Aviseringar
Rensa alla

Jehovas vittnen


Ämnesstartare

Jag går i samma klass som ett Jehovas vittne. Den senaste tiden har det ploppat upp lite frågor kring just den sekten. Lite speciellt då jag länge haft många fördomar kring Jehovas. Tycker att de är väldigt obehagliga och väldigt konstiga.

Den personen påstår i alla fall att han tror på andar och demoner och sådant, samtidigt som han är ett Jehovas vittne. Är det verkligen troligt? Kan man som ett vittne ha två trosuppfattningar?

Deras liv verkar vara väldigt korrekt i sig. Han klär sig väldigt anständigt och beter sig anständigt.

Han har även helt olika åsikter om allt, vilket säkerligen beror på hans tro, och verkar bara umgås med Jehovas vittnen. Är det så att man som ett vittne av olika skäl inte kan, eller vill umgås med 'normala' människor pga att de inte tycker att 'vi' är tillräckligt anständiga?

Något Jehovas vittne (eller fd vittne) här som kan berätta lite om hur eran syn på 'vanliga' människor är?


   
Citera

Angående att han tror på andar är ju inte konstigt. Du vet säkert att Jesus drev ut onda andar ur människor. Då måste de ha funnits också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blir nog för jobbigt att umgås med människor utanför församlingen iom att de blir ihjälmobbade av alla som är normalt funtade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

känner en tjej som är jehovas hon är jättesmart rolig trevlig osv man kan inte tro att hon är jehovas. det är synd att hon är det tycker jag men kan inte göra nått åt det direkt.


   
SvaraCitera

anooonymous:

Den personen påstår i alla fall att han tror på andar och demoner och sådant, samtidigt som han är ett Jehovas vittne. Är det verkligen troligt? Kan man som ett vittne ha två trosuppfattningar?

Enligt Bibeln skapade Gud änglar varav en del avföll från honom och blev till det som kallas demoner. Enligt JV:s tro kan demoner ge upphov till det som kan verka vara andar i avsikt att skrämma t ex. Så den uppfattningen är inte så konstig för ett JV.

anooonymous:

Är det så att man som ett vittne av olika skäl inte kan, eller vill umgås med 'normala' människor pga att de inte tycker att 'vi' är tillräckligt anständiga?

JV påstår att "hela världen befinner sig i Satans våld". Det betyder i praktiken alla människor utanför JV. Dom anser att umgänge med "världsliga" kan utgöra en risk för deras "andliga hälsa". Därför håller sig JV ofta till den egna gruppen.

Tilda1988:

blir nog för jobbigt att umgås med människor utanför församlingen iom att de blir ihjälmobbade av alla som är normalt funtade

Kan man inte vara normalt funtad om man är ett JV. Hur kan då ett JV ta sig ur församlingen till den "normala" världen? Av vilken anledning ska man mobba ihjäl någon för att dom råkar vara uppfostrade i en destruktiv sekt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

döög:

känner en tjej som är jehovas hon är jättesmart rolig trevlig osv man kan inte tro att hon är jehovas. det är synd att hon är det tycker jag men kan inte göra nått åt det direkt.

jag vet också en annan som är det. samma sak där. innan hon sa att hon var ett vittne kunde man inte tro det. men när man vet det märker man hela tiden...hur hon resonerar kring olika saker osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sajman:

JV påstår att "hela världen befinner sig i Satans våld". Det betyder i praktiken alla människor utanför JV. Dom anser att umgänge med "världsliga" kan utgöra en risk för deras "andliga hälsa". Därför håller sig JV ofta till den egna gruppen.

så man menar alltså att de som följer JVs 'regler' inte befinner sig i Satans våld?


   
SvaraCitera

anooonymous:

så man menar alltså att de som följer JVs 'regler' inte befinner sig i Satans våld?

Ja man tror att dom befinner sig under beskydd av Gud. När man tror att alla andra står under Satans inflytande så tror man oxå att Satan vill dra alla under sitt styre och att JV därför är speciellt utsatta som dom enda utanför hans kontroll. Därför är man misstänksam t ex mot en kompis som är icke-JV, för att den kompisen kan användas av Satan för att fälla den som är JV. Det leder lätt en helt paranoid syn på omgivningen där man känner sig tvingad att misstänka foul play i t o m dom mest oskyldiga vänliga gester från andra. Det är därför många JV väljer att starkt begränsa sin kontakt med icke-JV, det känns helt enkelt tryggare.


   
SvaraCitera
nrg89

Tilda1988:

blir nog för jobbigt att umgås med människor utanför församlingen iom att de blir ihjälmobbade av alla som är normalt funtade

Många personer, särskilt ateister, beskyller ofta religiösa för att vara korkade, särskilt dem i sekter. De verkar sedan glömma att ungefär 90%+ av världens befolkning är involverade in någon form av tro, antingen kulturellt eller aktivt, och att de ändå har byggt upp gigantiska ekonomier och politiska strukturer, för att inte nämna ofantligt många uppfinningar.

Jag är ateist själv, och även om jag ser JV och religiösa som irrationella, ser jag dem inte som dumma och underlägsna i intelligens. Det är en enorm skillnad mellan de båda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Jag är ateist själv, och även om jag ser JV och religiösa som irrationella, ser jag dem inte som dumma och underlägsna i intelligens

Jag är också ateist och ser dom absolut inte som IQ befriade. bara tycker att dom är allmänt knäppa när det gäller olika saker. framför allt blodgivning etc...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anooonymous:

Den personen påstår i alla fall att han tror på andar och demoner och sådant, samtidigt som han är ett Jehovas vittne. Är det verkligen troligt? Kan man som ett vittne ha två trosuppfattningar?

Vet en tjej som är Jehovas och som verkar tro på andar och sånt också. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Vet en tjej som är Jehovas och som verkar tro på andar och sånt också.

Det känns så o-troligt. men det verkar tydligen vara helt möjligt!


   
SvaraCitera

anooonymous:

Det känns så o-troligt. men det verkar tydligen vara helt möjligt!

Vet inte om jag är sektskadad är vad det är, men det känns som att jag missar nån poäng här. Vad är det som är otroligt? Menar du med "tro på andar" att man kommunicerar med andar? Tar hjälp av andar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anooonymous:

Det känns så o-troligt. men det verkar tydligen vara helt möjligt!

Vänta är det där är en ordvits of sorts? [confused]


   
SvaraCitera

Klart man kan tro olika grejer?!?!?!?!?


   
SvaraCitera