Aviseringar
Rensa alla

Jan Björklund: Skolk skrivs in i betygen.


Ämnesstartare

Björklund som är känd sedan tidigare av sina många förändringar av den svenska skolan kommer med ytterligare ett nytt förslag - Nu ska skolket skrivas in i betygen.

Onekligen är det ett problem att elever väljer att skolka, men frågan är om hur man tacklar problemet bäst. Det finns ju en anledning till att barn väljer att skola, och för en själv som skolat och känner andra skolkare så ligger förklaringen mestadels i att man antigen inte känner sig bekväm i skolan, eller att studietakten är för hög. Trots björklunds försök till att auktorisera den svenska skolan så är den med globala mått mätt rätt så flexibel, och enligt mig bör det ges mer valmöjligheter till att anpassa utbildning och skolväsendet till elevers behov.

Frågeställningar:

1. Vad tycker ni om Björklunds förslag.
2. Hans skolpolitik i övrigt.
3. Och vad detta få för konsekvenser?
4. Fria kommentarer.

Pressinbjudan.
(11 Maj, 15 min)

​ http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2011/05/11/skolk-skrivs-skolbetyget

Skolk skrivs in skolbetyget

Skolk ska redovisas i terminsbetygen i gymnasiet i höst och i grundskolan från och med december 2012. Regeringen struntar i kritiken från bland andra Skolverket och Barnombudsmannen.

Regeringen tänker fatta beslutet att skriva in olovlig frånvaro i terminsbetygen i både grundskolan och gymnasiet.

– Det stora skolket är en av orsakerna till svensk skolas sjunkande kunskapsresultat. Min bedömning är att skolket kommer att minska nu, sa utbildningsminister Jan Björklund vid en presskonferens på onsdagen.

På gymnasiet sker införandet redan i höstterminsbetygen. När det gäller grundskolan börjar bestämmelsen gälla ett år senare, samtidigt som betygen införs i år 6.

Med beslutet går regeringen emot flera tunga remissinstanser, bland annat BO som vill ha mer stöd från skolans sida till elever med stor frånvaro. Även Skolverket är kritiskt och menar att frånvaroproblematiken är komplex och att det kan vara svårt att avgöra vad som är skolk.

Lärarförbundet har inte haft några invändningar så länge skolket inte förs in i elevernas slutbetyg. Och så blir det inte.


   
Citera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

4. Fria kommentarer.

ja vill nt d


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är intressant att i det ena argumentet så ska skolan främja kunskap, och kunskap enbart. i nästa argument så ska något fullständigt orelaterat, i detta fall närvaro, skrivas in i betygen.

på tal om flumskola, liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HOTELLVÄTTE MED BJÖRKLUND DÖ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

låter ej så bra


   
SvaraCitera

jag tycker det är ganska fascinerande att man inom de flesta områden litar på "forskning och framsteg" men när det kommer till pedagogik så körs alla pedagoger över och man återvänder till en instrumentell pedagogik som inte ens kändes modern och fräsch på medeltiden.

min slutsats är att jan björklund gillar robotar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

min slutsats är att jan björklund gillar robotar.

Jag tror att jan björklund är en robot.
Reinfeldt också.


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

Jag tror att jan björklund är en robot.
Reinfeldt också.

det är inte förenligt med min uppfattning om att de älskar makt. robotar gör bara som de blir tillsagda, jan björklund gör som han gör för att han är ond.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

robotar gör bara som de blir tillsagda, jan björklund gör som han gör för att han är ond.

eller för att onda reinfeldt och borgen bestämmer det.
De känns däremot ungefär som ödlor. Ungefär som Bush. Hypnotisera kan de också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det ska ju inte stå i slutbetyget = påverkar inte så jävla mycket egentligen, bara att föräldrar får mer koll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser inget egenvärde i närvaro, så dålig idé.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ta bort närvaron.
Hotellvätte med den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ser inte problemet med att det framgår om man är arbetsskygg eller ej. Är ju bara ett bra komplement till resten av betygen.


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

De känns däremot ungefär som ödlor.

ja. hemliga ödlor styr världen. shapeshifters är de också.

OF 5:

Är ju bara ett bra komplement till resten av betygen.

avskaffa betyg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

avskaffa betyg

då kan man lika gärna avskaffa skolan och gå tillbaka till 100% lärlingsutbildningar, de blir inte ett dugg bättre så. eller jo folk kanske faktiskt börjar arbeta istället för att plugga tills dem är 30


   
SvaraCitera