Aviseringar
Rensa alla

Jan kallberg: Femton år och 10 missar med EU


Ämnesstartare

​Politiskt inkorrekt

DagensP​S

Nu med snart femton år med EU kan man bara konstatera att det var en och annan grej "Ja till EU", Moderaterna och Socialdemokraterna missade att säga. Fast valet vann man ju och det är det enda som räknas. Här är tio grejer man missade.

Nu i efterhand. Vem har tjänat på EU? Mer än knarklangare, arbetsskygga bönder och uttjänta politiker?

1. Enligt Brå har priset på amfetamin och andra tunga droger sjunkit till decimaler av vad det var på gatan före EU, fria gränser gör att narkotika strömmar in och tullen läggs ned. "Den fria rörligheten för varor" visar sig för "stenade" ungdomar och deras föräldrar.

2. "Vi kommer alla att få det bättre med EU" var en av de mest omsatta meningarna i EU-valet. Ingen jag känner har fått det bättre med EU. Har du?

3. Före EU var prostitutionen i Sverige begränsad. Den organiserade prostitutionen med hallickar, trafficking och bordeller var en av de första europeiska exporterna vi fick. Sexindustrin är den nya industrietablering Sverige har fått ut av EU. Sexköp och kvinnoförnedring leder till stigande antal sexualbrott.

4. Enligt de snart femtonåriga valpamfletterna: "Subsidiaritetsprincipen innebär att beslut skall fattas på den lägsta effektiva nivån". Demokratin skulle öka, människor skulle få mer att bestämma om och friheten skulle blomstra. Vi hade mer att säga till om i Sverige under karolinska enväldet. Det enda som inträffat är att demokratin tvärdog.

5. Med EU skulle skatterna sjunka till mänskliga nivåer. Persson sa att han måste höja skatterna för att "skydda välfärden". Reinfeldt talar om reformutrymme han aldrig utnyttjar att sänka skatterna med. I dag är det svenska skattetrycket 50 procent. Valboskap eller rödbrokig boskap, Persson och Reinfeldt vet hur man masserar ut sista droppen ur spenen.

6. Lobbyisterna bjuder på konjak, paté och kräftstjärtar - och sedan får man som man vill. Enligt EU går halva budgeten till bönder. För att hålla 1 procent arbetslösa bönder, som borde stå med kölapp på arbetsförmedlingen, med en arbetsfri bekväm medelklasstillvaro. Vi har uteliggare, hemlösa och sociala problem i samhället. Jordbruksstödet är ett hån. Låt arbetslösa bönder vara just arbetslösa.

7. Korruptionen var obefintlig i Sverige, så gott som, före Sveriges EU-inträde. Vin och sprit skulle få en öppen och ärlig fri marknad med EU. I stället blev det en sluten, centralstyrd och korrupt marknad med som vanligt Systembolaget som motorn i korruptionsmaskineriet.

8. EU:s konkurrensmyndighet försökte slå ihjäl Ryanair som flyger billigt från små flygplatser som svenska Västerås för att de konkurrerar med kolosser som Air France. Ingen fri konkurrens på en öppen marknad, i stället hyckleri, lobbyism och tvång för människor att betala mer för mindre. Konkurrensmyndigheterna används för att skydda intressen - som borde konkurrensutsättas.

9. Vi har fått sämre mat och produkter, och ingen uppföljning av vad de innehåller, och man får vara tacksam för en kadaverfri bulle. Bekämpningsmedel som har varit förbjudna i Sverige är godkända i EU och därmed kan vi inte hindra att de sprids.

10. "Med EU tryggas jobben". Jovisst. Inte sedan 1920-talet har det varit så lätt att få sparken eller petas från ett jobb i Sverige som nu. Folk i alla branscher projektanställs, vikarierar och kastas runt utan arbetstrygghet.

Frågeställningarna.

Vilken punkt reagerade ni starkast på?
Vad tycker ni om EU? (fri diskussion)
Jan Kallenberg. rätt eller fel?

Personligen reagerade jag starkast på.. 3,4,6,8


   
Citera

du har inga trovärdiga källor på allt va?


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

Blivande_japan:

du har inga trovärdiga källor på allt va?

Jan Kallberg är utlandssvensk, Ph.D. Cand. i Public Affairs och M.A. Political Science, University of Texas at Dallas, JK/LL.M., Stockholms Universitet. Tidigare svensk reservofficer. Har skrivet flera böcker och bloggar på kallberg.blogs.com.

Ergo: Sming har inte skrivit artikeln.


   
SvaraCitera

JLm:

Ergo: Sming har inte skrivit artikeln.

och? när man är välutbildad behöver man inte använda källor, eller hur menar du?


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

Blivande_japan:

och? när man är välutbildad behöver man inte använda källor, eller hur menar du?

Du kan själv se, att författaren inte angett källor i någon av artiklarna; det är då ganska otroligt, att Sming skulle sitta inne med Jan Kallbergs källor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller du med om alla punkterna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja tanken med EU är väll i grund och botten bra, men den förutsätter ju att människor är något de inte är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JLm:

Du kan själv se, att författaren inte angett källor i någon av artiklarna; det är då ganska otroligt, att Sming skulle sitta inne med Jan Kallbergs källor.

Blivande_Japan är ett troll, bara att ignorera. Han är inte dummare än att han förstår att jag inte skulle hålla inne med fakta. Det är väl mer att han tycker om att säga emot mig. För sakens skull, eller för att jag är en meningsmotståndare som många medlemmar gillar att hacka på. Och när det inte finns något att anmärka på så uppfinner han ett.

Rödingajävel:

Håller du med om alla punkterna?

Då jag inte har någon eller någon större insikt i samtliga punkter så kan jag inte säga att jag håller med honom. Men vilka punkter jag reagerade starkast på kan du läsa i TS.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Då jag inte har någon eller någon större insikt i samtliga punkter så kan jag inte säga att jag håller med honom. Men vilka punkter jag reagerade starkast på kan du läsa i TS.

Tänkte mest ifall du håller med hans problemformuleringar. Upplever du det som att han har rätt i dem, oavsett om det stämmer eller inte?


   
SvaraCitera