Aviseringar
Rensa alla

Jimmie Åkesson: Livstidsstraff för våldtäkter


Ämnesstartare

Hårdare straff iaf...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gillar inte majs så värst


   
SvaraCitera

Det är både bra och dåligt. Bra för att det är avskräckande. Dåligt för att det är vi som betalar för att folk som kanske har fattat att dom gjort fel ska sitta där. Ska man ha såna straff så tycker jag att man ska få en chans till benådning efter en viss tid.


   
SvaraCitera

Pah! Ironiskt att SD kräver hårdare tag mot kriminella när hela deras parti och valkrets är fullt av dem.

Men till sakfrågan. Varför är det fel att sätta livstid på återfallsförbrytare som begår tunga brott? Man kan bli felaktigt dömd för våldtäkt, visst. I andra fall kanske man inte ens själv fattar att man våldtagit nån förän man sitter i domstolen. Men det är inte dessa personer det handlar om. Det är återfallsförbrytare som begår exakt samma brott som de avtjänat straff för innan. Jag tycker inte det är så jävla kontroversiellt.

Förövrigt är Jimmie Åkesson både slemmig och en dålig talare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aldrig i livet att någon ska få livstid för att den våldtagit en människa, det är väl rätt så uppenbart att någonting inte står rätt till i huvudet så då vore väl ändå vård bäst (fast då kan de ju också bättra på den så den faktiskt fungerar)

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vård och psykofarmaka, alternativt ett fotbojesystem. Att låsa in folk har alltid bara varit att gömma problemet.


   
SvaraCitera

Gentlemen:

Att låsa in folk har alltid bara varit att gömma problemet.

Skydd för allmänheten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Skydd för allmänheten?

Hur bra skydd är det om man uppenbart producerar nya brottslingar?


   
SvaraCitera
Flash

Venfort:

Pah! Ironiskt att SD kräver hårdare tag mot kriminella när hela deras parti och valkrets är fullt av dem.

Faktiskt, så var de SD av alla partier som var minst krimminella..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner mig faktiskt kluven i frågan. Generellt är jag emot fängelse, och är helt emot straff. Däremot kan man välja att se fängelse som en vårdande och omhändertagande institution, och jag skulle kunna tänka mig att grova återfallsförbrytare kan behöva någon form av slutet uppehälle på obestämd tid.

Benådning i sig är fel, då det aldrig ska vara frågan om "nåd". Om personen är frisk och stark nog att fungera i samhället så ska personen släppas ut, om inte så ska personen inte släppas ut. Helt oberoende av "nåd", "straff", och "rättvisa".

Ett problem är ju att höga straffskalor för brott som oftast begås i förändrat sinnesläge - fylla, raseri och så - tycks kunna göra mer skada än nytta. Det fungerar inte avskräckande, och personen hamnar med andra kriminella där de delar erfarenheter.

Men visst, jag kan se att i vissa extrema fall så kan inspärrning där man mer eller mindre kan förmoda att det kommer bli på livstid vara behövt. Kan inte komma på något enda exempel i svensk historia dock.

Idiotpod:

När den chansen finns så anser jag att det inte är okay att dömma dessa till livstid utan benådning

Nämnas bör för sammanhanget att om du bevisas oskyldig så släpps du och det är inte frågan om benådning. Så de två har ingenting med varandra att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flash:

Faktiskt, så var de SD av alla partier som var minst krimminella..

Vad jag vill minnas var de underrepresenterade jämfört med de andra partierna vad gällde småbrott, men överrepresenterade vad gäller grova brott såsom misshandel och dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Störtlöjligt utspel, går man till val på hat och genomförandet av hat så kommer samhället tillslut bara vara svart.

Vad tjänar samhället på att hålla sin befolkning bakom lås och bom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flash:

Vad tycker ni är ett rimligt straff för upprepade våldtäkter?

vård som någon nämnde är troligen det som behövs i de flesta fall. att låsa in folk leder inte direkt till förändring, och ju längre man sitter inne ju svårare är det att återanpassa sig till samhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

fast du skulle han ju snart inte ha några partikamrater kvar[shake]

Vad bygger du det på?


   
SvaraCitera
Flash

things involving me:

vård som någon nämnde är troligen det som behövs i de flesta fall. att låsa in folk leder inte direkt till förändring, och ju längre man sitter inne ju svårare är det att återanpassa sig till samhället.

Tjaa, det beror ju på vilken brottsling man frågar, de flesta varelser i svenska fängelser släpps ju innan de har hunnit rehabilitera sig.


   
SvaraCitera