Forumet - Jobba i Norge?

Jobba i Norge?

1611 0 22
Jag tar studenten i sommar och är sugen på och sticka till Norge och jobba ett år. Av vad jag har hört/sett/läst verkar det inte vara några större problem och få tag i jobb, speciellt inte om man är svensk.

Men är det någon som har lite bättre koll på hur det funkar? Vars i Norge är det störst chans att få jobb och inom vad? Hur ser det ut med boende? Vet att det är rätt dyrt och bo i Norge, men åker man ner flera stycken och bor tillsammans i någon lägenhet kan man ju få ner kostnaden ganska rejält..

Kom med era tips! [smile]

Spana också in:

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att ha jobbat i Norge. Exakt vad måste man fixa innan? Vet att man måste ha ett skattekort och ett norsk personnummer, är det något mer?
Jag tänkte bara jobba där i en månad i sommar. Kan man åka dit och fixa det där på plats (beställa) , börja jobba och sedan få det?
Kräfta:

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att ha JOBBAt i NORGE. Exakt vad måste man fixa innan? Vet att man måste ha ett skattekort och ett norsk personnummer, är det något mer?

Jag har jobbat i Norge, det är lättare än vad man tror men en del små grejer man ska ha koll på, typ deklaration, sjukvård, skattekort, d-nummer eller norskt personnummer, boende regler osv. Men det är som sagt ganska enkelt att fixa allt. Kom över en site där du hittar all jobba i Norge info, jobb och boende. Kan kanske underlätta för dig.