sig att att döda inte är en sådan stor grej.

Det flesta argument här har vart ganska tramsiga. Ingen har påstått att man skjuter djuren för att dem lider. Man jagar väl för att det är kul? De lär sig inte att döda inte är en sådan stor grej utan de lär sig att ha kul med varann och att döda djur inte är en sån stor grej. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sägmig:

Det flesta argument här har vart ganska tramsiga. Ingen har påstått att man skjuter djuren för att dem lider. Man jagar väl för att det är kul? De lär sig inte att döda inte är en sådan stor grej utan de lär sig att ha kul med varann och att döda djur inte är en sån stor grej. 

Nej det var jag som skrev att det då alltid är rätt att skjuta så att djuret ej lider till döds men att detta ej handlar om det utan att döda för att det är roligt.
Det var precis det jag skrev, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
time
 time

Samtidigt som jag förstår var man kommer ifrån med argumentet att det är hemskt att döda djur så är jag väldigt tveksam till den inställningen eftersom köttindustrin är fullkomligt vidrig och där dör djuren ändå. Jag ser hellre att de djur som dör för att köttätare finns dör på ett skonsammare sätt, utan att fraktas och slaktas eller proppas med mediciner. Det är bättre för miljön också. Jag har väldigt många bekanta som jagar och nöjet ligger aldrig i att ta livet av något, snarare att motarbeta köttindustrin och få duka upp så ekologiskt som möjligt. Jag skulle själv inte kunna skjuta något (om det inte var ett djur som faktiskt var på väg att ta livet av mig, eller var kapabel till det, typ en t-rex eller ett vildsvin). 

Jag skulle gärna äta vegetariskt på heltid men jag är tyvärr överkänslig mot många av de saker som skulle kunna ersätta intaget av protein och därför är jag väldigt mån om att det kött jag äter är så skonsamt för miljön och djuren som det bara går.


   
SvaraCitera