Aviseringar
Rensa alla

Jehovasvittne


Ämnesstartare

Gin Jangh:

Du quotade ju inte!

Ledsen, men du hittade det ju ändå.


   
SvaraCitera

Excubitor:

Ledsen, men du hittade det ju ändå.

Gör inte om det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gin Jangh:

Gör inte om det!

Det rörde sig ju om flera inlägg, men visst. Ska ske!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dom är sjuka i huvet. punkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wickerchair:

Jehovas vittnen är överrepresenterade på ett diskussionsforum.

hehe.. vilket samfund tror du att jag är med i då? 😀


   
SvaraCitera

Excubitor:

Jag är inte Jehovas vittne. Varför tror du att jag är det?

För att du skriver sånt här:

Excubitor:

Jag dör, det blir svart tills jag blir uppväckt av Gud/Jesus till tusenårsriket och sedan den nya jorden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wickerchair:

För att du skriver sånt här:

Jehovas tror inte att Jesus är Gud, vilket jag tror. De är en kult och har dessutom en egen översättning av bibeln, där de ändrat lite så att det står vad de tycker. I bibeln står det inte att någon kommer till himlen eller ett evigt helvete (vilket jag tidigare trodde). Detta är en hednisk tanke, som utvecklats i katolska kyrkan (när hedningar tvingades in i kyrkan av Konstantin). Är man död så är man död, sen blir man uppväckt av Gud, inte av egen kraft. Är dock kristen universallist, vilket du skulle ha vetat om du läst lite på de länkar jag postat.

http://www.bibelfragan.com/
http://www.ucg.org/booklets/AD/


   
SvaraCitera

Excubitor:

Är dock kristen universallist, vilket du skulle ha vetat om du läst lite på de länkar jag postat.

Länken du har som undertext är jättedålig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det heter "Jehovas vittnen" och Nej, jag är varken medlem eller tror på vad de säger.


   
SvaraCitera

Excubitor:

De är en kult och har dessutom en egen översättning av bibeln, där de ändrat lite så att det står vad de tycker.

Varför vår översättning har lite annorlunda ordalydelse på vissa enstaka bibelställen, så är svaret denna:

Detta beror på för att vi håller oss nära till grundtexten.

Det finns många översättningar av Bibeln.
Vi, Jehovas vittnens, uppmuntrar dem som studerar Bibeln att använda många av dessa översättningar för att göra jämförelser och därmed få hjälp att fatta den verkliga innebörden i Bibelns ord.

Som kontrast.
Många biblar, bland annat som används av kyrkorna, har utelämnat Guds namn i deras biblar, även fast den förekommer ca 7.000 gånger i grundtexten.

Med andra ord, man har ändrat bibeltexten, man har utbytt Guds namn, JHWH, mot HERREN etc...

Egentligen av inget godtagbart skäl alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läs detta. Vad tycker du om Good News/United Church of God's doktriner btw?


   
SvaraCitera

Excubitor:

Läs detta.

Jag vet om detta.

Och sanningen är att jag inte sitter på något svar, eftersom jag inte känner till bakgrunden om detta.
Man kan bara spekulera i saken, utan att egentligen veta sanningen.

Men idag i alla fall, så är sånt inget problem.
Så anledningen till varför vi använder oss av Nya världens översättning är följande:
Det beror på dess moderna, lättförståeliga språk och också på att översättarna hållit sig så nära grundtexten, till det som sägs på Bibelns grundspråk.

Excubitor:

Vad tycker du om Good News/United Church of God's doktriner btw?

Är detta vad du bygger din tro på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andra fåren:

Det beror på dess moderna, lättförståeliga språk och också på att översättarna hållit sig så nära grundtexten, till det som sägs på Bibelns grundspråk.

Egentligen kan jag inte säga så mycket själv med vad jag vet har översättarna ändrat vissa passager så att det bättre ska passa in i vad de redan tror. Men som sagt är jag ingen expert och orkar heller inte debatera detta här [smile]

Andra fåren:

Är detta vad du bygger din tro på?

Delvis, jag tycker att Good News tolkar och förklarar bibeln bra, dock har jag inte läst igenom allt vad de lär. Du kan PM:a mig om du vill prata mer om detta.


   
SvaraCitera
sincan

Church of Satan[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DOm är lite som telefonförsäljare[y]


   
SvaraCitera