Aviseringar
Rensa alla

Joggning eller powerwalking?


Ämnesstartare

jagärjagointedu:

Så det spelar ingen roll om du springer på morgonen eller kvällen

Okej tack! 🙂


   
SvaraCitera

Gör det som passar dig bäst och det du tycker är trivsammast för då kommer du fortsätta. Vilket leder till att du förbränner mest. Du kan även alternera de båda träningssätten. Men du innan frukost förbränner du mest.


   
SvaraCitera

Joggning tränar kondis, dvs ökar syreupptaget osv, då använder din kropp kolhydrater som energikälla eftersom det går fortare att förbränna än fett. Men klart att man också går ner i vikt då. Powerwalking är lågintensiv träning och det är det som förbränner fettet i kroppen. Var ett tag sen jag läste på om detta, men tror det är så iaf.

Så powerwalking innan frukost, möjligtvis! Efter en period kanske övergå till jogging.


   
SvaraCitera

Vartenda inlägg i denna tråden är guld[love]

jagärjagointedu:

100% rätt eller fel.

213% fel.

izzabellaaa:

Jag kör min promenad/springtur innan frukosten då man förbränner bäst. Men jag har läst att om man springer innan frukost så förbränner man inte fett? Är det sant?

Det spelar ytterst minimal roll vilken tid på dygnet du tränar. Det som gör skillnad är hur du själv känner dig. Springer du bättre på kvällen än på morgonen ska du naturligtvis springa på kvällen.

honolulu:

Så powerwalking innan frukost, möjligtvis! Efter en period kanske övergå till jogging.

Varför ska hon övergå till jogging om det nu är powerwalks som förbränner fettet? D:


   
SvaraCitera

Panda:

Varför ska hon övergå till jogging om det nu är powerwalks som förbränner fettet? D:

jogging förbränner också fett men tränar även upp konditionen. tror som sagt powerwalking förbränner mest fett och det är enklare att börja med.


   
SvaraCitera

honolulu:

jogging förbränner också fett men tränar även upp konditionen. tror som sagt powerwalking förbränner mest fett och det är enklare att börja med.

Så om man powerwalkar 1km så förbränner man mer fett än om man springer 1km? Eller om man powerwalkar i 1timme så förbränner man mer än om man springer i en timme? =P

Huruvida det är fett eller kolhydrater du förbränner spelar egentligen ingen roll då de lagrade kolhydraterna ändå blir till fett så småningom.


   
SvaraCitera

izzabellaaa:

Men vilket av joggning och powerwalking är mest effektivt och ger snabbast resultat på att få bort fett?

izzabellaaa:

Har inte så bra kondition att jag kan springa 6 km

Jag är inte säker på vilket som bäst förbränner fett så det vill jag inte uttala mig om.

Däremot tror jag att det är "safe to say" att joggning (under normala former) förbränner mer kalorier/energi än vad powerwalking gör (om man nu inte powerwalkar som en Chuck Norris). Utifrån det så kan det kanske vara så att man snabbare förbränner det man under dagen intar effektivare vid en joggingtur (vilket kanske inte är ditt direkta mål) Är det dessutom som du säger att du inte har så bra kondition (och kanske därför inte är jättelöpvan) så vore kanske powerwalking att föredra - åtminstone till en början då joggning sliter mer på knän etc.

Ofta är det lättare att träna när man har en positiv association till det, tror det kan bli dumt att tvinga sig upp tidigt, utan frukost och ge dig ut på en slitsam löprunda som du kanske får ont av - det gör en inte direkt sugen. Men att dra ut och powerwalka vid en bekväm tid på dygnet, mätt, glad, med musik i öronen och utan skador i knän etc. det tror jag gör det lättare 🙂

(är ingen träningsexpert, men det är lite hur jag tänker)

Lycka till!


   
SvaraCitera

skatemaniac:

(är ingen träningsexpert, men det är lite hur jag tänker)

Bra tänk![y]


   
SvaraCitera

Panda:

Så om man powerwalkar 1km så förbränner man mer fett än om man springer 1km? Eller om man powerwalkar i 1timme så förbränner man mer än om man springer i en timme? =P

honolulu:

Var ett tag sen jag läste på om detta, men tror det är så iaf.

dvs inte fan vet jag [mad]

Panda:

Huruvida det är fett eller kolhydrater du förbränner spelar egentligen ingen roll då de lagrade kolhydraterna ändå blir till fett så småningom.

ja men det kanske är bra att bli av med det fett man redan har? för det är väl så att lågintensiv träning förbränner fett?


   
SvaraCitera

Panda:

213% fel.

Källa på det då.
Tack!


   
SvaraCitera

Panda:

Det spelar ytterst minimal roll vilken tid på dygnet du tränar. Det som gör skillnad är hur du själv känner dig. Springer du bättre på kvällen än på morgonen ska du naturligtvis springa på kvällen.

Du kanske ska läsa lite du med innan du säger att saker är fel.
http://www.muscles.se/traning-pa-morgonen-branner-mer-fett/


   
SvaraCitera

jagärjagointedu:

Du kanske ska läsa lite du med innan du säger att saker är fel.
http://www.muscles.se/traning-pa-morgonen-branner-mer-fett/

Om du linkar till dessa studier som nämns så jag får en chans att läsa igenom dem så kanske jag ändrar mig =P

Men visst, är glykogendepåerna tömda kommer kroppen att förbränna fett. Dessa töms dock inte över en natt medan du sover.
Och som du också nämnde förut så spelar det ändå ingen roll.

F.ö. är Muscles.se är träningsvärldens aftonbladet.


   
SvaraCitera

mrman:

Powerwalk e bättre än att jogga om du vill bränna fett [smile]

Källa?

Ont Tror jogging är bättre, powerwalk ser retarded ut och känns inte som det är "normalt" för kroppen på samma sätt som jogging.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Källa?Ont Tror jogging är bättre, powerwalk ser retarded ut och känns inte som det är "normalt" för kroppen på samma sätt som jogging.

Powerwalking är bättre eftersom kroppen inte tar ut sig lika hårt vilket gör att den hinner utnyttja fett reserver.

http://www.viktexpert.se/fettforbranning/


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Det enklaste är att minska det totala intaget av kolhydrater, kroppen tvingas då bränna fett mest hela tiden.


   
SvaraCitera