Forumet - Joggning ^^

Joggning ^^

875 0 24
Yo.

Har joggat och hållt på i några månader, har haft 3 storlekar för stora skor som är vandringsskor och är några år gamla att springa i, idag drog jag te löplabbet och köpte jätte lätta "tävlingsskor" som försäljarn sa passade min löpstil.

När jag kom hem tog jag på mig skorna samt lätta, bra kläder för löpning o drog ut å sprang.

Fy helvete vilken förändring, orkade springa nästan 3x så länge utan att stanna, sen gick jag bara i 15 sekunder för att vila, sedan fortsatte jag att jogga sista biten hem igen. Var inte ens direkt trött när jag kom hem, bara lite trött i vadmusklerna :P

Hehe så alla som är sugna på att jogga och så, se till att ha rätt skor och klädsel, gör oerhört stor skillnad!

Men iallafall min fråga är, vad är det som får DIG som joggar att stanna up och vila under joggningspasset? Blir du för andfådd? Smärtor? något annat? :)

För mig idag var det för att jag fick massa smärtor i högra delen av överkroppen som blev värre och värre. Samt var jag väll trött ihuvudtaget också, aldrig joggat så länge på ett sträck utan att stanna haha.

Förresten, bästa sättet enligt experter etc att springa på är framsidan av foten, inte hälen.
hejpej123:

Men iallafall min fråga är, vad är det som får DIG som joggar att stanna up och vila under joggningspasset? Blir du för andfådd? Smärtor? något annat? :)


Jag är uttorkad och rökare så jag blir alltid grymt torr och salivproduktionen skjuter i höjden(sitter och spottar i ca 1 kvart efter ett pass). Därför måste jag stanna och hosta, tbh. Har just börjat och min förkylning som jag ahde för 1 månad sedan är kvar. [blush]
Men det är jobbbigt i benen!!!

Spana också in:

kachin:

kan bero på många olika orsaker!!
men stannar oftast för jag behöver stretcha ut vaderna lite
sen kanske knyta skosnöre
eller är jätte super duper mega trött
eller så går en grävling förbi o man vill spana in den


Haha samma, idag blev jag trött ganska snabbt i vaderna :( Sen om jag trampar på glas måste jag stanna för att ta bort det xD
hejpej123:

Skaffa astmamedicin


Detta har jag redan. Men vi utreder min astma ytterligare just nu för att försöka göra mig helt problemfri.

hejpej123:

landa på främre delen av foten, böj knäna lite när du springer,


Voi voi. Blir så mycket att tänka på. Vill bara springa, ju.

hejpej123:

spring helst barfota eller skaffa bättre skor :D


Vill helst komma igång med att springa utomhus, så barfota är nog ej ett bra alternativ. [cute] Känns dessutom surt att köpa nya, dyra skor när jag springer så lite. Urk.
kachin:

springer du helt barfota, inga sånadär tå-skor eller? [crazy] o på alla underlag?


Ja jag började springa barfota för ungefär en vecka sedan, och en vecka innan det hade jag precis köpt nya springskor för 1500:- och jag tyckte barfota löpning var skit mycket skönare och bättre!

Visst kan göra lite ont ibland att springa på grus/kottar etc, men hellre lite ont några sekunder än en skitjobbig skada som varar i månader :)

Springer på skog/asfalt/grus, allt möjligt och det är askönt :D
kachin:

oj [crazy] låter som man skulle riva upp fötterna hela tiden, men antar man blir härdad?
ungefär hur långt springer du då?


Just nu kan jag inte springa särskilt långt utan att mina vader/fötter sätter ifrån då jag inte vant mig vid barfota särskilt bra än, men ca 3km joggar jag nästan dagligen. Igår sprang jag 8km barfota så jag fick lite sår på fötterna men inte sådär jätte farligt :P

Om du tittar på dina fötter nån gång vid tåknölarna så ser du att du har extra hud där så man börjar inte med jätte noobiga fötter :P
Blivande_japan:

beror väl på vad du springer (distans el intervall)

men generellt om du ska springa långt har alla tränare/friidrottare jag någonsin träffat sagt att man ska "rulla" på foten (alltså, först hälen i, sen "rulla" fram till tårna)


Att landa på mittendelen/främre delen av foten har människan gjort sen vi utvecklade våra nuvarande fötter, man minskar stötar och tappar inte lika mycket fart då. Tro mig, vi är inte gjorda för att landa på hälen när vi springer.

Sen angående barfota som du verkar vara negativ till, så kan man köpa "vibram five fingers" som är som en handske för skorna.

http://therunningbarefoot.com/?page_id=1209
http://barefootrunner.org/faq.htm