Aviseringar
Rensa alla

Jobba i Norge?


Ämnesstartare

Jag tar studenten i sommar och är sugen på och sticka till Norge och jobba ett år. Av vad jag har hört/sett/läst verkar det inte vara några större problem och få tag i jobb, speciellt inte om man är svensk.

Men är det någon som har lite bättre koll på hur det funkar? Vars i Norge är det störst chans att få jobb och inom vad? Hur ser det ut med boende? Vet att det är rätt dyrt och bo i Norge, men åker man ner flera stycken och bor tillsammans i någon lägenhet kan man ju få ner kostnaden ganska rejält..

Kom med era tips! [smile]


   
Citera

Kan rekommendera Bergen. Förmodligen Norges vackraste storstad och det är enligt min källa lätt att få jobb: man får det direkt. Det kan hända att jag har lite fel nu, gradskillnader du vet ...


   
SvaraCitera

Norrlänning:

och

Norrlänning:

och

Norrlänning:

och

att* [blush][blush]

vet inte vart man kan få jobb men det jag vet om boende är att man oftast får flytta in i helt tomma lägenheter så man måste köpa vitvaror etc själv och det kostar ju en del [tard]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

vart

var* [blush][blush]

Aa men det är dialektalt säger du men ok


   
SvaraCitera

Mow Skwoz:

Aa men det är dialektalt säger du men ok

ne, vet att jag alltid skriver fel på det 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mow Skwoz:

Kan rekommendera Bergen. Förmodligen Norges vackraste storstad och det är enligt min källa lätt att få jobb: man får det direkt.

Vad hade du för jobb då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mow Skwoz:

var*

Hoho!


   
SvaraCitera

Norrlänning:

Vad hade du för jobb då?

Inget (har varit där för släktträffar): men jag funderar på att åka dit och jobba om något år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

det jag vet om boende är att man oftast får flytta in i helt tomma lägenheter så man måste köpa vitvaror etc själv och det kostar ju en del

Aj fan.. I värsta fall får man väl släpa med sig ett kylskåp då!


   
SvaraCitera

Norrlänning:

Aj fan.. I värsta fall får man väl släpa med sig ett kylskåp då!

mja, spis också kanske [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

mja, spis också kanske

Trangiakök duger gott 😉 Man får inte vara så kräsen!


   
SvaraCitera

Norrlänning:

Trangiakök duger gott 😉 Man får inte vara så kräsen!

haha gl


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att ha jobbat i Norge. Exakt vad måste man fixa innan? Vet att man måste ha ett skattekort och ett norsk personnummer, är det något mer?
Jag tänkte bara jobba där i en månad i sommar. Kan man åka dit och fixa det där på plats (beställa) , börja jobba och sedan få det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Räsa Fisk?


   
SvaraCitera