Forumet - Jan Björklund: Skolk skrivs in i betygen.

Jan Björklund: Skolk skrivs in i betygen.

955 0 74
Björklund som är känd sedan tidigare av sina många förändringar av den svenska skolan kommer med ytterligare ett nytt förslag - Nu ska skolket skrivas in i betygen.

Onekligen är det ett problem att elever väljer att skolka, men frågan är om hur man tacklar problemet bäst. Det finns ju en anledning till att barn väljer att skola, och för en själv som skolat och känner andra skolkare så ligger förklaringen mestadels i att man antigen inte känner sig bekväm i skolan, eller att studietakten är för hög. Trots björklunds försök till att auktorisera den svenska skolan så är den med globala mått mätt rätt så flexibel, och enligt mig bör det ges mer valmöjligheter till att anpassa utbildning och skolväsendet till elevers behov.

Frågeställningar:

1. Vad tycker ni om Björklunds förslag.
2. Hans skolpolitik i övrigt.
3. Och vad detta få för konsekvenser?
4. Fria kommentarer.

Pressinbjudan.
(11 Maj, 15 min)

​http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2011/05/11/skolk-skrivs-skolbetyget

Skolk skrivs in skolbetyget

Skolk ska redovisas i terminsbetygen i gymnasiet i höst och i grundskolan från och med december 2012. Regeringen struntar i kritiken från bland andra Skolverket och Barnombudsmannen.

Regeringen tänker fatta beslutet att skriva in olovlig frånvaro i terminsbetygen i både grundskolan och gymnasiet.

– Det stora skolket är en av orsakerna till svensk skolas sjunkande kunskapsresultat. Min bedömning är att skolket kommer att minska nu, sa utbildningsminister Jan Björklund vid en presskonferens på onsdagen.

På gymnasiet sker införandet redan i höstterminsbetygen. När det gäller grundskolan börjar bestämmelsen gälla ett år senare, samtidigt som betygen införs i år 6.

Med beslutet går regeringen emot flera tunga remissinstanser, bland annat BO som vill ha mer stöd från skolans sida till elever med stor frånvaro. Även Skolverket är kritiskt och menar att frånvaroproblematiken är komplex och att det kan vara svårt att avgöra vad som är skolk.

Lärarförbundet har inte haft några invändningar så länge skolket inte förs in i elevernas slutbetyg. Och så blir det inte.


Spana också in:

internet:

det största hotet mot kunskapsbildning är frågan/inställningen "kommer det på tentan/provet?". betyg är ett sattyg från stenåldern och bör brännas på bål.


Hur ska du kunna visa någon annan att du faktisk kan det du utger dig för att kunna om du inte har något som kan intyga att du inte ljuger
internet:

men när det kommer till pedagogik så körs alla pedagoger över och man återvänder till en instrumentell pedagogik som inte ens kändes modern och fräsch på medeltiden


Fast nu har ju skolan varit de svenska pedagogernas experiment i flera decennium? Lärarens roll i klassrummet är borta och en massa FLUM om "elevdemokrati" i enlighet med pedagogernas önskan har lett till att svenska elever halkar efter mer och mer.

DNs Zaremba pekar ut en massa bra poänger i sin artikelserie om skolan och Wolodarskis ledare sammanfattar det rätt bra http://www.dn.se/ledare/signerat/vilsna-skolforskares-sallskap?rm=print
OF 5:

Hur ska du kunna visa någon annan att du faktisk kan det du utger dig för att kunna om du inte har något som kan intyga att du inte ljuger


ett betyg säger ingenting om vad du faktiskt kan. det är just det som är problemet.

Pickaboo:

Fast nu har ju skolan varit de svenska pedagogernas experiment i flera decennium?


nej, det har varit flera misslyckade politiska agendor, bara.

Pickaboo:

Lärarens roll i klassrummet är borta och en massa FLUM om "elevdemokrati" i enlighet med pedagogernas önskan har lett till att svenska elever halkar efter mer och mer.


problemet är att kvantifierade mätningar som betyg inte säger någonting om hur det faktiskt är, egentligen. allt är inte kvantifierbart, och då särskilt inte bildning.
internet:

nej, det har varit flera misslyckade politiska agendor, bara.


delvis absolut, men inte bara. pedagoger och pedagogisk forskning har faktiskt fått ett stort utrymme i utformningen av den svenska skolan. det märks inte minst i läroplanerna som har en helt annan "approach" (lolwtf) nu än ex. 50-talet där kunskapen gavs mer fokus (menar inte att 50-talet är drömscenariot). pedagogiken har förändrat skolan med goda avsikter såklart, men i praktiken har det visat sig fungera sämre.

internet:

problemet är att kvantifierade mätningar som betyg inte säger någonting om hur det faktiskt är, egentligen. allt är inte kvantifierbart, och då särskilt inte bildning.


vilka mätningar? betygen eller de internationella mätningar som säger att svenska elever suger? skulle kunskapen öka om vi tog bort betyg menar du? och hur skulle det nya omdömet (?) se ut?