Aviseringar
Rensa alla

Janne Josefsson: "Min erfarenhet inom public service är att det finns en stor majoritet av rödgröna."


Ämnesstartare

http://www.expressen.se/gt/janne-josefsson-sa-rostar-jag-i-valet-2014/

Är det sunt att en "oberoende" nyhetskanal som SVT har så många vänstersympatisörer?

Janne får ofta kritik för att han är för ärlig och tar upp frågar som resten av journalistkåren har stämplat "ej PK" på. Och när han tar upp de frågorna, till exempel invandringens kostnader eller kritik mot en viss typ av feminism, så får han ofta massiv kritik av medieetablissemanget.

Som alla vet måste man tycka på ett visst sätt i dagens Sverige för att inte bli uthängd i media och tillrättavisad.

Janne röstar för övrigt blankt - ett föredöme för alla seriösa journalister som inte bara kör med agendajournalistik.

Jag tycker han är Sveriges överlägset bästa journalist, för han vågar ta i ALLA sorts frågor.


   
Citera

Janne josefsson är hitler


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:
Janne josefsson är hitler

Det här är en seriös tråd.

Thank you for your co-operation.


   
SvaraCitera

Spelar det någon roll? Ska vi börja kvotera in politiska åsikter med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronotomi:
Spelar det någon roll? Ska vi börja kvotera in politiska åsikter med?

Med tanke på medias vänstervinkling (det finns det forskning på) så kan man fråga sig om SVT borde använda slogan "oberoende". De är ju inte oberoende.

OK med TV4 eller Aftonbladet som alla vet står till vänster, eller Expressen som står till höger, men SVT gör ju jävligt stor grej av att de alltid är så mycket trovärdigare än alla andra... och så domineras deras personal av vänstersympatisörer.


   
SvaraCitera

Det är omöjligt att driva en neutral Public Service med den ambitionen och vi borde antingen lägga ner tramset eller fortsätta driva i liten skala för samhällsinformation och nyhetsrapportering.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

ja, det är ju inte som att public service försöker tona ned de dragen i sitt arbete. Public service som ide kommer aldrig kunna bli opolitiskt. Därför bör det inte finansieras på det sätt som det gör heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:
Det är omöjligt att driva en neutral Public Service med den ambitionen och vi borde antingen lägga ner tramset eller fortsätta driva i liten skala för samhällsinformation och nyhetsrapportering.

Jag tycker det räcker med att de slutar kalla sig för oberoende och opartiska.


   
SvaraCitera

bertrimmarpåstjärt: Jag tycker det räcker med att de slutar kalla sig för oberoende och opartiska.

De får driva vad de vill om det inte tvingas in pengar eller används skattemedel. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

De får driva vad de vill om det inte tvingas in pengar eller används skattemedel. 

Det är sant, det är helt sjukt att det ska vara en obligatorisk  avgift - riktig kommunistvarning.


   
SvaraCitera

bertrimmarpåstjärt: Janne röstar för övrigt blankt - ett föredöme för alla seriösa journalister som inte bara kör med agendajournalistik.

Tror att man definitivt bör erkänna journalister subjektivitet och att de också har egna värderingar. Tycker därför att de i egenskap av privatpersoner bör rösta på vilket parti de vill. I sitt arbete bör de dock syna och kritisera likvärdigt, utifrån bästa möjliga förmåga. Det hade varit mer önskvärt med större politisk balans inom journalistkåren, så hade subjektiviteten kunnat slås ut något.


   
SvaraCitera

bertrimmarpåstjärt: Med tanke på medias vänstervinkling (det finns det forskning på) så kan man fråga sig om SVT borde använda slogan "oberoende". De är ju inte oberoende.

Finns det forskning som visar att SVT, eller public service överlag, är vänstervinklad? Alltså att själva rapporteringen är det, inte att journalisterna till övervägande del är vänstersympatisörer, för det är ju inte samma sak...


   
SvaraCitera

Det är väl knappast en nyhet för någon insatt att public service och media i stort i Sverige är otroligt vänsterpolitiserat vilket leder till en väldigt skev och vinklad samhällsbevakning, med undantag av några få ledarsidor?


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Tror att man definitivt bör erkänna journalister subjektivitet och att de också har egna värderingar. Tycker därför att de i egenskap av privatpersoner bör rösta på vilket parti de vill. I sitt arbete bör de dock syna och kritisera likvärdigt, utifrån bästa möjliga förmåga. Det hade varit mer önskvärt med större politisk balans inom journalistkåren, så hade subjektiviteten kunnat slås ut något.

En inkvotering av 12% sverigedemokrater på SR och SVTs samhällsredaktioner hade ju suttit fint.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra:

Finns det forskning som visar att SVT, eller public service överlag, är vänstervinklad? Alltså att själva rapporteringen är det, inte att journalisterna till övervägande del är vänstersympatisörer, för det är ju inte samma sak...

Ja, det gör det. Jag kommer tusan inte ihåg var, men jag har själv läst igenom PDF-filen så jag vet att den finns. Man kunde bland annat se vilka partier som omnämns mest samt vilka partier som omnämns i mest positiva ordalag.

Jag kommer ihåg att M var det parti som fick överlägset flest negativa artiklar, medan MP och F! nästan bara omnämndes i positiva ordalag.

Rapporten visade även skillnader mellan olika tidningar och tv-kanaler. SVT var de som var mest objektiva.

Om någon vet var rapporten finns får ni gärna länka.


   
SvaraCitera