Aviseringar
Rensa alla

Jogga på morgonen 🙂


Ämnesstartare

Hej! Jag vill gärna ha lite hjälp.. Har tänkt börja jogga varje morgon (nästan varje morgon) och vill gärna få in en slags rutin. Vill ha bra kondition!!

Jag har nästan aldrig tränat regelbundet, men jag är ganska aktiv ändå. Har lite frågor som jag gärna vill ha svar på:

1. Hur långt borde jag jogga/gå varje morgon för att det ska ge resultat, men inte vara för ansträngande så att jag ger upp?

2. Är det bättre att äta frukost innan eller efter joggingen?

3. Hur får man motivation att gå upp och jogga varje morgon?

(är 15 år och tjej btw)

tacksam för svar! kram 🙂


   
Citera

Hurtigt och bra, om det inte är äsrelaterat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Hurtigt och bra, om det inte är äsrelaterat.

nejdå, inte det minsta! vill bara känna mig frisk och vältränad 🙂


   
SvaraCitera
blum
 blum

kanske bättre att äta efter för att slippa få håll iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

kanske bättre att äta efter för att slippa få håll iaf

jo, juste, hade inte tänkt på det! tack 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du har mycket tid på dig så är det bra att äta något litet (fil eller nåt) en timme innan du springer ut, så du slipper håll men har ändå energin att springa 🙂
Sen när du kommer hem så ät en stor frukost [y] ( och duscha, annars blir jag ledsen [blush] )


   
SvaraCitera

PennieLane:

1. Hur långt borde jag jogga/gå varje morgon för att det ska ge resultat, men inte vara för ansträngande så att jag ger upp?

det är ju rätt svårt förr oss att svara på då vi inte vet hur vältränad du är...

PennieLane:

2. Är det bättre att äta frukost innan eller efter joggingen?

äter du ca 1-1½ timme innan är ju det rätt bra, bara du inte äter precis innan du joggar. har fått lära sig att man ska äta direkt efter att man vaknat för att förhindra nedbrytning av muskler, men alla tror inte samma sak

PennieLane:

3. Hur får man motivation att gå upp och jogga varje morgon?

det är väl egentligen ingen annan än du som kan se till att du får den motivation som behövs. det är väl viktigt att du själv vet varför du gör det, och klarar påminna dig om det när du känner att du int ehar lust till att jogga


   
SvaraCitera

Mycket av det dar far du nog kanna efter sjalv. Prova dig fram lite... personligen hade jag absolut atit efterat men hur langt du behover springa samt hur du ska motivera dig tror jag blir svart for nagon annan att svara pa.


   
SvaraCitera

PennieLane:

1. Hur långt borde jag jogga/gå varje morgon för att det ska ge resultat, men inte vara för ansträngande så att jag ger upp?

2. Är det bättre att äta frukost innan eller efter joggingen?

3. Hur får man motivation att gå upp och jogga varje morgon?

1. Börja med en liten liten runda, för att sedan bygga upp längden succesivt. Kommer bli lättare och lättare och det blir roligt när du ser resultat i hur du orkar mer.

2. Jag är i alla fall sådan som inte kan aktivera mig såvida jag inte ätit, om du vill bränna fett sägs det vara bra att promenera innan frukost men jag tycker det känns sjukt och du kommer nog bara tappa motivationen då det inte kommer vara roligt utan mer plågande. Ät en stund innan.

3. Jag tror på att börja på en lätt nivå, och när du börjar se resultat i din kondition kommer det kännas kul, sätta upp nya mål osv. Sedan mår man så jävla mycket bättre av att träna, det är bara så, men det är lätt att falla tillbaka i gamla slöa vanor men jag tror det hänger mycket ihop med att trivas med träningsformen och se resultat.


   
SvaraCitera

Sedan är väll frukostvanorna olika, vissa kanske pallar jogga på fastande mage men jag kan knappt fungera utan frukost så.


   
SvaraCitera
strand

motivationen får du nog efterhand, du kommer inte att ångra dig efter joggingturen hur jobigt det än känns när du stiger upp. det är jobbigt när du stiger upp, men va starkare än viljan att fortsätta sova, det är bara ett mentalt monster du själv skapat, slå ner det, ut och jogga! jag tränar fotboll och jag brukar se på al pacinos tal i filmen any given sunday för att få motivation


   
SvaraCitera

PennieLane:

1. Hur långt borde jag jogga/gå varje morgon för att det ska ge resultat, men inte vara för ansträngande så att jag ger upp?

2. Är det bättre att äta frukost innan eller efter joggingen?

3. Hur får man motivation att gå upp och jogga varje morgon?

1 Börja lugnt och jobba dig uppåt. Börja med att kanske springa mellan varannan lyktstolpe och gå mellan varannan eller springa så långt du orkar/springa igen osv
Du kommer att kunna springa längre och längre utan att stanna. Fortsätt tills du nått en kondition som du är nöjd emd och vill bibehålla och spring en sträcka som du tycker är jobbig men inte överväldigande varje morgon, du ska inte slita ut dig om du gör det varje dag.

2 Jag springer 4 km eller lite mer ibland ca 4-5 ggr i veckan och gör det nästan alltid på morgonen. jag grundar alltid med 1 dl havregrynsgröt (i torr form då, innan jag kokar, 1 dl havregryn + 2 dl vatten) och ett äpple eller banan ca 1 timme innan jag ger mig iväg. Jag orkar mycket bättre med lite mat i magen och kolhydrater är bra om man ska löpa.

3 Det är bara att göra det, sedan känner man sig nöjd resten av dagen. När man börjar märka resultat (ev viktminskning och muskler) så peppar ju självklart det en också.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Spyro

ännu en tjej som vill banta


   
SvaraCitera

Spyro:

ännu en tjej som vill banta

Bra säger jag [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Hur långt borde jag jogga/gå varje morgon för att det ska ge resultat, men inte vara för ansträngande så att jag ger upp?

Tror du ska tänka mer i tid än i km. Kanske en halvtimme-trekvart i början om du är otränad, sedan lägger du på tid, sedan kan du bestämma dig för hur många km du ska orka med.

2. Är det bättre att äta frukost innan eller efter joggingen?

Ät fil/yoghurt alldeles när du vaknat, så kan du jogga efter någon timme. Sedan äter du ordentligt med kolhydrater till frukost efteråt.

3. Hur får man motivation att gå upp och jogga varje morgon?

Det får man egentligen först när man ser och känner resultat, innan dess är man ovan och blir mycket mer ansträngd av träningen.


   
SvaraCitera