Aviseringar
Rensa alla

Jan Guillou goes objektiv = Sverigedemokraterna har ingen dold agenda och är inte rasister


Ämnesstartare

Ingen har väl missat Jan Jan Guillous och Aftonbladets nya storsatsning i form av en omfattande granskning av Sd?
Jan har i alla fall följt Sd:s partiledare land och rike runt, skrattat gott och haft allmänt trevligt med den "moraliska och sympatiska" (Jans egna ord) partiledaren Jimmie Åkesson. Jan har också klargjort att partiets historia (som var och varannan "kritisk" journalist alltid tar upp) är ointressant. Vidare menar han att Mona Sahlin gjorde bort sig totalt när hon debatterade med Åkesson för några år sedan.

Jag måste säga att jag är förvånad över att Jan nu väljer att totalsåga alla andra vänsterextrema journalister som genom åren försökt utmåla Sd som en rasistisk sekt. Det han förmedlar, är att han mötte ett helt vanligt parti fyllt av hederliga arbetare.

Eloge till Gullou och Aftonbladet, som nu inte längre är rikets största äckelblaska. Den positionen har istället Expressen, med sin senaste lögnaktiga smutskastningkampanj mot Sd om ett påhittat rån, fått ta över.

I övrigt känns Jans rapportering medelmåttig till dålig, i vanlig ordning. Men jag är imponerad över att en sån gammal räv-kommunist lyckades hålla sig ganska objektiv och saklig i sitt reportage.

http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&id=1608706

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4449732.ab


   
Citera

Ok, väänta nu. Pratar Jan Guillou bra om sverigedemokraterna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag är fan fascinerad[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leverpastejmedgurka:

Ok, väänta nu. Pratar Jan Guillou bra om sverigedemokraterna?

Tja, jag kan inte tolka det på annat sätt.
"Hyggligt mittenparti", "Intelligent och moralisk partiledare", "inte rasistiskt", "ingen dold rasistagenda", "hederliga arbetare som medlemmar".

Lite av en milstolpe är det helt klart. En av de första ganska rättvisa granskningarna av Sd, utförd av en gammal kommunist och lögnare.
Det Jan egentligen menar är dock att Sd är mycket "farligare" än vad den "intellektuella" vänstern någonsin kunnat fantisera om. Det är inget extremt parti, det är helt vanligt folk som har "farliga" åsikter.


   
SvaraCitera

Alltså, har jag missat något om varför Jan Guillou skulle vara värd att lyssna på överhuvudtaget? Jag har i alla fall aldrig hört honom säga något vettigt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lol

Prova att tänka lite medans du läser artiklarna. Han är ju så sardonisk att det stinker lång väg. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

karl SS on:

Prova att tänka lite medans du läser artiklarna. Han är ju så sardonisk att det stinker lång väg.

Det ändrar inte någonting av hans betraktelser, annat än att han bestämt sig för att förakta partiet från början. I radioinslaget är han dessutom inte hånfull för 5 öre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känns rätt skumt att Jan Guilou skriver posetiva saker om SD i aftonbladet, riktigt skumt... [chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Det ändrar inte någonting av hans betraktelser, annat än att han bestämt sig för att förakta partiet från början. I radioinslaget är han dessutom inte hånfull för 5 öre.

[zzz]


   
SvaraCitera

Jag vet inte om antingen jag eller du missuppfattat Jans skrivelse helt och hållet - men den tolkningen jag gjorde var som följande:

Han utmålade Sverigedemokraterna som ena stollar med konspirationsteorier som som i sitt egenpåhittade martyrskap kämpade emot ett helt Sverige som inte kan se den dolda fiende som de ser. Hånfull är han konstant, om än inte rakt ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Jan har i alla fall följt Sd:s partiledare land och rike runt, skrattat gott och haft allmänt trevligt med den "moraliska och sympatiska" (Jans egna ord) partiledaren Jimmie Åkesson.

Jan Guillou har alltid varit ett riksmongo, vad kan man vänta sig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

med sin senaste lögnaktiga smutskastningkampanj mot Sd om ett påhittat rån, fått ta över.

Nu blev jag dock nyfiken. Länka snäälla?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

”Det kanske allra viktigaste var att vi slog fast principen om en öppen svenskhet, att det ska vara möjligt för människor med ursprung i andra länder att bli svenskar. Svenskheten sitter inte i hudfärgen utan i dina värderingar och ditt beteende.”

Var det inte nyss någon undersökning som visade att väldigt många SD:are påstod motsatsen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Jan Guillou har alltid varit ett riksmongo, vad kan man vänta sig?

Instämmer. förvånas därför över att han gjort en korrekt bedömning av partiets ordförande.

Stringburka:

Nu blev jag dock nyfiken. Länka snäälla?

Orkar inte, googla [wink]
De fick i alla fall kommentaren "lämna väskan" till rån och olaga hot [bigsmile]

Stringburka:

Var det inte nyss någon undersökning som visade att väldigt många SD:are påstod motsatsen?

Det är paretiets officiella linje.

Hampie:

Han utmålade Sverigedemokraterna som ena stollar med konspirationsteorier som som i sitt egenpåhittade martyrskap kämpade emot ett helt Sverige som inte kan se den dolda fiende som de ser. Hånfull är han konstant, om än inte rakt ut.

Klart han gjorde, han är ju trots allt en vänsterextrem tomte. Men jag finner ändå hans raportage vara ganska objektivt och bra, eftersom han slår fast att Sd varken är rasistiskt eller har någon dold agenda.


   
SvaraCitera