Forumet - Jogga på morgonen :)

Jogga på morgonen :)

2032 0 17
Hej! Jag vill gärna ha lite hjälp.. Har tänkt börja jogga varje morgon (nästan varje morgon) och vill gärna få in en slags rutin. Vill ha bra kondition!!

Jag har nästan aldrig tränat regelbundet, men jag är ganska aktiv ändå. Har lite frågor som jag gärna vill ha svar på:

1. Hur långt borde jag jogga/gå varje morgon för att det ska ge resultat, men inte vara för ansträngande så att jag ger upp?

2. Är det bättre att äta frukost innan eller efter joggingen?

3. Hur får man motivation att gå upp och jogga varje morgon?

(är 15 år och tjej btw)

tacksam för svar! kram :)

Spana också in:

PennieLane:

1. Hur långt borde jag jogga/gå varje morgon för att det ska ge resultat, men inte vara för ansträngande så att jag ger upp?


det är ju rätt svårt förr oss att svara på då vi inte vet hur vältränad du är...

PennieLane:

2. Är det bättre att äta frukost innan eller efter joggingen?


äter du ca 1-1½ timme innan är ju det rätt bra, bara du inte äter precis innan du joggar. har fått lära sig att man ska äta direkt efter att man vaknat för att förhindra nedbrytning av muskler, men alla tror inte samma sak
PennieLane:

3. Hur får man motivation att gå upp och jogga varje morgon?


det är väl egentligen ingen annan än du som kan se till att du får den motivation som behövs. det är väl viktigt att du själv vet varför du gör det, och klarar påminna dig om det när du känner att du int ehar lust till att jogga
PennieLane:

1. Hur långt borde jag jogga/gå varje morgon för att det ska ge resultat, men inte vara för ansträngande så att jag ger upp?

2. Är det bättre att äta frukost innan eller efter joggingen?

3. Hur får man motivation att gå upp och jogga varje morgon?


1. Börja med en liten liten runda, för att sedan bygga upp längden succesivt. Kommer bli lättare och lättare och det blir roligt när du ser resultat i hur du orkar mer.

2. Jag är i alla fall sådan som inte kan aktivera mig såvida jag inte ätit, om du vill bränna fett sägs det vara bra att promenera innan frukost men jag tycker det känns sjukt och du kommer nog bara tappa motivationen då det inte kommer vara roligt utan mer plågande. Ät en stund innan.

3. Jag tror på att börja på en lätt nivå, och när du börjar se resultat i din kondition kommer det kännas kul, sätta upp nya mål osv. Sedan mår man så jävla mycket bättre av att träna, det är bara så, men det är lätt att falla tillbaka i gamla slöa vanor men jag tror det hänger mycket ihop med att trivas med träningsformen och se resultat.
motivationen får du nog efterhand, du kommer inte att ångra dig efter joggingturen hur jobigt det än känns när du stiger upp. det är jobbigt när du stiger upp, men va starkare än viljan att fortsätta sova, det är bara ett mentalt monster du själv skapat, slå ner det, ut och jogga! jag tränar fotboll och jag brukar se på al pacinos tal i filmen any given sunday för att få motivation
PennieLane:

1. Hur långt borde jag jogga/gå varje morgon för att det ska ge resultat, men inte vara för ansträngande så att jag ger upp?

2. Är det bättre att äta frukost innan eller efter joggingen?

3. Hur får man motivation att gå upp och jogga varje morgon?


1 Börja lugnt och jobba dig uppåt. Börja med att kanske springa mellan varannan lyktstolpe och gå mellan varannan eller springa så långt du orkar/springa igen osv
Du kommer att kunna springa längre och längre utan att stanna. Fortsätt tills du nått en kondition som du är nöjd emd och vill bibehålla och spring en sträcka som du tycker är jobbig men inte överväldigande varje morgon, du ska inte slita ut dig om du gör det varje dag.

2 Jag springer 4 km eller lite mer ibland ca 4-5 ggr i veckan och gör det nästan alltid på morgonen. jag grundar alltid med 1 dl havregrynsgröt (i torr form då, innan jag kokar, 1 dl havregryn + 2 dl vatten) och ett äpple eller banan ca 1 timme innan jag ger mig iväg. Jag orkar mycket bättre med lite mat i magen och kolhydrater är bra om man ska löpa.

3 Det är bara att göra det, sedan känner man sig nöjd resten av dagen. När man börjar märka resultat (ev viktminskning och muskler) så peppar ju självklart det en också.


Lycka till!
1. Hur långt borde jag jogga/gå varje morgon för att det ska ge resultat, men inte vara för ansträngande så att jag ger upp?

Tror du ska tänka mer i tid än i km. Kanske en halvtimme-trekvart i början om du är otränad, sedan lägger du på tid, sedan kan du bestämma dig för hur många km du ska orka med.

2. Är det bättre att äta frukost innan eller efter joggingen?

Ät fil/yoghurt alldeles när du vaknat, så kan du jogga efter någon timme. Sedan äter du ordentligt med kolhydrater till frukost efteråt.

3. Hur får man motivation att gå upp och jogga varje morgon?

Det får man egentligen först när man ser och känner resultat, innan dess är man ovan och blir mycket mer ansträngd av träningen.
Varför i hela friden vill du springa på morgonen? Okej om du har ett 8-5 jobb men du är 15 år? Spring efter skolan bara.

1. Spring tills du blir trött, spring därefter lite till, allt beror på hur fort man springer. Springer du en mil i långsam fart kan de ge mindre än 5km i hög fart, du hittar ditt eget tempo.

2. Du orkar självklart mer om du har ätit innan, dock får du håll om du inte väntar tillräckligt länge.

3. Söka motivation att gå upp klockan sju för att springa är bara dumt. Gå hem efter skolan, ät lite mellanmål och gå ut och spring då när kroppen har fått i sig energi så kommer du kunna prestera mycket bättre.