Aviseringar
Rensa alla

Jazz-älskare.


Ämnesstartare

Jag tycker det här behövs grovt.
Här samlas alla fina jazz-älskare och skriver av oss och tipsar varandra om bra jazzmusiker och räknar upp våra favoriter, typ lite såhär "give and learn"!

Själv så är nog mina absoluta favoriter Johnny Hartman, Earl Hines, John Coltrane och den odödlige Miles Davis!


   
Citera
Ämnesetiketter

Finns ingen bättre, synd bara att han typ bara gjort två låtar ;D


   
SvaraCitera
time
 time

Gillar min pappa. [blush]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Gillar min pappa.

Det är du förmodligen ensam om[blush]


   
SvaraCitera
time
 time

elhamdulillah:

Det är du förmodligen ensam om

Nä, de där tokiga japanerna gillar honom också [blush]


   
SvaraCitera

john coltrane och miles davis är väldigt bra musiker, men en personlig favorit är gil scott-heron, speciellt skivan winter in america med brian jackson, men det kanske mer räknas som neo soul eller nått.
Sen är head hunters med herbie hancock väldigt bra.
Ett lite mer okänd band som är jävligt bra är cortex, franskt jazzband. Deras skiva och även låt Tropeau Bleu är grym (tack mf doom hehehe), men det kanske inte heller riktigt räknas som jazz.


   
SvaraCitera

tom waits är lite jazzig ibland, enda kontakten jag har med genren


   
SvaraCitera

Sun Ra är nog min absoluta favorit men när det kommer till mer traditionell jazz så ligger Joe Pass bra till.


   
SvaraCitera

Thelonious Monk, Charlie Parker, Sonny Rollins, Charles Gayle och John Coltrane är mina favoriter. Diggar Miles Davis jazzfunk mer än den tidiga bebopen.

Lounge Lizards är ett jävligt bra jazzband som har spelat tillsammans med Tom Waits (medlemmarna Marc Ribot & John Lurie iallafall)


   
SvaraCitera

Är inte jätteinsatt i jazz. Lyssnar väl på Billie Holiday ibland.

Brukar dock tvångsmatas med funk, jazzfunk, jazz, och annat liknande av en kompis, så jag har fått upp vanan för att lyssna på det.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera
Noak_

Stort fan av Fri- och Avant Garde Jazz. Experimentell Big Band är också en favoritgenre. Lite olika bra grejer som fanns på youtube:


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera