Aviseringar
Rensa alla

Jobb utomlands?


Ämnesstartare

Hej känner ni någon som tagit jobb i exempelvis schweiz eller usa. hur gör man är det svårt.. det går ju i norden men over there... eller kanske australien?


   
Citera
Ämnesstartare

iamlol:

Hej känner ni någon som tagit jobb i exempelvis schweiz eller usa. hur gör man är det svårt.. det går ju i norden men over there... eller kanske australien?

Tala med arbetsförmedlingen.

Jag försökte söka jobb i norge, gick på en Norge kurs som hölls av arbetsförmedlingen. Så med den nya informationen skickade cv till olika i Norge, men fick inget svar. Fick jobb nära mig däremot vilket jag är väldigt tacksam över [bigsmile]


   
SvaraCitera

Jag jobbade i England nar jag forst flyttade over. Jag sokte jobbet sjalv over internet. Jag blandade inte in arbetsformedlingen, da de verkar stalla till det mer an de hjalper till fran vad jag hort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borde inte vara några problem alls om du håller dig till EU-länder. Annars kan det väl bli lite krångligare.


   
SvaraCitera

Till USA behöver man ansöka om visum Efter att man har fått ett jobberbjudande. Fast det är jobbet som ansöker åt dig, och det kostar dem en del pengar, så man behöver vara riktigt bra på det man vill jobba som.

H1-B är det vanligaste vissumet, som endast ges till ett begränsat antal högskoleexaminerade arbetare: http://en.wikipedia.org/wiki/H-1B_visa

Om man jobbar på ett multinationellt företag som har enhet i USA och blir förflyttad dit, så finns det L-1 visum.

O-1 visum ges till folk med extraordinär kompetens eller åstadkommande.

Om du är slav, och blir trafikerad dit, så finns det visum för det också.

Alla dessa är temporära visum, men efter att ha bott och jobbat i några år så kan man ansöka om permanent uppehållstillstånd


   
SvaraCitera
Åtta

myspip:

Om du är slav, och blir trafikerad dit, så finns det visum för det också.

[tard]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har kompisar som åker till australien för att jobba om ett par veckor
kommer inte ihåg hur dom gick tillväga direkt men det verkade inte speciellt komplicerat.[tard] om dom inte har blivit lurade då, hehehe


   
SvaraCitera