Aviseringar
Rensa alla

Jehovas vittne


Misael

Gloria:

Här kan du hitta mycket information:
\\"Hur kan blod rädda ditt liv?\\"

\"Blodets verkliga värde\"

[y]


   
SvaraCitera
Gloria

I många fall får dom som tar emot blodersättningsmedel bättre läkarvård, därför att läkarna måste vara mera omsorgsfulla när de opererar utan blod.

Många läkare tar inte själva emot blod, därför att dom är så väl insatta i riskerna!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gloria:

Många läkare tar inte själva emot blod, därför att dom är så väl insatta i riskerna!

Det där känns mer som en dålig ursäkt faktiskt. Jag har praktiserat i blodlabb och säkerhetsrutinerna kring hantering och testning av blodet är verkligen rigorösa.


   
SvaraCitera
Gloria

Ökänd:

testning av blodet är verkligen rigorösa.

Testar man om blodet är smittat av borrelia t.ex.?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gloria:

Testar man om blodet är smittat av borrelia t.ex.?

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1600


   
SvaraCitera
Gloria

Ökänd:

testning av blodet är verkligen rigorösa.

För några timmar sedan pratade jag med min väninna som tillsammans med sin make blev fråntagen vårdnaden om sitt nyfödda barn för många år sedan. Barnet hade för lågt blodvärde och man pumpade blod i den lilla flickan. Hennes hjärna svällde upp och hon blev gravt CP-skadad.

Dom som fått blodtransfusion fram till år 1992, minns inte fr.o.m. när, testas nu för Hepatit C, ifall dom fått det genom blodtransfusion. Dom har inte fått svar ännu ifall deras dotter fick det eller inte (genom blodtransfusionen).

Betr. borrelia, läs och begrunda:

\"Finns Borrelia bakom kroniska sjukdomar?\"


   
SvaraCitera
Gloria

Dessvärre är borreliatesterna i Sverige otillförlitliga. Ca 40% chans att du får veta sanningen.

\"Test missar borrelia\"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gloria:

Dom som fått blodtransfusion fram till år 1992, minns inte fr.o.m. när, testas nu för Hepatit C, ifall dom fått det genom blodtransfusion. Dom har inte fått svar ännu ifall deras dotter fick det eller inte (genom blodtransfusionen).

Man testar blod för Hepatit C och har gjort det i många år. Risken att ådra sig en farlig sjukdom genom moderna blodtransfusioner här i Sverige är närapå försvinnande liten.

Gloria:

Dessvärre är borreliatesterna i Sverige otillförlitliga. Ca 40% chans att du får veta sanningen.

Säkert är det så, men såvitt jag förstår finns inga kända fall (i alla fall inte i det här landet) där borrelia smittat via blodtransfusion. Då har man ändå gjort tester som visat att kanske 5% av blodgivarna bär på sådana antikroppar.


   
SvaraCitera
Gloria

Ökänd:

Man testar blod för Hepatit C och har gjort det i många år.

Tydligen har man missat före 1992 för nu testar man alla som fått blodtransfusion före det året.

Ökänd:

finns inga kända fall

Nej du, många har inte en susning till misstanke att dom kan ha borrelia, i synnerhet inte om dom aldrig haft fästingbett/ring. Och skulle dom mot förmodan misstänka att dom kan ha fått det från blodtransfusion, skulle dom knappast hitta en läkare som är villig att testa dom överhuvudtaget på dom premisserna. Och skulle dom trots allt få göra testet, så är det som sagt, otillförlitligt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gloria:

Tydligen har man missat före 1992 för nu testar man alla som fått blodtransfusion före det året.

Ja...och det är...*räknar* 16 år sedan.

Ingen vård är 100% riskfri, någonsin. Om du ska resonera konsekvent där, så får du nästan ställa dig utanför vården helt och hållet och försöka bota dig själv med friska örter eller utspätt vatten eller något istället. Risken att du dör av att en sjuksyrra råkar ge dig tredubbel dos medicin när du ligger på intensiven efter en bilolycka, är väl ungefär lika stor om inte större än att det är något knas med blodet du får vid 16-timmarsoperationen av ditt söndertrasade ben.

Gloria:

Nej du, många har inte en susning till misstanke att dom kan ha borrelia, i synnerhet inte om dom aldrig haft fästingbett/ring.

Gloria:

skulle dom knappast hitta en läkare som är villig att testa dom överhuvudtaget på dom premisserna. Och skulle dom trots allt få göra testet, så är det som sagt, otillförlitligt!

Jaha, så du menar att borrelia skulle inta en särställning där? Att man skulle spendera massor av pengar på att testa blod för HIV, syfilis, Hepatit C och allt möjligt, men just borrelia väljer man att strunta i? Just där är det tvärnit och mygel och är det nån som klagar så ser man till att vederbörande håller käften istället för att försöka åtgärda problemet? Jamen det låter ju oerhört logiskt och konsekvent...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gloria:

Testar man om blodet är smittat av borrelia t.ex.?

Frågan är väl snarare om Borriello testas?
Image


   
SvaraCitera

Misael:

Din åsikt är inte relevant i den här tråden.

tråkigt att du anser det 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska kolla varför jag inte tar emot pm,
När det gäller blodtranfusioner så har jag hittat en del, om varför de inte vill ta emot blod och det så det behöver jag inget mer om.
Men om det är någon jehovas vittne här får ni gärna maila mig pigge@hotmail.com. Det handlar också om hur t.ex. sjukhusen skulle vara om de var anpassade enbart till jehovas vittne, om något skulle förändras.
Det handlar också om vad de tror angående varför man bli sjuk, om det är en ren slump om vem som blir sjuk eller om det är ett straff.


   
SvaraCitera
Misael

Herjarn:

tråkigt att du anser det 🙂

Inte alls. Du varken sympatiserar med tron eller är ett Jehovas vittne alltså är din åsikt irrelevant i tråden i och med att TS söker ett JV att fråga. Inte dig. [smile]


   
SvaraCitera
Misael

rogeflikkan:

Ska kolla varför jag inte tar emot pm

Kanske Gloria eller irenemaria kan ta det här. Jag har verkligen fullt upp i helgen och nästa vecka med psykologiprov, nationella provet (2 omgångar) i Engelska B + läsa på om buddhismen. Får du inget svar får du väl hojta till igen. [smile]


   
SvaraCitera