Aviseringar
Rensa alla

jg behöver akut hjälp m 1 grej


Ämnesstartare

jo, nu har jag kommit fram till att det kan vara som så att jag har araknofobi. är ej helt säker. för ett par dagar sedan såg jag en spindel i ett av rummen på övervåningen och har sedan dess ej kunnat gå in dit övh. jag tänker på detta _HELA TIDEN_ och min rädsla går ej över. jag grips av panik så fort jag närmar mig rummet och jag har vissa saker jag behöver därifrån, dvs ett kort, två böcker och några batterier. men det går inte, jag drabbas av ångest så fort jag gör en ansats i att försöka gå in dit. jag kan inte ens sträcka efter strömbrytaren utan att drabbas av ett extremt obehag.

vänder mig nu till er, pga är kluven och har verkligen ingen aning om hur jag ska göra för att bli av med min rädsla. har hört att det ska gå att bota araknofobi med kbt, men vet ej om d kostar? samt är ej säker på om jag ens har araknofobi, jag klarar ju liksom av att googla bilder på spindlar och så. dessutom tar ju en kbt-behandling alldeles för lång tid, och jag behöver ju bli av med min rädsla nu. mår jättedåligt över detta och känns jättekasst att det ska behöva vara så, vill ju vara vän med djuren men det går liksom inte. klarar inte av spindlar. tips?? skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få!


   
Citera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent: har hört att det ska gå att bota araknofobi med kbt, men vet ej om d kostar?

sök via vårdcentralen eller ungdomsmottagningen. du kan få remiss till kbt.

Attitydinkontinent: samt är ej säker på om jag ens har araknofobi, jag klarar ju liksom av att googla bilder på spindlar och så. dessutom tar ju en kbt-behandling alldeles för lång tid, och jag behöver ju bli av med min rädsla nu.

men du kan inte gå in i rummet? det låter ju onekligen som araknofobi om rädslan hindrar dig från att leva normalt.
har du varit såhär rädd länge?
det är nog bra att ta tag i det så snart som möjligt innan det hindrar dig mer. men någon snabbkur vet jag inte om.


   
SvaraCitera
time
 time

Jag led av svååååår araknofobi. Utan att ens veta om det. Hade en läskig upplevelse med en snäll stackars spindel som antagligen inte alls förstod vad det var frågan om och sen eskalerade det i mitt undermedvetna till en grad jag inte var medveten om förrän det var dags att försöka gå igenom djungelhuset på Skansen. Buh.

Det går att ta sig igenom det själv men för mig tog det ett bra tag, fobier går inte över sådär bara. Jag har ett stort intresse för fotografi så jag började fotografera spindlar och tvingade mig själv att titta på dem och fatta att de inte är så farliga, att det är en jättevanlig fobi osv. Jag kan titta på dem nu men iste får fortfarande bära ut dem om det skulle dyka upp någon i lägenheten. Fast han får inte döda dem längre, haha, något går framåt.


   
SvaraCitera
time
 time

Men om du kan googla bilder på spindlar kanske det inte är araknofobi, det kan vara något annat på vinden som din hjärna associerade med rädsla som gör det svårt nu! Missade den biten i texten. Vid svår araknofobi går det inte att googla bilder eller titta heller. Det krävs ganska mycket. Lite lätt spindelrädsla har nog många, de är ju inte världens sötaste kryp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blev assrädd typ för 2 veckorsen pga satt o lyssna på musik mitt i natten och typ UMade lr ngt, o från ingenstans kom en ganska stor spindel och sprang upp bakom datorskärmen på väggen.. den var ganska snabb men lyckades fånga i ett glas och släppte ut den ute i gräset. låg o tänkte på dt hela natten när jag skulle sleepa, liksom kan d komma in 1 sådan, så kmr det säkert fler.......... o d kske gör sällskap när jag sover.......... typ springer omkring i sängen o så........... 🙁 

sen har jag inte tänkt på dt ba, men nu väcktes den där rädslan till liv igen...:ssss

har hört 1 gång från ngn att människan sväljer omkring 10 insekter  eller spindlar om året i sömnen lr ngt sånt :sss

assåh det har ju hänt också att de har hittat svarta änkor här i byn också typ 2 km bort vid ett industriområde osv, de kmt med transporter osv, inte sällan frukt o så från varmare länder. tror nog de ej hade överlevt särskilt länge ute i vår natur dock, så dt e nog ingen fara...... men 1då, en blir ju lite skrämd o så. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Bettet är vanligen inte dödligt utom för gamla eller sjuka människor"

liten lättnad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

chipsreklam:

sök via vårdcentralen eller ungdomsmottagningen. du kan få remiss till kbt.

så det kostar inte? eller?

chipsreklam:

men du kan inte gå in i rummet? det låter ju onekligen som araknofobi om rädslan hindrar dig från att leva normalt.
har du varit såhär rädd länge?
det är nog bra att ta tag i det så snart som möjligt innan det hindrar dig mer. men någon snabbkur vet jag inte om.

nej, det går inte övh. försöker pusha mig sj att gå in men går inte. ja jag har haft rädslan väldigt länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Det går att ta sig igenom det själv men för mig tog det ett bra tag, fobier går inte över sådär bara. Jag har ett stort intresse för fotografi så jag började fotografera spindlar och tvingade mig själv att titta på dem och fatta att de inte är så farliga, att det är en jättevanlig fobi osv. Jag kan titta på dem nu men iste får fortfarande bära ut dem om det skulle dyka upp någon i lägenheten. Fast han får inte döda dem längre, haha, något går framåt.

hur lång tid tog det innan du slutade vara rädd?

time:
Men om du kan googla bilder på spindlar kanske det inte är araknofobi, det kan vara något annat på vinden som din hjärna associerade med rädsla som gör det svårt nu! Missade den biten i texten. Vid svår araknofobi går det inte att googla bilder eller titta heller. Det krävs ganska mycket. Lite lätt spindelrädsla har nog många, de är ju inte världens sötaste kryp.

ja men vill ju ej vara rädd:( det begränsar mig rätt mkt


   
SvaraCitera
reben

ne sök hjälp, kostar inget om du söker kbt osv. 

ps hur klarar du ens gå på våningen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha minns när du skrev det ´+_+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
ne sök hjälp, kostar inget om du söker kbt osv. 

ps hur klarar du ens gå på våningen

ja, ksk ska göra det isf. står ej ut med att känna såhär, sen kmr ju sommaren och då lär det bli värre ju.

orkar ej men har kläder och min laptop där så är illa tvungen=/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men seriöst tips; flytta till norrbotten

Har på riktigt inte sett en enda insekt här, eller araknik för den delen

Har sett kanske fyra flugor på fem år, men det tycker jag är negligerbart


   
SvaraCitera
reben

Attitydinkontinent:

ja, ksk ska göra det isf. står ej ut med att känna såhär, sen kmr ju sommaren och då lär det bli värre ju.

orkar ej men har kläder och min laptop där så är illa tvungen=/

mm jävlar. det var en av anledningarna som tog mig så lång tid att flytta hemifrån. har dock inte haft en enda här inne sen jag flyttade och ändå haft öppet fönster gillar lägenhet,

modig hade aldrig klarat det..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:

mm jävlar. det var en av anledningarna som tog mig så lång tid att flytta hemifrån. har dock inte haft en enda här inne sen jag flyttade och ändå haft öppet fönster gillar lägenhet,

modig hade aldrig klarat det..

soft


   
SvaraCitera
time
 time

Attitydinkontinent:

hur lång tid tog det innan du slutade vara rädd?

5 år innan jag vågade mig nära nog för att fotografera, 11 innan jag var på en nivå där jag kunde borsta av mig situationen om den varit nära. Jag tycker fortfarande inte om dem och vill helst inte se någon alls.


   
SvaraCitera