Aviseringar
Rensa alla

Jobbiga sömnproblem..


Ämnesstartare

Jag ska förklara kort vad som händer:

1. Jag sover och helt plötsligt ser jag olika mönster och färger. Så hör jag ashöga ljud och rycker till i några sekunder sen vaknar.
Skrämmer mig varje gång.

2. Väcks av absolut ingenting runt 4 och kan ej somna om.

Dessa 2 problem har jag minst 3 - 4 gånger i veckan.
Det är skit jobbigt och jag börjar få problem i skolan, ont i huvudet och tappa greppet på saker.

Vad borde jag göra?
Min bästa vän säger att jag borde prata med en läkare.

Min faster har frågat ifall jag vill prata med en psykolog eller något.
Jag sa Nej förut, men nu funderar jag lite på det.


   
Citera
Ämnesstartare

okej
har också sömnproblem
kan nån hjälpa mig
också


   
SvaraCitera
kachin

Tycker du ska prata med psykolog/liknande med [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle inte söka psykolog i första hand, utan en vanlig läkare. Gör det!


   
SvaraCitera

För både 1 och 2 så kan jag bara säga:

Testa att möblera om i rummet och sova på olika ställen, Det kan ju aldrig skada =) Jag hade sängen på ett speciellt sätt för några år sedan och fy vad jag flög upp ur sängen av ingen anledning, Precis som att någon jävel skulle rycka mig i fötterna 😛 Riktigt obehagligt.. Möblerade tillbaks dagen efter hehe

Vet inte om det kan hjälpa ditt problem men du kan ju alltid testa om du vill 🙂

Annars så tycker jag du ska uppsöka en läkare om du har problem att sova


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olycklig:

För både 1 och 2 så kan jag bara säga:Testa att möblera om i rummet och sova på olika ställen, Det kan ju aldrig skada =) Jag hade sängen på ett speciellt sätt för några år sedan och fy vad jag flög upp ur sängen av ingen anledning, Precis som att någon jävel skulle rycka mig i fötterna 😛 Riktigt obehagligt.. Möblerade tillbaks dagen efter heheVet inte om det kan hjälpa ditt problem men du kan ju alltid testa om du vill :)Annars så tycker jag du ska uppsöka en läkare om du har problem att sova

Jag har bott på 4 olika ställen.
Jag har samma problem överallt.
Beror aldrig på vilket hus, rum eller hur det är möblerat.

Jag kanske borde söka hjälp?


   
SvaraCitera

Jag tror spöken


   
SvaraCitera
Zsasz

simommrt1:

1. Jag sover och helt plötsligt ser jag olika mönster och färger. Så hör jag ashöga ljud och rycker till i några sekunder sen vaknar.

"Exploding Head Syndrome"?

simommrt1:

2. Väcks av absolut ingenting runt 4 och kan ej somna om.

"Middle-of-the-night​ Insomnia"?

simommrt1:

Vad borde jag göra?

Kontakta en läkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

??Kontakta en läkare.

Tack så mycket för länkarna!
Det stämmer helt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

simommrt1:

Jag ska förklara kort vad som händer:

hade liknade problem förut, fast jag var vaken och såg mönster.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har också hört att någon skriker precis när jag ska somna och då öppnade jag ögonen hela tiden och tänkte kommer jag någonsin att somna när någon skriker så där.


   
SvaraCitera

Sluta röka på innan du lägger dig så ska det nog gå bra.
Annars - använd sömnmedicin. Säkert inget farligt. Mönster och färger kan vara symbolik men låter knappast som något farligt enligt mig. Men who knows? Alla inom vården anser att allting är farligt mer eller mindre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vicarious:

Sluta röka på innan du lägger dig så ska det nog gå bra.Annars - använd sömnmedicin. Säkert inget farligt. Mönster och färger kan vara symbolik men låter knappast som något farligt enligt mig. Men who knows? Alla inom vården anser att allting är farligt mer eller mindre.

Jag har aldrig använt någon form utav seriös drog.

Sömnmedecin?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

åk till Singapore och köp på dig en massa melatonin [y] borde funka;-)


   
SvaraCitera

simommrt1:

Jag har aldrig använt någon form utav seriös drog.

Sömnmedecin?

Då lär det inte vara droger iallafall. Keep it that way förövrigt.

Ifall man har stora svårigheter med sömn och pratar med en läkare så kan man få medicin utskrivet så man kan få sömn. Men det beror på vad för anledning det är och hur mycket det påverkar livet och hur pass svåra sömnsvårigheter man har. Min psykiska hälsa hade förstört min sömn så jag fick gå på sömnmedicin så jag kunde få lite sömn. Annars brukar de försöka fokusera på att hjälpa dig lyckas sova "normalt" innan de drar in mediciner i bilden.


   
SvaraCitera