Aviseringar
Rensa alla

Jantelagen och den grå massans


My dreams are her:

Jantelagen??? (Du röstade på detta alternativ)

fenomenet finns i väldigt många kulturer, på engelska är termen för det är "tall poppy syndrome", vilket i sin tur är hämtat från en bok av aristoteles. i nederländerna finns "maaiveldcultuur", vilket har ungefär samma innebörd.

det är ett riktigt fenomen, det finns, men att det skulle vara specifikt skandinaviskt snarare än allmänmänskligt ställer jag mig tvekande till. jag säger som strindberg: ”avundsjuka [eller i det här fallet: jantelagen] är överklassens ord för rättskänsla”.


   
SvaraCitera

håller med strindberg


   
SvaraCitera

dazed:

moderater brukar ogilla den således är den bra.


   
SvaraCitera

mammon:

”avundsjuka [eller i det här fallet: jantelagen] är överklassens ord för rättskänsla”.

du är som ett uppslagsverk det är bra
du skriver bra saker det är bra


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

du är som ett uppslagsverk det är bra
du skriver bra saker det är bra

tack! nu känner jag mig bra.


   
SvaraCitera

mammon:

tack! nu känner jag mig bra.

vad bra för det var meningen


   
SvaraCitera

du förtjänar det


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Ja och jag gillar den (Du röstade på detta alternativ)

Eftersom jag ser Jantelagen som en sorts regel för "var ödmjuk för helvete". Och just ödmjukhet är den i särklass viktigaste egenskapen alla människor bör ha enligt mig.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Ja och jag gillar den (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Nej inte vad jag vet (Du röstade på detta alternativ)

Rödingajäveln:

Folk som gnäller över jantelagen är alltid dumma i huvudet och sura för att de inte kan bete sig och vara hur sviniga som helst utan att få skit för det.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Ja och jag gillar den (Du röstade på detta alternativ)

Budolicious:

Eftersom jag ser Jantelagen som en sorts regel för "var ödmjuk för helvete". Och just ödmjukhet är den i särklass viktigaste egenskapen alla människor bör ha enligt mig.

Word! Väldigt viktig egenskap i alla fall!

Det är ett fåtal som kommer undan med att inte vara ödmjuka, och det är oftast extremfall. Extremfall med en förmåga att lägga fram det på ett sätt som ändå gör att det fungerar.

Rödingajäveln:

Folk som gnäller över jantelagen är alltid dumma i huvudet och sura för att de inte kan bete sig och vara hur sviniga som helst utan att få skit för det.

Ett till word!

Och det finns få saker som är mindre attraktivt än folk som är så höga på hur bra dom är på något att det bara är tragiskt. Visst, det är bra att känna till sina egna styrkor, men det skadar inte att vara ödmjuk.

Gör jag något bra hör jag det hellre det från andra än hyller mig själv till skyarna. Det känns bara patetiskt och onödigt. Är man så rädd att ingen ska märka att man gjort något bra, då har man:

1. Inte gjort något bra.
2. Dåligt självförtroende och försöker bekräfta sig för andra, av rädsla att inte få någon bekräftelse om ingen skulle säga något om det man gjort.


   
SvaraCitera

Tobbish:

Det är ett fåtal som kommer undan med att inte vara ödmjuka

Ah, Jan!!!


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Ja och jag gillar den (Du röstade på detta alternativ)

Budolicious:

Eftersom jag ser Jantelagen som en sorts regel för "var ödmjuk för helvete". Och just ödmjukhet är den i särklass viktigaste egenskapen alla människor bör ha enligt mig.


   
SvaraCitera

Tycker inte det verkar finnas kvar. Men tycker det lät bra, kanske aningen extremt och hardcore om man tar lagen allt för hårt.

Men idag lär sig ungdomar bara att de ska ha "bra självkänsla" och "bra självförtroende" och bara "ta för sig". Sånt borde ses som negativt.


   
SvaraCitera

SaltaKätzchen:

Tycker inte det verkar finnas kvar. Men tycker det lät bra, kanske aningen extremt och hardcore om man tar lagen allt för hårt.

Men den är inte att tas bokstavligt. Dom som gör det har missuppfattat innehållet. Det handlar som andra redan sagt, att man inte ska se ner på någon utan vara ödmjuk. Och det går direkt att hörröra till hur man levde i hela norden på tiden när lagen stiftades: Det var folkfattigt och kargt klimat. Resurserna var begränsade och dom kunde inte spenderas på att upprätthålla schismer mellan varandra. Utan man vart tvunget att hålla ihop och hjälpa varandra så gott det gick.


   
SvaraCitera